Ajoneuvon komponenttien analysointiLaajuus (4 op)
Tunnus: 5C00ER96
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
24AUTOAAutotekniikka 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 50 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Marko Rantonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
24AUTOBAutotekniikka 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 50 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
23AUTOAAutotekniikka 2023
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 50 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Lähteenmäki
- Marko Rantonen
Vastuuhenkilö
Marko Rantonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
23AUTOBAutotekniikka 2023
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 12 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
- Eija Lähteenmäki
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Ryhmät
-
22AUTOBAutotekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 12 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Autotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
- Eija Lähteenmäki
- Jarkko Peltonen
- Marko Rantonen
Ryhmät
-
22AUTOAAutotekniikka 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 12 t
- itsenäinen työskentely: 77 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Risto Myllymäki
- Lotta Markkula
- Elena Grigorova
- Eija Lähteenmäki
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
21AUTOAAutotekniikka 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät sekä laboratoriossa lukujärjestyksen mukaisesti. Esityskerrat pidetään erikseen ilmoitettuina aikoina. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 11 aloitustilaisuus
- vko 12 - 16 laboratoriotyöskentelyä
- vko 14 ja 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 14 t
- itsenäinen työskentely: 71 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
- Ari-Jaakko Notko
- Lotta Markkula
- Eija Lähteenmäki
- Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Peltonen
Ryhmät
-
21AUTOBAutotekniikka 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- käyttää tekniikan digitaalisia ja analogisia mittalaitteita ja mittausten perusteella arvioida komponentin tilaa käyttäen standardeja ja autoalan tietolähteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat purkavat ja tutustuvat erilaisiin ajoneuvon komponentteihin. Tarkoituksena on nähdä millaisista osista ajoneuvo koostuu.
Opiskelijat tekevät raportteja, joissa analysoidaan osien kunto ja materiaali. Lisäksi opiskelijat tekevät ryhmissä esitelmiä annetuista aiheista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät sekä laboratoriossa lukujärjestyksen mukaisesti. Esityskerrat pidetään erikseen ilmoitettuina aikoina. Opintojaksoon kuuluvan puheviestinnän osion aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 11 aloitustilaisuus
- vko 12 - 16 laboratoriotyöskentelyä
- vko 14 ja 17 esitykset.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti koostuu laboratoriotyöskentelystä, raportista, esitysmateriaalista, esityksestä sekä puheviestinnän osuudesta.
Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat:
- mittaustyö 50 % (raportti 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- tutkimustyö 30 % (esitysmateriaali 75 % ja laboratoriotyöskentely 25 %)
- puheviestintä 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa. Esitystä varten harjoitellaan puheviestinnän taitoja äidinkielen opettajien johdolla.
Oppimateriaalit
Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajankäyttö jakaantuu seuraavasti:
- yhteiset asiat ja esitykset: 6 t
- laboratoriotyöskentely: 40 t
- puheviestinnän luennot: 14 t
- itsenäinen työskentely: 71 t.
Sisällön jaksotus
Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Hydrauliikka
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on poissa opintojakson lukujärjestyksen mukaisilta tunneilta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan. Osaa käyttää autokorjaamossa yleisesti käytettävisä mittausvälimeitä. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, osaa toimia ryhmässä ja pystyy ottamaan vastaan palautetta. Pystyy tekemään raportin tehdystä työstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä. Opiskelija on motivoitunut ja tekee annetut tehtävät aikataulussa. Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa mottorin ja auton pääosat ja tietää niiden toiminnan.Osaa käyttää autokorjaamossa käytettäviä mittausvälimeitä.Opiskelija on hyvin motivoitunut ja palauttaa saadut tehtävät aikataulussa.Pystyy tuottamaan selkeän ja havainnollisen raportin annetusta työstä, joka on TAMKn raportointi ohjeiden mukaisesti tehty.