Ohjelmistotuotannon projektiLaajuus (15 op)
Tunnus: 4A00FA66
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija osaa projektityönä määritellä ohjelmiston ominaisuudet liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti, suunnitella ohjelmiston toteutuksen ja toteuttaa sen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella asiakasprojektin, seurata projektin etenemistä, hallita muutoksia ja arvioida projektia. Tavoitteena on, että opiskelija toteuttaa projektin suunnitelmallisesti tavoitteiden kannalta tarkastellen sekä kehittää teknistä osaamistaan projektin kannalta tärkeissä osa-alueissa.
Sisältö
Ohjelmistontuotantoprosessi.
Opetusta opintojakson tavoitteiden mukaisissa ja toteutettavan projektin vaatimissa aiheissa.
Esitietovaatimukset
Frontend-kehitys, Backend-kehitys ja Ketterän ICT-projektin hallinta tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tiimityönä osallistua projektiehdotuksen, projektisuunnitelman, ohjelmiston määrittelyn, käytettävyyssuunnitelman, ohjelmistototeutuksen ja projektin loppuraportin laatimiseen.
Opiskelija osaa tehdä työajanseurantaa, hyödyntää projektityövälinettä sekä versionhallintaa työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta painottuen johonkin projektin osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija toimii usealla projektin osa-alueella aktiivisesti ja kiitettävästi.
Opiskelija luo myönteistä ilmapiiriä projektitiimissä ja työskennellessä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Ilmoittautumisaika
08.11.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Mari Stenbacka
- Jere Käpyaho
Vastuuhenkilö
Anne-Mari Stenbacka
Ryhmät
-
23TIKOOT22023 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 2
-
23TIKOOT12023 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opiskelija osaa projektityönä määritellä ohjelmiston ominaisuudet liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti, suunnitella ohjelmiston toteutuksen ja toteuttaa sen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella asiakasprojektin, seurata projektin etenemistä, hallita muutoksia ja arvioida projektia. Tavoitteena on, että opiskelija toteuttaa projektin suunnitelmallisesti tavoitteiden kannalta tarkastellen sekä kehittää teknistä osaamistaan projektin kannalta tärkeissä osa-alueissa.
Sisältö (OJ)
Ohjelmistontuotantoprosessi.
Opetusta opintojakson tavoitteiden mukaisissa ja toteutettavan projektin vaatimissa aiheissa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Frontend-kehitys, Backend-kehitys ja Ketterän ICT-projektin hallinta tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tiimityönä osallistua projektiehdotuksen, projektisuunnitelman, ohjelmiston määrittelyn, käytettävyyssuunnitelman, ohjelmistototeutuksen ja projektin loppuraportin laatimiseen.
Opiskelija osaa tehdä työajanseurantaa, hyödyntää projektityövälinettä sekä versionhallintaa työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta painottuen johonkin projektin osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii usealla projektin osa-alueella aktiivisesti ja kiitettävästi.
Opiskelija luo myönteistä ilmapiiriä projektitiimissä ja työskennellessä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
Kolmannella periodilla kaikille yhteistä viikoittaista lähiopetusta, ryhmäkohtaisia ohjaus- ja asiakastapaamisia sekä aikaan ja paikkaan sitomatonta projektityöskentelyä. Neljännellä periodilla painotus ohjaus- ja asiakastapaamisissa, katselmoinneissa sekä aikaan ja paikkaan sitomattomassa projektityöskentelyssä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
30% vertaisarviointi ja asiakaspalaute
30% projektinhallinta, määrittely ja suunnittelu, katselmoinnit, projektin ja tuotteen dokumentaatio
40% harjoitukset ja projektin toteutus (prosessi, työmäärä, lopputuotteen havainnointi)
Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti.
Opiskelijan työmäärä n. 400 h
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
– luennot, harjoitukset ja esitelmät aiheina Python-ohjelmoinnin perusteet, datan käsittely, AI
– alustuksia ja tehtäviä ohjelmiston määrittelyn ja suunnittelun aiheista
– projektioppiminen projekteissa: toimeksiannon mukaisen ohjelmiston rakentaminen ketterässä ohjelmistoprojektissa, katselmoinnit 1–2 viikon välein
Oppimateriaalit
Materiaalia saatavilla Moodlessa.
Kirjallisuutta:
Laurence Moroney, AI and Machine Learning for Coders
Emmanuel Ameisen, Building Machine Learning Powered Applications
Martin Fowler, UML Distilled
John Ousterhout, A Philosophy of Software Design
Jeroen Janssens, Data Science at the Command Line (2nd Ed)
(sekä muuta kirjallisuutta aiheiden ja tarpeiden mukaan).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 * 27 tuntia. Opiskelijalta odotetaan n. 400 tunnin panostusta tasaisesti 3. ja 4. periodin ajan.
Sisällön jaksotus
Tammi-helmikuu:
– Python-ohjelmoinnin perusteet
– Data-analyysin perusteet: datan käsittely, mitä ovat konekoneoppimismallit, millaisia ovat lopputuotteet jolla vastataan kysymyksiin datan avulla
– Projektien valinta/hankkiminen, projektiryhmien organisointi, projektiin perehtyminen, aloituspalaverit, määrittely ja suunnittelu
Maalis-toukokuu: iteratiivinen määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöönotto. Toiminta osana projektiryhmää jossakin vaihtoehtoisista projekteista.
Toukokuu: lopputuotteiden viimeistely ja esittely, vertaispalautteiden kerääminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit ovat avoimeen dataan perustuvia tai aitoja työelämäprojekteja.
Kansainvälisyys
Ei tällä toteutuksella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväpalautuksia on hyväksytty alle puolet tai opiskelijan työpanos projektityössä on opintojakson laajuuteen nähden riittämätön tai lopputuote ei ole hyväksyttävä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Mari Stenbacka
- Jere Käpyaho
- Teemu Heinimäki
Vastuuhenkilö
Anne-Mari Stenbacka
Ryhmät
-
22TIKOOT122 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 1
-
22TIKOOT222 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opiskelija osaa projektityönä määritellä ohjelmiston ominaisuudet liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti, suunnitella ohjelmiston toteutuksen ja toteuttaa sen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella asiakasprojektin, seurata projektin etenemistä, hallita muutoksia ja arvioida projektia. Tavoitteena on, että opiskelija toteuttaa projektin suunnitelmallisesti tavoitteiden kannalta tarkastellen sekä kehittää teknistä osaamistaan projektin kannalta tärkeissä osa-alueissa.
Sisältö (OJ)
Ohjelmistontuotantoprosessi.
Opetusta opintojakson tavoitteiden mukaisissa ja toteutettavan projektin vaatimissa aiheissa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Frontend-kehitys, Backend-kehitys ja Ketterän ICT-projektin hallinta tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tiimityönä osallistua projektiehdotuksen, projektisuunnitelman, ohjelmiston määrittelyn, käytettävyyssuunnitelman, ohjelmistototeutuksen ja projektin loppuraportin laatimiseen.
Opiskelija osaa tehdä työajanseurantaa, hyödyntää projektityövälinettä sekä versionhallintaa työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta painottuen johonkin projektin osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii usealla projektin osa-alueella aktiivisesti ja kiitettävästi.
Opiskelija luo myönteistä ilmapiiriä projektitiimissä ja työskennellessä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
Kolmannella periodilla kaikille yhteistä viikoittaista lähiopetusta, ryhmäkohtaisia ohjaus- ja asiakastapaamisia sekä aikaan ja paikkaan sitomatonta projektityöskentelyä. Neljännellä periodilla painotus ohjaus- ja asiakastapaamisissa, katselmoinneissa sekä aikaan ja paikkaan sitomattomassa projektityöskentelyssä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
30% vertaisarviointi ja asiakaspalaute
30% projektinhallinta, määrittely ja suunnittelu, katselmoinnit, projektin ja tuotteen dokumentaatio
40% harjoitukset ja projektin toteutus (prosessi, työmäärä, lopputuotteen havainnointi)
Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti.
Opiskelijan työmäärä n. 400 h
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
– luennot, harjoitukset ja esitelmät aiheina Python-ohjelmoinnin perusteet, datan käsittely, AI
– alustuksia ja tehtäviä ohjelmiston määrittelyn ja suunnittelun aiheista
– projektioppiminen projekteissa: toimeksiannon mukaisen ohjelmiston rakentaminen ketterässä ohjelmistoprojektissa, katselmoinnit 1–2 viikon välein
Oppimateriaalit
Materiaalia saatavilla Moodlessa.
Kirjallisuutta:
Laurence Moroney, AI and Machine Learning for Coders
Emmanuel Ameisen, Building Machine Learning Powered Applications
Martin Fowler, UML Distilled
John Ousterhout, A Philosophy of Software Design
Jeroen Janssens, Data Science at the Command Line (2nd Ed)
(sekä muuta kirjallisuutta aiheiden ja tarpeiden mukaan).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 * 27 tuntia. Opiskelijalta odotetaan n. 400 tunnin panostusta tasaisesti 3. ja 4. periodin ajan.
Sisällön jaksotus
Tammi-helmikuu:
– Python-ohjelmoinnin perusteet
– Data-analyysin perusteet: datan käsittely, mitä ovat konekoneoppimismallit, millaisia ovat lopputuotteet jolla vastataan kysymyksiin datan avulla
– Projektien valinta/hankkiminen, projektiryhmien organisointi, projektiin perehtyminen, aloituspalaverit, määrittely ja suunnittelu
Maalis-toukokuu: iteratiivinen määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöönotto. Toiminta osana projektiryhmää jossakin vaihtoehtoisista projekteista.
Toukokuu: lopputuotteiden viimeistely ja esittely, vertaispalautteiden kerääminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit ovat avoimeen dataan perustuvia tai aitoja työelämäprojekteja.
Kansainvälisyys
Ei tällä toteutuksella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväpalautuksia on hyväksytty alle puolet tai opiskelijan työpanos projektityössä on opintojakson laajuuteen nähden riittämätön tai lopputuote ei ole hyväksyttävä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Mari Stenbacka
- Jere Käpyaho
Vastuuhenkilö
Anne-Mari Stenbacka
Ryhmät
-
21TIKOOT221 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 2
-
21TIKOOT121 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opiskelija osaa projektityönä määritellä ohjelmiston ominaisuudet liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti, suunnitella ohjelmiston toteutuksen ja toteuttaa sen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella asiakasprojektin, seurata projektin etenemistä, hallita muutoksia ja arvioida projektia. Tavoitteena on, että opiskelija toteuttaa projektin suunnitelmallisesti tavoitteiden kannalta tarkastellen sekä kehittää teknistä osaamistaan projektin kannalta tärkeissä osa-alueissa.
Sisältö (OJ)
Ohjelmistontuotantoprosessi.
Opetusta opintojakson tavoitteiden mukaisissa ja toteutettavan projektin vaatimissa aiheissa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Frontend-kehitys, Backend-kehitys ja Ketterän ICT-projektin hallinta tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tiimityönä osallistua projektiehdotuksen, projektisuunnitelman, ohjelmiston määrittelyn, käytettävyyssuunnitelman, ohjelmistototeutuksen ja projektin loppuraportin laatimiseen.
Opiskelija osaa tehdä työajanseurantaa, hyödyntää projektityövälinettä sekä versionhallintaa työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta painottuen johonkin projektin osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii usealla projektin osa-alueella aktiivisesti ja kiitettävästi.
Opiskelija luo myönteistä ilmapiiriä projektitiimissä ja työskennellessä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
Kolmannella periodilla kaikille yhteistä viikoittaista lähiopetusta, ryhmäkohtaisia ohjaus- ja asiakastapaamisia sekä aikaan ja paikkaan sitomatonta projektityöskentelyä. Neljännellä periodilla painotus ohjaus- ja asiakastapaamisissa, katselmoinneissa sekä aikaan ja paikkaan sitomattomassa projektityöskentelyssä. Aikaa ja paikkaa saatetaan sovittaa ryhmäkohtaisesti esimerkiksi asiakkaista aiheutuvien rajoitteiden mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
25% Data-analyysin perusteet: luennot ja harjoitukset, arviointi perustuu tehtäviin (kotitehtävät, esitykset, ohjelmointiharjoitustyöt...)
25 % projektinhallinta, määrittely ja suunnittelu, dokumentointi, henkilökohtainen panostus
25% toteutus: lopputuotteen havainnointi
25 % vertaisarviointi ja asiakaspalaute
Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti.
Opiskelijan työmäärä n. 400 h
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1.
– luennot, harjoitukset ja esitelmät aiheina Python-ohjelmoinnin perusteet, Unix-työkalujen peruskäyttö, data-analyysi ja datan käsittely, ohjelmistokehityksen menetelmät, projektitoiminta (tarkemmin kts. Moodle)
2.
– alustuksia ja mahdollisia tehtäviä ohjelmiston määrittelyn ja suunnittelun aiheista, opetuskeskustelut
– projektioppiminen (työelämä)projekteissa: toimeksiannon mukaisen ohjelmiston rakentaminen ketterässä ohjelmistoprojektissa, katselmoinnit 1–2 viikon välein
Oppimateriaalit
Materiaalia saatavilla Moodlessa.
Kirjallisuutta:
Laurence Moroney, AI and Machine Learning for Coders
Emmanuel Ameisen, Building Machine Learning Powered Applications
Martin Fowler, UML Distilled
John Ousterhout, A Philosophy of Software Design
Jeroen Janssens, Data Science at the Command Line (2nd Ed)
(sekä muuta kirjallisuutta aiheiden ja tarpeiden mukaan).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 * 27 tuntia. Opiskelijalta odotetaan n. 400 tunnin panostusta.
Tammi-helmikuu: 150 tuntia, tapaamiset viikoittain
Maalis-toukokuu: 250 tuntia, tapaamisia viikoittain tai projektin tarpeen mukaan.
Sisällön jaksotus
Tammi-helmikuu:
– Python-ohjelmoinnin perusteet, Unix-työkalujen peruskäyttö
– Data-analyysin perusteet: datan käsittely, mitä ovat konekoneoppimismallit, millaisia ovat lopputuotteet jolla vastataan kysymyksiin datan avulla
– Projektien valinta/hankkiminen, projektiryhmien organisointi, projektiin perehtyminen, aloituspalaverit, määrittelyä ja suunnittelua.
Maalis-toukokuu: iteratiivinen suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöönotto. Toiminta osana projektiryhmää jossakin vaihtoehtoisista projekteista.
Toukokuu: lopputuotteiden viimeistely ja mahdollisesti esittely, asiakaspalautteiden ja vertaispalautteiden kerääminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit ovat mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämäprojekteja.
Kansainvälisyys
Ei tällä toteutuksella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväpalautuksia (vast.) on hyväksytty alle 50 % (pisteytyksen mukaan) tai opiskelijan työpanos projektityössä on opintojakson laajuuteen nähden riittämätön tai lopputuote ei ole hyväksyttävä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Mari Stenbacka
- Teemu Heinimäki
Vastuuhenkilö
Teemu Heinimäki
Ryhmät
-
20TIKOOT220 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 2
-
20TIKOOT120 Tietojenkäsittely, ohjelmistotuotannon opintosuunta, ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on, että opiskelija osaa projektityönä määritellä ohjelmiston ominaisuudet liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti, suunnitella ohjelmiston toteutuksen ja toteuttaa sen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella asiakasprojektin, seurata projektin etenemistä, hallita muutoksia ja arvioida projektia. Tavoitteena on, että opiskelija toteuttaa projektin suunnitelmallisesti tavoitteiden kannalta tarkastellen sekä kehittää teknistä osaamistaan projektin kannalta tärkeissä osa-alueissa.
Sisältö (OJ)
Ohjelmistontuotantoprosessi.
Opetusta opintojakson tavoitteiden mukaisissa ja toteutettavan projektin vaatimissa aiheissa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Frontend-kehitys, Backend-kehitys ja Ketterän ICT-projektin hallinta tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tiimityönä osallistua projektiehdotuksen, projektisuunnitelman, ohjelmiston määrittelyn, käytettävyyssuunnitelman, ohjelmistototeutuksen ja projektin loppuraportin laatimiseen.
Opiskelija osaa tehdä työajanseurantaa, hyödyntää projektityövälinettä sekä versionhallintaa työssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osoittaa erityistä aktiivisuutta painottuen johonkin projektin osa-alueeseen tai osa-alueisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii usealla projektin osa-alueella aktiivisesti ja kiitettävästi.
Opiskelija luo myönteistä ilmapiiriä projektitiimissä ja työskennellessä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
Kolmannessa periodissa kaikille yhteistä viikottaista etäopetusta (mahdollisesti koronatilanteen salliessa lähiopetusta), ryhmäkohtaisia ohjaus- ja asiakastapaamisia sekä aikaan ja paikkaan sitomatonta projektityöskentelyä. Neljännessä periodissa painotus ohjaus- ja asiakastapaamisissa, katselmoinneissa ja aikaan ja paikkaan sitomattomassa projektityöskentelyssä. Aikaa ja paikkaa saatetaan sovittaa ryhmäkohtaisesti esimerkiksi asiakkaista aiheutuvien rajoitteiden mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
25 % opintojakson arvosanasta: Articifial Intelligence, arviointi perustuu tehtäviin (kotitehtävät, esitykset, ohjelmointiharjoitustyöt...)
25 % opintojakson arvosanasta: Projektityön vertaisarviointi ja asiakaspalautteisiin perustuva arviointi
25 % opintojakson arvosanasta: Projektinhallinta, ohjelmistotuotteen määrittely ja suunnittelu, arviointi perustuu katselmointeihin ja projektin sekä tuotteen dokumentteihin
25 % opintojakson arvosanasta: Lopputuotteen toteutus, perustuu prosessiin, työmäärään ja lopputuotteen havainnointiin
Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti. Aktiivisuutta edellytetään koko opintojakson ajan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1.
– luennot, harjoitukset ja esitelmät aiheena tekoäly (aloitetaan etäopetuksena, ks. Moodle)
2.
– alustuksia ja mahdollisia tehtäviä ohjelmiston määrittelyn ja suunnittelun aiheista, opetuskeskustelut
– projektioppiminen (työelämä)projekteissa: toimeksiannon mukaisen ohjelmiston rakentaminen ketterässä ohjelmistoprojektissa, katselmoinnit 1–2 viikon välein
Oppimateriaalit
Materiaalia saatavilla Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15 * 27 tuntia. Opiskelijalta odotetaan n. 400 tunnin panostusta.
Tammi-helmikuu: 150 tuntia, tapaamiset viikoittain
Maalis-toukokuu: 250 tuntia, tapaamisia viikoittain tai projektin tarpeen mukaan.
Sisällön jaksotus
Tammi-helmikuu:
– tekoäly-aiheiset luennot ja harjoitukset
(mitä tekoäly on, älykkäistä agenteista, ongelmanratkaisutavoista, tietämyksen ja datan hyödyntämisestä sekä päättelystä, koneoppimisesta, tekoälytuotteista (valmisratkaisuista)
– projektien valinta/hankkiminen, projektiryhmien organisointi, projektiin perehtyminen, aloituspalaverit, määrittelyä ja suunnittelua.
Maalis-toukokuu: iteratiivinen suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöönotto. Toiminta osana projektiryhmää jossakin vaihtoehtoisista projekteista.
Toukokuu: lopputuotteiden viimeistely ja mahdollisesti esittely, asiakaspalautteiden ja vertaispalautteiden kerääminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektit ovat mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämäprojekteja.
Kansainvälisyys
Ei tällä toteutuksella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväpalautuksia (vast.) on hyväksytty alle 50 % (pisteytyksen mukaan) tai opiskelijan työpanos projektityössä on opintojakson laajuuteen nähden riittämätön tai lopputuote ei ole hyväksyttävä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ks. Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet