Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin kielen kirjallinen taitoLaajuus (2 op)

Tunnus: 4A00HB35

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Ilmoittautumisaika

09.06.2025 - 07.09.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Kallinen
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 25TIKO1
    Tietojenkäsittely 2025, valmennusryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

09.06.2025 - 07.09.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 25TIKO2
    Tietojenkäsittely 2025, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 24TIKO1
    Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen (Exam) ja suullinen tentti (video parin kanssa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena. Sovitaan kurssin opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 24TIKO2
    Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen (Exam) ja suullinen tentti (video parin kanssa)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena. Sovitaan kurssin opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 13.12.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Kallinen
Vastuuhenkilö

Katri Kallinen

Ryhmät
  • 24TIKO3
    Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Ruotsin kielen hyvä kirjallinen ja suullinen perusosaaminen on nykypäivän suurin työelämän valttikortti yhä tiiviimmässä pohjoismaisessa yhteistyökulttuurissa. Opiskelijalla on erinomainen tilaisuus saada hyvät valmiudet työskennellä hyvin palkatuissa pohjoismaisissa projekteissa ja kehittää edelleen omaa osaamistaan sujuvasti koko Skandinavian alueella.

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
• hallitsee verkossa toimimisen keskeisen termistön 
• osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
• osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
• osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

• autenttiset ammatilliset tekstit, sähköisen viestinnän sanastoa
• alan työtehtävät
• omasta koulutuksesta kertominen
• oman alan tuotannoista kertominen
• erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

(Taitotaso B1.1) Opiskelija
• osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
• hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi 
• käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija
• osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
• hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa pääasiassa hyvin
• käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
• käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
• ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
• osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
• osa kertoa omasta alastaan monipuolisesti ja sujuvasti
• hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
• kirjoittaa sujuvasti
• käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi 
• käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti Examissa aikavälillä 3.12.- 9.1. 2025 (yht. 3 tenttikertaa).

Suullisen tentin korvaava videoesitys: Opiskelijat tallentavat videotuotoksensa esim. YouTubeen, Microsoft Streamiin tai One Driveen 5.11.2024 - 5.12.2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Tuntiaktiivisuus.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat tehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa hieman koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia vähän tietoa omasta tekniikan alastaan helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä jotakin keskeisiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista ja selviytyy välttävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia välttävästi ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija osaa laatia välttävästi esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija osaa tulkita välttävästi oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia, mutta ei osaa laatia niitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.