Siirry suoraan sisältöön

Paperin ja kartongin valmistusLaajuus (5 op)

Tunnus: 5P00ED78

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Lisätiedot

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 23BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:

Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 11.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:

Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:

Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 06.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Ryhmät
  • 21BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 22.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirre Hyötynen
Ryhmät
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Virpi Rämö
Ryhmät
  • 20BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.

Sisältö (OJ)

Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.

Lisätiedot (OJ)

Perustiedot puukuiduista ja massoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta

Aika ja paikka

Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut