Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DP01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Syrjälä
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Niina Syrjälä

Ryhmät
  • 23LIKO1
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy Pakista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat tehtävät ja harjoitukset, verkkotentit

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Syrjälä
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Niina Syrjälä

Ryhmät
  • 23LIKO2
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy Pakista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat tehtävät ja harjoitukset, verkkotentit

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Syrjälä
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Niina Syrjälä

Ryhmät
  • 23LIKO3
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy Pakista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat tehtävät ja harjoitukset, verkkotentit

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Syrjälä
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Niina Syrjälä

Ryhmät
  • 23LIKO4
    Liiketalous 2023, päivätoteutus ryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy Pakista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat tehtävät ja harjoitukset, verkkotentit

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Ilmoittautumisaika

15.09.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Taina Matis
  • Hanna Laasanen
  • Katri Koli
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Hanna Laasanen

Ryhmät
  • 22LIKO1
    Liiketalous 2022, päivätoteutus ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aloitusluennot (Zoom) 24.10.2022 klo 11-13 (markkinointi, prosessit ja projektinhallinta) ja 14-16 (juridiikka). Loppukurssin aikataulu löytyy Pakista ja Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

MARKKINOINTI
- Ei tenttiä

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Ei tenttiä

JURIDIIKKA
- Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut. Ryhmätyö, josta palautetaan suunnitelma ja toteutus. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Toteutus esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit. Ryhmätyönä laadittava dokumentti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta).
- Kotisivuprojektin hallinta. Ryhmätyö, josta palautetaan projektisuunnitelma ja loppuraportti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Loppuraportin pääkohdat esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

JURIDIIKKA
- Sopimuspohja ja -ehdot sekä niiden esittäminen, ryhmätyö, arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Oikeudellinen suunnitelma ja sen esittäminen, ryhmätyö arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Pakolliset yksin tehtävät quizzit (ns. "minitentit"), arvostelu: hyväksytty/hylätty

YHTEINEN
- Kaikkiin ryhmätöihin liittyen palautetaan kurssin lopussa itsearvio ryhmätyön onnistumisesta. Se arvioidaan hyväksytty / hylätty. Ryhmän sisäinen arvio voi nostaa / laskea jonkun ryhmän jäsenen kurssiarvosanaa 1 numerolla.
- Kurssin hyväksyttävä suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista kaikkiin kurssin tehtäviin.
- Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin osuuden alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut (suunnitelma ja toteutus): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit (dokumentti): 20%
- Kotisivuprojektin hallinta (projektisuunnitelma ja loppuraportti): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

JURIDIIKKA - 40 %
- Itseopiskelu (ml. pakollisten quizzien tekeminen moodlessa)
- Etä- ja lähiopetus sekä ryhmätyöskentely
- Sopimuspohjan ja -ehtojen laatiminen
- Oppiyrityksen oikeudellisen suunnitelman teko

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailija yritysmaailmasta, oppiyritykselle toteutettavat ryhmätyöt

Ilmoittautumisaika

15.09.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Laasanen
  • Taina Matis
  • Tero Poutala
  • Katri Koli
Vastuuhenkilö

Hanna Laasanen

Ryhmät
  • 22LIKO2
    Liiketalous 2022, päivätoteutus ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aloitusluennot (Zoom) 24.10.2022 klo 11-13 (markkinointi, prosessit ja projektinhallinta) ja 14-16 (juridiikka). Loppukurssin aikataulu löytyy Pakista ja Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

MARKKINOINTI
- Ei tenttiä

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Ei tenttiä

JURIDIIKKA
- Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut. Ryhmätyö, josta palautetaan suunnitelma ja toteutus. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Toteutus esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit. Ryhmätyönä laadittava dokumentti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta).
- Kotisivuprojektin hallinta. Ryhmätyö, josta palautetaan projektisuunnitelma ja loppuraportti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Loppuraportin pääkohdat esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

JURIDIIKKA
- Sopimuspohja ja -ehdot sekä niiden esittäminen, ryhmätyö, arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Oikeudellinen suunnitelma ja sen esittäminen, ryhmätyö arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Pakolliset yksin tehtävät quizzit (ns. "minitentit"), arvostelu: hyväksytty/hylätty

YHTEINEN
- Kaikkiin ryhmätöihin liittyen palautetaan kurssin lopussa itsearvio ryhmätyön onnistumisesta. Se arvioidaan hyväksytty / hylätty. Ryhmän sisäinen arvio voi nostaa / laskea jonkun ryhmän jäsenen kurssiarvosanaa 1 numerolla.
- Kurssin hyväksyttävä suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista kaikkiin kurssin tehtäviin.
- Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin osuuden alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut (suunnitelma ja toteutus): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit (dokumentti): 20%
- Kotisivuprojektin hallinta (projektisuunnitelma ja loppuraportti): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

JURIDIIKKA - 40 %
- Itseopiskelu (ml. pakollisten quizzien tekeminen moodlessa)
- Etä- ja lähiopetus sekä ryhmätyöskentely
- Sopimuspohjan ja -ehtojen laatiminen
- Oppiyrityksen oikeudellisen suunnitelman teko

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailija yritysmaailmasta, oppiyritykselle toteutettavat ryhmätyöt

Ilmoittautumisaika

15.09.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Laasanen
  • Taina Matis
  • Katri Koli
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Hanna Laasanen

Ryhmät
  • 22LIKO3
    Liiketalous 2022, päivätoteutus ryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aloitusluennot (Zoom) 24.10.2022 klo 11-13 (markkinointi, prosessit ja projektinhallinta) ja 14-16 (juridiikka). Loppukurssin aikataulu löytyy Pakista ja Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

MARKKINOINTI
- Ei tenttiä

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Ei tenttiä

JURIDIIKKA
- Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut. Ryhmätyö, josta palautetaan suunnitelma ja toteutus. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Toteutus esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit. Ryhmätyönä laadittava dokumentti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta).
- Kotisivuprojektin hallinta. Ryhmätyö, josta palautetaan projektisuunnitelma ja loppuraportti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Loppuraportin pääkohdat esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

JURIDIIKKA
- Sopimuspohja ja -ehdot sekä niiden esittäminen, ryhmätyö, arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Oikeudellinen suunnitelma ja sen esittäminen, ryhmätyö arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Pakolliset yksin tehtävät quizzit (ns. "minitentit"), arvostelu: hyväksytty/hylätty

YHTEINEN
- Kaikkiin ryhmätöihin liittyen palautetaan kurssin lopussa itsearvio ryhmätyön onnistumisesta. Se arvioidaan hyväksytty / hylätty. Ryhmän sisäinen arvio voi nostaa / laskea jonkun ryhmän jäsenen kurssiarvosanaa 1 numerolla.
- Kurssin hyväksyttävä suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista kaikkiin kurssin tehtäviin.
- Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin osuuden alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut (suunnitelma ja toteutus): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit (dokumentti): 20%
- Kotisivuprojektin hallinta (projektisuunnitelma ja loppuraportti): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

JURIDIIKKA - 40 %
- Itseopiskelu (ml. pakollisten quizzien tekeminen moodlessa)
- Etä- ja lähiopetus sekä ryhmätyöskentely
- Sopimuspohjan ja -ehtojen laatiminen
- Oppiyrityksen oikeudellisen suunnitelman teko

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailija yritysmaailmasta, oppiyritykselle toteutettavat ryhmätyöt

Ilmoittautumisaika

15.09.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Taina Matis
  • Hanna Laasanen
  • Katri Koli
  • Tero Poutala
Vastuuhenkilö

Hanna Laasanen

Ryhmät
  • 22LIKO4
    Liiketalous 2022, päivätoteutus ryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy liiketoimintaa sääteleviin normeihin ja sopimusoikeuteen. Markkinoinnissa opitaan kotisivujen suunnittelua ja toteutusta. Tutustutaan liiketoiminnan prosesseihin ja projektinhallintaan.

JURIDIIKKA 2 op
Opiskelija
- tuntee eri oikeussubjektien oikeudellista toimintakelpoisuutta sääntelevät normit sekä edustuksen eri muodot
- tuntee yleisen sopimusoikeuden sopimuksen syntymistä, sitovuutta, pätemättömyyttä ja sopimusrikkomuksia koskeva keskeiset säännöt ja periaatteet
- tuntee irtaimen kauppaa, palvelusopimuksia, huoneenvuokraa sekä velkasuhteita ja vakuuksia koskevat perussäännökset
- tietää perusteet riidattomien saatavien perintäprosessista
- osaa soveltaa aihealueen säännöksiä käytäntöön ja tehdä perusteltuja ratkaisuehdotuksia käytännön tilanteissa.

MARKKINOINTI 1 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa suunnitella ja toteuttaa yritykselle yksinkertaiset kotisivut
- osaa tuottaa markkinointihenkisiä sisältöjä
- osaa digitaalisesti mitata markkinoinnin onnistumista.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA 2 op
Opiskelija
- osaa tunnistaa erilaisia organisaatiorakenteita
- osaa erottaa yrityksen ydin- ja tukiprosessit
- hahmottaa prosessien merkityksen yritystoiminnassa
- ymmärtää prosessien mittaamisen ja kehittämisen tärkeyden menestyvässä liiketoiminnassa
- tunnistaa projektin ja ymmärtää projektitoimintaan liittyvät peruskäsitteet
- osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin perustasolla.

Sisältö (OJ)

JURIDIIKKA
Miten oikeussubjektin oikeudellinen toimintakelpoisuus määräytyy?
Miten sopimus syntyy ja mitä sopimuksen sitovuus merkitsee?
Mitkä seikat aiheuttavat sopimuksen pätemättömyyden ja mitä pätemättömyydestä seuraa?
Mitä ovat irtaimen kauppaan, palvelussopimuksiin ja huoneenvuokraan liittyvät keskeiset säännökset?
Miten velkasuhteita säännellään ja miten takaus ja panttaus toimivat velan vakuuksina?
Miten riidattomia saatavia voidaan periä?

MARKKINOINTI
Miten suunnitellaan ja toteutetaan yritykselle yksinkertaiset kotisivut?
Miten digitaalisia alustoja voi hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Mitä erilaisia organisaatiorakenteita on olemassa?
Mikä merkitys prosesseilla on yritystoiminnassa?
Kuinka prosesseja mitataan ja kehitetään?
Mikä on projekti?
Kuinka projektisuunnitelma ja projektin loppuraportti tehdään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tietää aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija pystyy soveltamaan perustasolla säännöksiä käytäntöön.

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, miten tehdään yksinkertaiset kotisivut. Valmiissa kotisivuissa on puutteita ja tehtävänantoa ei ole noudatettu. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy nimeämään erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa tunnistaa prosesseja yritystoiminnassa. Opiskelija tietää projektien peruskäsitteet ja osaa laatia projektisuunnitelman ja loppuraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja keskeiset säännökset. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa perustuen aihetta säänteleviin normeihin.

MARKKINOINTI
Opiskelija tuntee kotisivujen tekemisen prosessin hyvin. Sivut on tehty tehtävänannon mukaisesti. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava. Digitaalisen sisällöntuotannon ymmärrys näkyy. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija pystyy vertailemaan erilaisia organisaatiorakenteita ja osaa soveltaa prosesseja ja niiden mittaamista. Projektidokumentit on tehty tehtävänannon mukaisesti ja niissä on selitetty tehtyjä ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

JURIDIIKKA
Opiskelija osaa määritellä aihepiirin peruskäsitteet ja hallitsee aihepiiriin liittyvän keskeisen säännöstön. Opiskelija pystyy analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti.

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kotisivujen tekemisen teoriatietoa kiitettävästi. Kotisivut on tehty poikkeuksellisen laadukkaasti ja ne ovat myös visuaalisesti tyylikkäät. Ymmärrys digitaalisesta sisällöntuotannosta näkyy selkeästi. Toteutuksessa on innovatiivisuutta. Sivujen materiaaleissa on noudatettu tekijänoikeuksia ja hyviä tapoja tai materiaalista on toteutettu itse merkittävä osa.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti organisaatiorakenteita. Hän osaa analysoida prosessien toimivuutta ja pystyy perustelemaan prosessien mittaamisen eri vaihtoehtoja. Projektidokumentit ovat moitteettomia sekä ulkoasultaan että sisällöltään ja tehtyjä ratkaisuja on perusteltu ja pohdittu.

Aika ja paikka

Aloitusluennot (Zoom) 24.10.2022 klo 11-13 (markkinointi, prosessit ja projektinhallinta) ja 14-16 (juridiikka). Loppukurssin aikataulu löytyy Pakista ja Moodlesta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

MARKKINOINTI
- Ei tenttiä

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Ei tenttiä

JURIDIIKKA
- Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut. Ryhmätyö, josta palautetaan suunnitelma ja toteutus. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Toteutus esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit. Ryhmätyönä laadittava dokumentti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta).
- Kotisivuprojektin hallinta. Ryhmätyö, josta palautetaan projektisuunnitelma ja loppuraportti. Arvioidaan 1-5 (20% kokonaisarvosanasta). Loppuraportin pääkohdat esitellään muille ryhmille. Esityksistä annetaan vertaispalautetta.

JURIDIIKKA
- Sopimuspohja ja -ehdot sekä niiden esittäminen, ryhmätyö, arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Oikeudellinen suunnitelma ja sen esittäminen, ryhmätyö arvioidaan 1-5 (20 % kokonaisarvosanasta). Vertaispalautteen antaminen.
- Pakolliset yksin tehtävät quizzit (ns. "minitentit"), arvostelu: hyväksytty/hylätty

YHTEINEN
- Kaikkiin ryhmätöihin liittyen palautetaan kurssin lopussa itsearvio ryhmätyön onnistumisesta. Se arvioidaan hyväksytty / hylätty. Ryhmän sisäinen arvio voi nostaa / laskea jonkun ryhmän jäsenen kurssiarvosanaa 1 numerolla.
- Kurssin hyväksyttävä suorittaminen vaatii aktiivista osallistumista kaikkiin kurssin tehtäviin.
- Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin osuuden alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Oppimateriaalit

Suositeltu kirjallisuus / materiaalit julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

MARKKINOINTI
- Oppiyrityksen kotisivut (suunnitelma ja toteutus): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

PROSESSIT JA PROJEKTINHALLINTA
- Oppiyrityksen rakenne ja prosessit (dokumentti): 20%
- Kotisivuprojektin hallinta (projektisuunnitelma ja loppuraportti): 20%
- Sis. etä- ja lähiopetus, itseopiskelu ja ryhmätyöskentely

JURIDIIKKA - 40 %
- Itseopiskelu (ml. pakollisten quizzien tekeminen moodlessa)
- Etä- ja lähiopetus sekä ryhmätyöskentely
- Sopimuspohjan ja -ehtojen laatiminen
- Oppiyrityksen oikeudellisen suunnitelman teko

Sisällön jaksotus

Juridiikka 54 h
Markkinointi 27 h
Prosessit ja projektinhallinta 54 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailija yritysmaailmasta, oppiyritykselle toteutettavat ryhmätyöt