Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyön klinikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DP39

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso syventää opiskelijan esihenkilöosaamista mm. käytännön tilanteiden harjoittelun avulla.

Opiskelija:
- osaa toimia käytännön esihenkilötaitoja vaativissa tilanteissa
- osaa toimia haastavissa ja vaikeissa esihenkilötilanteissa
- ymmärtää osaamisen kehittämisen tärkeyden ja siihen liittyvät työkalut
- ymmärtää tiimityön ja motivoinnin voiman ja mahdollisuudet.

Sisältö

Miten toimia esihenkilönä haastatteluissa, kehityskeskusteluissa, yms? (Käytännön esihenkilötilanteiden harjoittelua)
Mitä haastavia tilanteita esihenkilötyöhön sisältyy?
Mitä suositeltavia toimintatapoja konfliktitilanteiden varalle kannattaa opetella?
Miten tiimi saadaan toimimaan tehokkaasti?
Miksi osaamisen käytännön kehittäminen on tärkeää organisaatiossa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa haastavien esimiestilanteiden toimintatapoja ja pystyy nimeämään ylei-simpiin esimiestilanteisiin liittyviä suositeltavia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee suositeltavat toimintatavat haastavissa esimiestilanteissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa ratkaista on-gelmia ja laatia osaamisen kehittämistä koskevia suunnitelmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy perustellusti etsimään erilaisia toimintatapoja haastavissa esimiestilanteis-sa ja yhdistelemään ratkaisutapoja luovasti. Hän ymmärtää laaja-alaisesti HR- ja esimiesti-lanteiden kirjoa ja osaa arvioida tiimien optimaalista toimintaa. Opiskelija osaa toimia raken-tavasti ja vastuullisesti käytännön esimiestilanteissa sekä soveltaa osaamisen johtamista käytännössä.

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.10.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milja Valtonen
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Tuula Niemi

Ryhmät
  • 22LIKOH
    Liiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso syventää opiskelijan esihenkilöosaamista mm. käytännön tilanteiden harjoittelun avulla.

Opiskelija:
- osaa toimia käytännön esihenkilötaitoja vaativissa tilanteissa
- osaa toimia haastavissa ja vaikeissa esihenkilötilanteissa
- ymmärtää osaamisen kehittämisen tärkeyden ja siihen liittyvät työkalut
- ymmärtää tiimityön ja motivoinnin voiman ja mahdollisuudet.

Sisältö (OJ)

Miten toimia esihenkilönä haastatteluissa, kehityskeskusteluissa, yms? (Käytännön esihenkilötilanteiden harjoittelua)
Mitä haastavia tilanteita esihenkilötyöhön sisältyy?
Mitä suositeltavia toimintatapoja konfliktitilanteiden varalle kannattaa opetella?
Miten tiimi saadaan toimimaan tehokkaasti?
Miksi osaamisen käytännön kehittäminen on tärkeää organisaatiossa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa haastavien esimiestilanteiden toimintatapoja ja pystyy nimeämään ylei-simpiin esimiestilanteisiin liittyviä suositeltavia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee suositeltavat toimintatavat haastavissa esimiestilanteissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa ratkaista on-gelmia ja laatia osaamisen kehittämistä koskevia suunnitelmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy perustellusti etsimään erilaisia toimintatapoja haastavissa esimiestilanteis-sa ja yhdistelemään ratkaisutapoja luovasti. Hän ymmärtää laaja-alaisesti HR- ja esimiesti-lanteiden kirjoa ja osaa arvioida tiimien optimaalista toimintaa. Opiskelija osaa toimia raken-tavasti ja vastuullisesti käytännön esimiestilanteissa sekä soveltaa osaamisen johtamista käytännössä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMKilla, tapaamisilla läsnäolo.
Tapaamiskerrat välillä 6.9. - 11.10.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä; suoritustapa määritellään kurssin alussa. Suoritustapa ei mahdollista uusintasuoritusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana (0 - 5) muodostuu:

Klinikkaharjoitukset (käsikirjoitus ja esitys) 60 %

Kirjaessee 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentaminen, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät; tarkennetaan opintojakson alkaessa. Opintojaksolla on tarkoitus harjoitella pienryhmissä esihenkilötyön yleisimpiä hankalia / vaativia tilanteita.

Oppimateriaalit

Tarkentuu opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Tarkentuu kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu toteutettavien harjoitustöiden myötä.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei keskity ko. asioihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää
Hr- ja esihenkilötyön 2. vuoden suuntautumisen suoritukset.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 23.10.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milja Valtonen
  • Tuula Niemi
  • Shaidul Kazi
Vastuuhenkilö

Tuula Niemi

Ryhmät
  • 21LIKOH
    Liiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso syventää opiskelijan esihenkilöosaamista mm. käytännön tilanteiden harjoittelun avulla.

Opiskelija:
- osaa toimia käytännön esihenkilötaitoja vaativissa tilanteissa
- osaa toimia haastavissa ja vaikeissa esihenkilötilanteissa
- ymmärtää osaamisen kehittämisen tärkeyden ja siihen liittyvät työkalut
- ymmärtää tiimityön ja motivoinnin voiman ja mahdollisuudet.

Sisältö (OJ)

Miten toimia esihenkilönä haastatteluissa, kehityskeskusteluissa, yms? (Käytännön esihenkilötilanteiden harjoittelua)
Mitä haastavia tilanteita esihenkilötyöhön sisältyy?
Mitä suositeltavia toimintatapoja konfliktitilanteiden varalle kannattaa opetella?
Miten tiimi saadaan toimimaan tehokkaasti?
Miksi osaamisen käytännön kehittäminen on tärkeää organisaatiossa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa haastavien esimiestilanteiden toimintatapoja ja pystyy nimeämään ylei-simpiin esimiestilanteisiin liittyviä suositeltavia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee suositeltavat toimintatavat haastavissa esimiestilanteissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa ratkaista on-gelmia ja laatia osaamisen kehittämistä koskevia suunnitelmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy perustellusti etsimään erilaisia toimintatapoja haastavissa esimiestilanteis-sa ja yhdistelemään ratkaisutapoja luovasti. Hän ymmärtää laaja-alaisesti HR- ja esimiesti-lanteiden kirjoa ja osaa arvioida tiimien optimaalista toimintaa. Opiskelija osaa toimia raken-tavasti ja vastuullisesti käytännön esimiestilanteissa sekä soveltaa osaamisen johtamista käytännössä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena TAMKilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä; suoritustapa määritellään kurssin alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana (0 - 5) muodostuu:

Klinikkaharjoitukset (käsikirjoitus ja esitys) 60 %

Kirjaessee 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentaminen, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät; tarkennetaan opintojakson alkaessa. Opintojaksolla on tarkoitus harjoitella pienryhmissä esihenkilötyön yleisimpiä hankalia / vaativia tilanteita.

Oppimateriaalit

Tarkentuu opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Tarkentuu kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu toteutettavien harjoitustöiden myötä.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei keskity ko. asioihin.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.10.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milja Valtonen
  • Tuula Niemi
  • Shaidul Kazi
Vastuuhenkilö

Tuula Niemi

Ryhmät
  • 20LIKOH
    Liiketalous 2020, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso syventää opiskelijan esihenkilöosaamista mm. käytännön tilanteiden harjoittelun avulla.

Opiskelija:
- osaa toimia käytännön esihenkilötaitoja vaativissa tilanteissa
- osaa toimia haastavissa ja vaikeissa esihenkilötilanteissa
- ymmärtää osaamisen kehittämisen tärkeyden ja siihen liittyvät työkalut
- ymmärtää tiimityön ja motivoinnin voiman ja mahdollisuudet.

Sisältö (OJ)

Miten toimia esihenkilönä haastatteluissa, kehityskeskusteluissa, yms? (Käytännön esihenkilötilanteiden harjoittelua)
Mitä haastavia tilanteita esihenkilötyöhön sisältyy?
Mitä suositeltavia toimintatapoja konfliktitilanteiden varalle kannattaa opetella?
Miten tiimi saadaan toimimaan tehokkaasti?
Miksi osaamisen käytännön kehittäminen on tärkeää organisaatiossa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa haastavien esimiestilanteiden toimintatapoja ja pystyy nimeämään ylei-simpiin esimiestilanteisiin liittyviä suositeltavia toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee suositeltavat toimintatavat haastavissa esimiestilanteissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Hän osaa ratkaista on-gelmia ja laatia osaamisen kehittämistä koskevia suunnitelmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija pystyy perustellusti etsimään erilaisia toimintatapoja haastavissa esimiestilanteis-sa ja yhdistelemään ratkaisutapoja luovasti. Hän ymmärtää laaja-alaisesti HR- ja esimiesti-lanteiden kirjoa ja osaa arvioida tiimien optimaalista toimintaa. Opiskelija osaa toimia raken-tavasti ja vastuullisesti käytännön esimiestilanteissa sekä soveltaa osaamisen johtamista käytännössä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, mikäli TAMKin yleiset syksyn ohjeet sen sallivat.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä; suoritustapa määritellään kurssin alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit käydään läpi ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentaminen, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät; tarkennetaan opintojakson alkaessa. Opintojaksolla on tarkoitus harjoitella pienryhmissä esimiestyön yleisimpiä hankalia / vaativia tilanteita.

Oppimateriaalit

Tarkentuu opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Tarkentuu kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu toteutettavien harjoitustöiden myötä.