Paperin ja kartongin valmistusLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00ED78
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Lisätiedot
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
23BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 2h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain. Ajanatsainen aikataulu nähtävillä myös Moodlen työskentelyalustalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (lähi- ja etäopetus), mahdolliset vierailuluennot, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia: materiaalien opiskelu, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät, ryhmätyö ja sen esittäminen.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Ryhmät
-
21BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 22.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Hyötynen
Ryhmät
-
20BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Virpi Rämö
Ryhmät
-
20BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kartongin ja paperin valmistusprosessit ja niidet vaikutukset lopputuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Opiskelija tuntee paperin ja kartongin valmistuksen potentiaalin kiertotaloudessa.
Sisältö (OJ)
Paperi- ja kartonkilajit sekä niiden ominaisuudet. Paperin ja kartongin valmistuksen yksikköratkaisut ja prosessit ja näiden vaikutukset laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön.Kiertotalouden rooli.
Lisätiedot (OJ)
Perustiedot puukuiduista ja massoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa nimetä kartongin ja paperinvalmistuksen osaprosessit, laitteet ja niiden päätehtävät sekä määritellä tuotteen laatuun eri prosessin osissa vaikuttavia asioita.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen. Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa sekä ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija selittää eri kartonkien ja paperien valmistusprosessien erot ja osaa vertailla eri-ikäisten valmistusprosessien teknisiä eroa.
Tekeminen: Opiskelija osaa valita erityyppisille kartongeille ja papereille optimaalisen valmistusprosessin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen: Opiskelija osaa analysoida, miten eri tyyppiset valmistusprosessit vaikuttavat tuotteen laatuun, kustannuksiin ja ympäristöön. Opiskelija osaa kuvata perustellen millainen valmistusprosessi olisi optimaalinen eri kartonki- ja paperilajeille.
Tekeminen: Opiskelija osaa arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kartongin ja paperin valmistuksen eri vaiheisiin.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
Aika ja paikka
Kurssin alussa opiskelijoille tiedotettavan aikataulun mukaisesti. Pääsääntöisesti 3h lähiopetusta ja 2h etäopetusta viikottain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin aikana yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaispisteet 60 p koostuvat seuraavasti:
- Tentit 2 kpl yht. 40 p. (kummastakin tentistä saatava väh. 8 / 20)
- Kartonki/paperilajiesitelmä max. 10 p. (esityksen hyväksytty suoritus vaatimuksena kurssin läpipääsylle)
- Kotitehtävät (vapaaehtoisia) max 6 p (Jokaisesta ajallaan ja hyvin tehdystä 1 p)
- Läsnäolo tunneilla max 4 p (85 - 100 %), 3 p. (75 - 85 %), 2 p. 65 - 75 %), 1 p. (55 - 65 %). Arvointi 60 pisteen mukaan. Aktiivisuus tunneilla parantaa arvosanaa rajatapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, mahdolliset vierailuluennot, kotetehtävät, ryhmätyö, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Tunneilla käsitelty materiaali (Moodlessa)
Tukimateriaalia:
Knowpap
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen, Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Kemiallinen metsäteollisuus II. Jyväskylä. (soveltuvin osin.)
Papermaking science and technology, a series of 19 books. Joitakin kappaleita seuraavista kirjoista.
- 8. Papermaking Part 1, Stock preparation and Wet end, toim. Hannu Paulapuro
- 9. Papermaking Part 2, Drying, toim. Markku Karlsson
- 10. Papermaking Part 3, Finishing, toim. Pentti Rautiainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta (etäluennot ja lukkahuoneessa tapahtuva opetus) 50 tuntia, omaa työskentelyä 85 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kurssilla käydään monipuolisesti läpi seuraavat aihelaueet joustavan aikataulun mukaan riippuen ryhmästä, vairailuluennoitsijoiden aikatauluista ja muista mahdollisista tekijöistä:
Massan käsittely ja jauhatus
Jauhimet
Hylyn käsittely
Lyhyt kierto
Pitkä kierto
Perälaatikko
Formaatio ja kuituorientaatio
Rainan muodostus
Viiraosa
Puristinosa
Kuivatusosa
Kalanterointi
Pituusleikkaus
Rullaukset
Arkitus
Pakkaus
Paperi- ja kartonkilajit
Paperin- ja kartonginvalmistuksen tulevaisuuden näkymiä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailuluennot ja vierailut