InnovointiLaajuus (2 op)
Tunnus: 3H00EO61
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tunnistaa innovointiprosessin vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä ryhmän kanssa.
- Opiskelija osaa ottaa asiakkaan huomioon innovointiprosessissa
- opiskelija osaa esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun
Sisältö
Kuinka innovoidaan tiimissä?
Miten asiakas osallistetaan innovointiprosessissa?
Miten presentoidaan vakuuttavasti?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa innovointiprosessin mutta sen soveltamis- ja esiintymistaidot ovat hatarat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Vakuuttamisen taitoja pitää vielä harjoitella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Hän esiintyy vakuuttavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei tunne innovointiprosessin vaiheita tai hän ei osallistu ryhmän toimintaan, innovointi on tehty asiakasta osallistamatta, eikä asiakas ymmärrä ratkaisua tai hyödy siitä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 07.11.2023
Ajoitus
07.11.2023 - 28.11.2023
Laajuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 48
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tutta Tanttari
Ryhmät
-
23TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija tunnistaa innovointiprosessin vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä ryhmän kanssa.
- Opiskelija osaa ottaa asiakkaan huomioon innovointiprosessissa
- opiskelija osaa esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun
Sisältö (OJ)
Kuinka innovoidaan tiimissä?
Miten asiakas osallistetaan innovointiprosessissa?
Miten presentoidaan vakuuttavasti?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa innovointiprosessin mutta sen soveltamis- ja esiintymistaidot ovat hatarat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Vakuuttamisen taitoja pitää vielä harjoitella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Hän esiintyy vakuuttavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelija ei tunne innovointiprosessin vaiheita tai hän ei osallistu ryhmän toimintaan, innovointi on tehty asiakasta osallistamatta, eikä asiakas ymmärrä ratkaisua tai hyödy siitä.
Aika ja paikka
Innovointiin valmisteleva paja ennen Sprint Innovation Festivalia (26.10. klo 12.15-16.00) ja Sprintin jälkeinen yhteinen Innovoinnin kiteytykset -paja (28.11. klo 10-13.45). Pajat toteutetaan lähipajoina. Sprint Innovation Festival toteutetaan 7.11.- 17.11.2023. Kyseiselle ajanjaksolle ei kannata aikatauluttaa muuta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan aktiivisuus: pajoihin ja tiimityöhön osallistuminen. Palaute tiimin muilta jäseniltä. Yrityskumppanin palaute. Itsereflektio. Sprint viikon loppupresentaatio: kirjallinen tuotos ja esiintyminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Innovointiin valmisteleva paja ennen Sprint Innovation Festivalia ja Sprintin jälkeinen yhteinen Innovoinnin kiteytykset -paja. Aktiivinen osallistuminen Sprint Innovation Festivalissa toteutettavaan innovointiprosessiin. Tiimityö asiakkaan haasteen ratkaisemiseksi.
Oppimateriaalit
Innovointi -opintojakson aikana jaettu materiaali ja työkalut. Asiakkaan antama materiaali ratkaistavasta haasteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
x op = xx tuntia työtä, mikä jakautuu
- yhteisiin pajoihin
- yhteydenpitoon sidosryhmiin
- tiimityöhön
- itsenäiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava etukäteen Proakatemian valmentajan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu kurssin aktiviteetteihin, ei vuorovaikuta tiimissä rakentavasti; ei ehdota, kehitä eikä testaa ideoita aktiivisesti kentällä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu pääosin kurssin aktiviteetteihin ja osallistuu tiimin vuorovaikutukseen. Lisäksi hän on osallistunut kohtalaisesti oman tiiminsä kanssa Innovoinnin kiteytyksen toteuttamiseen ja esittämiseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kurssin aktiviteetteihin ja vuorovaikuttaa tiimissä melko aktiivisesti. Lisäksi hän on osallistunut aktiivisesti oman tiiminsä kanssa Innovoinnin kiteytyksen toteuttamiseen ja esittämiseen. Kiteytyksessä näkyy melko hyvin pienryhmän oivalluksia innovoinnin hyödyntämisen mahdollisuuksista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kurssin aktiviteetteihin ja vuorovaikuttaa tiimissä rakentavasti; ehdottaa, kuuntelee, kehittää ja testaa ideoita aktiivisesti. Lisäksi hän on osallistunut hyvin aktiivisesti oman tiiminsä kanssa Innovoinnin kiteytyksen toteuttamiseen ja esittämiseen. Kiteytyksessä näkyy selkeästi pienryhmän oivalluksia innovoinnin hyödyntämisen mahdollisuuksista.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija on aktiivisesti osallistunut kurssin pajoihin sekä Sprint Innovation Festivaliin (viikon yhteiset osuudet ja tiimityönä tehtävä innovointi). Opiskelija on ymmärtänyt haasteen ja lähtenyt ratkomaan sitä tiimin kanssa. Opiskelija pystyy ehdottamaan tiimissään ideoita haasteen ratkaisemiseksi, osaa suunnitella ideoiden testaamista ja kehittää niitä edelleen toimiviksi ratkaisuiksi. Opiskelija tarjoaa yhdessä tiimin kanssa asiakkaalle monipuolisia ratkaisuja.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu kurssin aktiviteetteihin, ei vuorovaikuta tiimissä rakentavasti; ei ehdota, kehitä eikä testaa ideoita aktiivisesti kentällä.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 26.10.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.11.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tutta Tanttari
Vastuuhenkilö
Tutta Tanttari
Ryhmät
-
22TIJOYrittäjyys ja tiimijohtaminen 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
- Opiskelija tunnistaa innovointiprosessin vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä ryhmän kanssa.
- Opiskelija osaa ottaa asiakkaan huomioon innovointiprosessissa
- opiskelija osaa esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun
Sisältö (OJ)
Kuinka innovoidaan tiimissä?
Miten asiakas osallistetaan innovointiprosessissa?
Miten presentoidaan vakuuttavasti?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa innovointiprosessin mutta sen soveltamis- ja esiintymistaidot ovat hatarat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Vakuuttamisen taitoja pitää vielä harjoitella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa innovoida ryhmässä asiakaskeskeisesti. Hän esiintyy vakuuttavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelija ei tunne innovointiprosessin vaiheita tai hän ei osallistu ryhmän toimintaan, innovointi on tehty asiakasta osallistamatta, eikä asiakas ymmärrä ratkaisua tai hyödy siitä.
Aika ja paikka
Innovointiin valmisteleva paja ennen Sprint Innovation Festivalia ja Sprintin jälkeinen yhteinen Motorola -henkinen paja innovointiviikosta. Pajat toteutetaan Proakatemialla lähipajoina.Aikataulu varmistetaan lähiaikoina. Sprint Innovation Festival toteutetaan 7.-11.11.2021. Sprint viikolle ei kannata aikatauluttaa muuta, koska Sprint vie koko viikon ma - pe.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan aktiivisuus: pajoihin ja tiimityöhön osallistuminen. Palaute tiimin muilta jäseniltä. Yrityskumppanin palaute. Itsereflektio. Sprint viikon loppupresentaatio: kirjallinen tuotos ja esiintyminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Innovointiin valmisteleva paja ennen Sprint Innovation Festivalia ja Sprintin jälkeinen yhteinen Motorola -henkinen paja innovointiviikosta. Aktiivinen osallistuminen Sprint Innovation Festivalissa toteutettavaan innovointiprosessiin. Tiimityö asiakkaan haasteen ratkaisemiseksi.
Oppimateriaalit
Innovointi -opintojakson aikana jaettu materiaali ja työkalut. Asiakkaan antama materiaali ratkaistavasta haasteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op = 54 tuntia työtä, mikä jakautuu
- yhteisiin pajoihin
- yhteydenpitoon sidosryhmiin
- tiimityöhön
- itsenäiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava etukäteen Proakatemian valmentajan kanssa.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus hakeutua englanninkieliseen tiimiin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu kurssin aktiviteetteihin, ei vuorovaikuta tiimissä rakentavasti; ei ehdota, kehitä eikä testaa ideoita aktiivisesti kentällä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu pääosin kurssin aktiviteetteihin ja osallistuu tiimin vuorovaikutukseen. Lisäksi hän osaa reflektoida kohtalaisesti Sprint Innovation Festivalista opittua.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kurssin aktiviteetteihin ja vuorovaikuttaa tiimissä melko aktiivisesti. Lisäksi hän osaa reflektoida Sprint Innovation Festivalista opittua ja sitä, miten kyseisiä oppeja voidaan hyödyntää tulevassa tiimiyrityksessa Proakatemialla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu kurssin aktiviteetteihin ja vuorovaikuttaa tiimissä rakentavasti; ehdottaa, kuuntelee, kehittää ja testaa ideoita aktiivisesti. Lisäksi hän osaa reflektoida rakentavasti Sprint Innovation Festivalista opittua ja tuo reflektoinnissa esiin oivalluksensa, miten kyseisiä oppeja voidaan hyödyntää tulevassa tiimiyrityksessa Proakatemialla.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija on aktiivisesti osallistunut kurssin pajoihin sekä Sprint Innovation Festivaliin (viikon yhteiset osuudet ja tiimityönä tehtävä innovointi). Opiskelija on ymmärtänyt haasteen ja lähtenyt ratkomaan sitä tiimin kanssa. Opiskelija pystyy ehdottamaan tiimissään ideoita haasteen ratkaisemiseksi, osaa suunnitella ideoiden testaamista ja kehittää niitä edelleen toimiviksi ratkaisuiksi. Opiskelija tarjoaa yhdessä tiimin kanssa asiakkaalle monipuolisia ratkaisuja.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu kurssin aktiviteetteihin, ei vuorovaikuta tiimissä rakentavasti; ei ehdota, kehitä eikä testaa ideoita aktiivisesti kentällä.