Siirry suoraan sisältöön

Some-markkinointiLaajuus (3 op)

Tunnus: 3H00DP22

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskellaan ja toteutetaan tavoitteellista ja johdonmukaista sosiaalisen median sisällöntuotantoa brändeille ja yrityksille.

Opiskelija:
- osaa käyttää erilaisia somekanavia markkinointi- ja myyntitarkoituksissa yrityksille tai brändeille
- osaa tehdä tavoitteellista sisällöntuotantoa erilaisiin sosiaalisen median kanaviin
- osaa suunnitella ja toteuttaa sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa
- osaa hyödyntää erilaisia apuvälineitä sisällöntuotannossa
- osaa valita kuhunkin käyttötarkoitukseen oikeat kanavat ja toimia niissä kanavalle ominaisella tavalla
- tietää, miten maksettuja mainoksia tai sponsoroituja julkaisuja ostetaan.

Sisältö

Miten valitaan oikeat somekanavat?
Miten tehdään tavoitteellista ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa?
Mitkä ovat eri somekanavien erityispiirteet ja miten kyseisissä kanavissa toimitaan?
Mitä eri osa-alueita somemarkkinointiin kuuluu?
Mitä apuvälineitä ja ohjelmistoja kannattaa käyttää julkaisemisen tukena?

Esitietovaatimukset

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee erilaisia somekanavia ja niiden yleisimpiä piirteitä ja työkaluja. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sovelluksia ja työkaluja, joita käytetään sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Opiskelija pystyy luomaan yksinkertaisen profiilin sekä julkaisemaan päivityksiä. Opiskelija tietää, miten julkaisuja sponsoroidaan. Opiskelija tietää, miten sisältösuunnitelma tehdään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa somekanavissa niille tunnuksenomaisella tavalla. Opiskelija osaa valita tilanteeseen tai kampanjaan sopivimmat somekanavat ja hyödyntää niiden tarjoamia työkaluja. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisen median sisällöissä erilaisia sovelluksia ja muita digitaalisia työkaluja ja tehdä julkaisuista ja profiilista kanavaan sopivia. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisen sponsoroidun julkaisun ennalta määritellylle kohderyhmälle. Opiskelija osaa tehdä sisältösuunnitelman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia somekanavissa tavoitteellisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa valita tilanteeseen tai kampanjaan sopivimmat somekanavat ja hyödyntää niiden tarjoamia työkaluja monipuolisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisen median sisällöissä monipuolisesti erilaisia sovelluksia ja muita digitaalisia työkaluja sekä tehdä julkaisuista ja profiileista houkuttelevan näköisiä. Opiskelija osaa tehdä sponsoroituja julkaisuja ja maksettuja markkinointeja monipuolisesti sekä luoda omia kohderyhmiä. Opiskelija osaa tehdä tavoitteellisen sisältösuunnitelman.