Paperitekniikan laboratoriotyötLaajuus (5 op)
Tunnus: 5P00ED80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta. Arviointikriteerit löytyvät opintojakson tiedoista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa ja välissä on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 36-41, 41-46 Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 50: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutuksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
22BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 3-8, 10-14: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 15 - 17: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta. Arviointikriteerit löytyvät opintojakson tiedoista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa ja välissä on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 36-41, 41-46 Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 50: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutuksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
21BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 3: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 4-8, 9-14: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 15 - 17: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.
Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 19.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arto Nikkilä
- Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
20BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 40 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 68 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 37-41, 42-46: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 49: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Lahti
- Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
20BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.
Esitietovaatimukset (OJ)
Kartongin ja paperin valmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 40 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 68 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 3-8, 10-16: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 12 ja 16: Raportoinnin ohjaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.