Siirry suoraan sisältöön

Paperitekniikan laboratoriotyötLaajuus (5 op)

Tunnus: 5P00ED80

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 23BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 3-8, 10-14: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 15 - 17: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 18

Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta. Arviointikriteerit löytyvät opintojakson tiedoista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa ja välissä on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 36-41, 41-46 Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 50: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutuksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennettu ympäristö ja biotalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 3-8, 10-14: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 15 - 17: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät
  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta. Arviointikriteerit löytyvät opintojakson tiedoista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa ja välissä on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 36-41, 41-46 Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 50: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutuksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Viitaharju
Ryhmät
  • 21BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 50 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 85 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 3: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 4-8, 9-14: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 15 - 17: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 19.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arto Nikkilä
  • Päivi Viitaharju
Ryhmät
  • 20BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 40 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 68 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 37-41, 42-46: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 47 - 49: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaisa Lahti
  • Päivi Viitaharju
Ryhmät
  • 20BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille ja tehdä tuoteanalyysin mukaiset mittaukset. Opiskelija osaa hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa.
Opiskelija selvittää mitä massaa ja puulajia kuitunäyte on. Opiskelija osaa testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta, tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä, tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen.
Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (OJ)

Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien tuoteanalyysit ja niiden mukaisesti mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Esitietovaatimukset (OJ)

Kartongin ja paperin valmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä massojen, paperin ja kartongin testaukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Tekeminen
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida näitä.
Tekeminen
Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Oleminen
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.
Tekeminen
Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.
Oleminen:
Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Aika ja paikka

Kurssin alussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa. Arvioinnista löytyy erillinen asiakirja Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 40 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 68 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään 2-3 opiskelijan ryhmissä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä ryhmä voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten yksi kirjoittaa jauhatuksesta ja kaksi muuta raportoi kumpikin neljä valinnaista lajia. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 2: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu.
VK 3-8, 10-16: Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet.
VK 12 ja 16: Raportoinnin ohjaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin Moodle toimii toteutksen pääasiallisena tiedotuskanavana. Seuraa siiis Moodlen uutisia.