Siirry suoraan sisältöön

Tiimioppiminen ja liiketoimintamallitLaajuus (8 op)

Tunnus: 3H00EO55

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä.
- Opiskelija osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti.
- Opiskelija osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen.
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten liiketoimintamallien vahvuuksia ja heikkouksia.
- Opiskelija osaa käyttää liiketoimintamallien rakentamiseen monipuolisesti erilaisia työkaluja.

Sisältö

Mitä tarkoittaa oppiva organisaatio?
Mitä hyötyä on tiimioppimisesta?
Miten opitaan tiimissä?
Millaisia liiketoimintamalleja on ja mitä mahdollisuuksia/haasteita niissä on?
Millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään liiketoimintamallin kehittämisessä?

Esitietovaatimukset

ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty, jos
opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 22.12.2023

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yrittäjyys (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 47

Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Toni Lehtimäki
  • Hanna Saraketo
Pienryhmät
  • pajaryhmä 1 (Koko: 24. Avoin AMK: 0.)
  • pajaryhmä 2 (Koko: 24. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 23TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2023, päivätoteutus
Pienryhmät
  • pajaryhmä 1
  • pajaryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä.
- Opiskelija osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti.
- Opiskelija osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen.
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten liiketoimintamallien vahvuuksia ja heikkouksia.
- Opiskelija osaa käyttää liiketoimintamallien rakentamiseen monipuolisesti erilaisia työkaluja.

Sisältö (OJ)

Mitä tarkoittaa oppiva organisaatio?
Mitä hyötyä on tiimioppimisesta?
Miten opitaan tiimissä?
Millaisia liiketoimintamalleja on ja mitä mahdollisuuksia/haasteita niissä on?
Millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään liiketoimintamallin kehittämisessä?

Esitietovaatimukset (OJ)

ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty, jos
opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.

Aika ja paikka

syyslukukauden 2023 aikana ryhmän 23tijo lukkareissa näkyvinä ajankohtina; tarkemmat tiedot ryhmän Teamsissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Perinteisiä tenttejä ei ole, mutta osaaminen näytetään arviointimenetelmät-kohdassa mainituin tavoin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osa-alueista:
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kaikkeen lähiohjelmaan; loppunäyttö
Pajapäiväkirja
”Pechakucha"-muotoinen minioppimissopimus
Akateeminen essee

Jos olet poissa, ilmoitat asiasta Teamsin poissaolot-kanavalla. Poissaolokerran voit sisällöllisesti korvata tutustumalla ko. kerran aihetta käsittelevään artikkeliin, podcastiin tai Tedtalkiin ja teet siitä muistiinpanot sekä motorolan pajapäiväkirjaan. Ajankäytöllisesti korvaat poissaolon tekemällä vastaavasti jotain muuta tiimiä tai oppimisympäristöä hyödyttävää; voit tarjoutua tekemään jotain tiimin puolesta, olla aktiivinen yhteisössä, järkkäillä siellä tapahtumia, huolehtia keittiöstä tms.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tervetuloa oppimaan tiimiyrittäjiksi! Tällä opintojaksolla lähdetään sille taipaleelle tutustumalla ja kokeilemalla käytännössä tiimioppimisen pedagogiikkaan kuuluvia opetus- tai oikeastaan oppimismenetelmiä: dialogi, reflektointi, monenlainen fasilitointi.

Oppimateriaalit

- Oppimistilanteissa jaettava materiaali
- Ainakin yksi itse valitsemasi tiimiyrittäjätaipaleelle johdatteleva kirja, esim.
Järvilehto, L. 2023. Mestariajattelijan työkalut.
Tuominen, S. & Koski, J.T. 2023. Kuinka ideat syntyvät? Luovan ajattelun käsikirja.
Känsälä, A. 2023. Johtajasta mestariksi.
Helaniemi, K., Kuronen, A. & Väkeväinen, V. 2018?. Kutsuvat sitä pöhinäksi. Tositarinoita kasvuyrittäjyydestä.
Kiviranta, A., Mäenpää, M. & Poukka, P. 2020?. Exit 2. 16 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä.
- Muuta itse haettavaa materiaalia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 8 opintopistettä, mikä tarkoittaa 216 tuntia opiskelijan työtä. Se jakautuu noin puoliksi yhdessä tekemiseen ja itsenäiseen työskentelyyn koko syyslukukauden ajalle.

Sisällön jaksotus

Viikko-ohjelma julkaistaan Teamsissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tiimioppiminen perustuu läsnäoloon tiimin kanssa, joten valinnaisia suoritustapoja ei ole. Ota tarvittaessa yhteyttä opintojakson opettajaan/valmentajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sisällöt liittyvät oman tiimiyritystoiminnan valmisteluun.

Kansainvälisyys

Osa sisällöistä opitaan yhdessä englanninkielisen sisartiimin kanssa ja monikulttuurisessa Proakatemia-yhteisössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että on mukana aloittamassa tiimiyritysten perustamista. Näin ollen sille eivät voi osallistua muut kuin Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelman opiskelijat.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähikerroille, essee ei noudata TAMKin ohjeistuksia tai on sisällötään ylimalkainen tai oppimispäiväkirja ei osoita oppimista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähipäiviin (fyysisiä tai henkisiä poissaoloja) tai on tyydyttävästi valmistautunut lähipäiviin. Oppimispäiväkirja on puutteellinen tai vain toistaa asioita (vrt. Bloomin taksonomia). Esseen lähteiden käytössä on joitain ohjeidenvastaisuuksia, huolimatonta kieltä tai sisältö on anniltaan niukka tai vaikeasti käytäntöön sovellettava.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on mukana lähipäivissä ja osallistuu niihin aktiivisesti, myös valmistautuminen näkyy tekemisessä. Oppimispäiväkirja on kattava, reflektoiva ja analysoivakin. Essee noudattaa TAMKin tapaa lähteiden käytössä, on huoliteltua suomea ja kiinnostavaa luettavaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on aktiivinen osallistuja ja innostaa myös muita. Valmistautuminen näkyy tekemisessä. Panostus esseeseen on merkittävä ja lopputulos mallikas. Oppimispäiväkirja on syvällinen otos opiskelijan ajattelusta. Hän osoittaa ymmärtäneensä tiimioppisen periaatteet erinomaisesti teoriassa ja käytännössä.

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 21.12.2022

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yrittäjyys (Proakatemia)

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 51

Koulutus
  • Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Saraketo
Vastuuhenkilö

Hanna Saraketo

Ryhmät
  • 22TIJO
    Yrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

- Opiskelija tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä.
- Opiskelija osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti.
- Opiskelija osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen.
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten liiketoimintamallien vahvuuksia ja heikkouksia.
- Opiskelija osaa käyttää liiketoimintamallien rakentamiseen monipuolisesti erilaisia työkaluja.

Sisältö (OJ)

Mitä tarkoittaa oppiva organisaatio?
Mitä hyötyä on tiimioppimisesta?
Miten opitaan tiimissä?
Millaisia liiketoimintamalleja on ja mitä mahdollisuuksia/haasteita niissä on?
Millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään liiketoimintamallin kehittämisessä?

Esitietovaatimukset (OJ)

ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty, jos
opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.

Aika ja paikka

Lähiopetus tapahtuu Proakatemialla erikseen ilmoitettavissa tiloissa, ks. tilavarausjärjestelmä ja Teamsissa julkaistu ohjelma. Etäopetus Zoomissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssista ei ole tenttiä. Soluna (yhdessä) kirjoitettavaa akateemista esseetä on mahdollista tarvittaessa täydentää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu kolmesta osasta: läsnäolo ja aktiivisuus, akateeminen essee ja oppimispäiväkirja.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan lähi- ja etäopetuksena. Menetelmät vaihtelevat tiimioppimisen, pienryhmätyöskentelyn ja etätyökalujen hyödyntämisestä itseopiskeluun (kirjat ja ennakkomateriaalit).

Oppimateriaalit

Kurssiin sisältyy kirjallisuuden lukemista sekä ennakkomateriaaleihin tutustuminen. Suositellut kirjat ilmoitetaan kurssin alussa ja ennakkomateriaalit ennen kutakin lähikertaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuuden laajuus on 8 opintopistettä. Lähipäivien lisäksi kurssiin kuuluu itsenäistä työskentelyä (kirjallisuus, ennakkomateriaalit, oppimispäiväkirjan täyttäminen ja akateemisen esseen kirjoittaminen).

Sisällön jaksotus

teemat Teamsissa jaossa olevassa taulukossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Kansainvälisyys

Osa kurssista toteutetaan yhteistyössä Entrepeneurship and team leadership -tutkinnon opiskelijoiden kanssa englanniksi.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähikerroille, essee ei noudata TAMKin ohjeistuksia tai on sisällötään ylimalkainen tai oppimispäiväkirja ei osoita oppimista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähipäiviin (fyysisiä tai henkisiä poissaoloja) tai on tyydyttävästi valmistautunut lähipäiviin. Oppimispäiväkirja on puutteellinen tai vain toistaa asioita (vrt. Bloomin taksonomia). Esseen lähteiden käytössä on joitain ohjeidenvastaisuuksia, huolimatonta kieltä tai sisältö on anniltaan niukka tai vaikeasti käytäntöön sovellettava.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on mukana lähipäivissä ja osallistuu niihin aktiivisesti, myös valmistautuminen näkyy tekemisessä. Oppimispäiväkirja on kattava, reflektoiva ja analysoivakin. Essee noudattaa TAMKin tapaa lähteiden käytössä, on huoliteltua suomea ja kiinnostavaa luettavaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on aktiivinen osallistuja ja innostaa myös muita. Valmistautuminen näkyy tekemisessä. Panostus esseeseen on merkittävä ja lopputulos mallikas. Oppimispäiväkirja on syvällinen otos opiskelijan ajattelusta. Hän osoittaa ymmärtäneensä tiimioppisen periaatteet teoriassa ja käytännössä.