Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoiva työyhteisöLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00GJ38

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on antaa ymmärrystä työhyvinvoinnista, sen johtamisesta ja merkityksestä yrityksen tuloksellisuuteen ja työnantajamaineen hallintaan.
Opintojakso antaa valmiudet työyhteisötaitojen merkityksen ymmärtämiseen ja työntekijäkokemuksen johtamiseen.

Opiskelija:
- ymmärtää työhyvinvointiin vaikuttavat elementit
- osaa asettaa tavoitteet hyvinvoivalle työyhteisölle
- osaa suunnitella toimenpiteet ja resurssit, joilla ko. asiat saavutetaan.

Sisältö

Työhyvinvointi ja sen osatekijät
Työhyvinvoinnin johtaminen
Yksilön työkyky, osaaminen ja motivaatio
Työyhteisön toimivuus ja työolot
Työyhteisötaitojen merkitys
Työntekijäkokemuksen johtaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin ja työntekijäkokemukseen liittyvät keskeisimmät tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisössä. Opiskelija pystyy nimeämään keskeisimmät esihenkilön vastuut ja velvollisuudet työhyvinvointiin liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee organisaation työhyvinvointiin liittyvät osa-alueet ja soveltaa ja osaa soveltaa ja vertailla niitä työyhteisön toiminnassa. Opiskelija osaa toimia työyhteisötaitoja ja työntekijäkokemusta edistävästi esihenkilön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää esihenkilön vastuut ja velvollisuudet liittyen työhyvinvointiin, työyhteisötaitoihin ja työntekijäkokemukseen ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation johtamisessa. Hän soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa ja osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja kehittää ko. asioita.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

06.03.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Minna Wilska

Ryhmät
  • 24LIKOH
    Liiketalous 2024, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoituksena on antaa ymmärrystä työhyvinvoinnista, sen johtamisesta ja merkityksestä yrityksen tuloksellisuuteen ja työnantajamaineen hallintaan.
Opintojakso antaa valmiudet työyhteisötaitojen merkityksen ymmärtämiseen ja työntekijäkokemuksen johtamiseen.

Opiskelija:
- ymmärtää työhyvinvointiin vaikuttavat elementit
- osaa asettaa tavoitteet hyvinvoivalle työyhteisölle
- osaa suunnitella toimenpiteet ja resurssit, joilla ko. asiat saavutetaan.

Sisältö (OJ)

Työhyvinvointi ja sen osatekijät
Työhyvinvoinnin johtaminen
Yksilön työkyky, osaaminen ja motivaatio
Työyhteisön toimivuus ja työolot
Työyhteisötaitojen merkitys
Työntekijäkokemuksen johtaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin ja työntekijäkokemukseen liittyvät keskeisimmät tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisössä. Opiskelija pystyy nimeämään keskeisimmät esihenkilön vastuut ja velvollisuudet työhyvinvointiin liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee organisaation työhyvinvointiin liittyvät osa-alueet ja soveltaa ja osaa soveltaa ja vertailla niitä työyhteisön toiminnassa. Opiskelija osaa toimia työyhteisötaitoja ja työntekijäkokemusta edistävästi esihenkilön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esihenkilön vastuut ja velvollisuudet liittyen työhyvinvointiin, työyhteisötaitoihin ja työntekijäkokemukseen ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation johtamisessa. Hän soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa ja osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja kehittää ko. asioita.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan lähitapaamisina TAMKilla. Tapaamisajat selviävät lukkarista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä. Suoritustavat selviävät ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit tehtävittäin selviävät kurssin Moodlesta ja ne käydään yhdessä läpi ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentaminen; pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät ja ryhmätehtävät. Lähitapaamiset TAMKilla.

Oppimateriaalit

Materiaalit ja kirjasuoristukset selviävät kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkemmat aikataulut selviävät lukujärjestyksestä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö kurssilla tehtävien harjoitustehtävien kautta.

Kansainvälisyys

Ei suunniteltuja KV-yhteyksiä.