Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin kielen kirjallinen taitoLaajuus (2 op)

Tunnus: 4A00EX47

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Kallinen
Vastuuhenkilö

Katri Kallinen

Ryhmät
  • 23TIKO1
    Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti xx.xx.2023 (ajankohdat ilm. myöhemmin).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Tuntiaktiivisuus.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 18.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 23TIKO2
    Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Tuntiaktiivisuus.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena

HUOM! Campusonlinessa oleva Metropolian Ammatillinen ruotsi hyväksiluetaan TAMKissa 29.5.2023 alkaen ainoastaan Vapaasti valittaviin opintoihin. Jos opiskelija haluaa korvata sillä niin sanotun Virkamiesruotsin kurssin, hänen täytyy suorittaa sekä kirjallinen että suullinen näyttökoe. Näistä kokeista hänelle muodostuu arvosana kumpaankin osioon. Näitä näyttökokeita järjestetään pääsääntöisesti aina syys- ja kevätlukukauden alussa. Näyttökokeeseen halutessaan opiskelija ottaa hänelle TAMKissa tarkoitettua Skriftlig och Muntlig svenska -ruotsinkurssia opettavaan opettajaan yhteyttä.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

13.09.2023 - 18.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 23TIKO3
    Tietojenkäsittely 2023, valmennusryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Tuntiaktiivisuus.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi.
Itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena

HUOM! Campusonlinessa oleva Metropolian Ammatillinen ruotsi hyväksiluetaan TAMKissa 29.5.2023 alkaen ainoastaan Vapaasti valittaviin opintoihin. Jos opiskelija haluaa korvata sillä niin sanotun Virkamiesruotsin kurssin, hänen täytyy suorittaa sekä kirjallinen että suullinen näyttökoe. Näistä kokeista hänelle muodostuu arvosana kumpaankin osioon. Näitä näyttökokeita järjestetään pääsääntöisesti aina syys- ja kevätlukukauden alussa. Näyttökokeeseen halutessaan opiskelija ottaa hänelle TAMKissa tarkoitettua Skriftlig och Muntlig svenska -ruotsinkurssia opettavaan opettajaan yhteyttä.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

14.09.2022 - 13.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 12.12.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 22TIKO1
    Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti marras- joulukuun vaihteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi, essee/raportti/referaatti/työselostus, itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

14.09.2022 - 27.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 12.12.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 22TIKO2
    Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti marras- joulukuun vaihteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi, essee/raportti/referaatti/työselostus, itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

14.09.2022 - 24.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 12.12.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 22TIKO3
    Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opiskelija suoriutuu tavallisimmissa jokapäiväisissä sekä ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään ymmärrettävästi ja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita. Opiskelija osaa sopeuttaa kirjallisen kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan ja ymmärtää kielitaidon merkityksen kansainvälisissä työelämätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Työelämään ja työnhakuun liittyvät yleiset keskeiset kirjalliset viestintätilanteet sekä IT-alan terminologian hallinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista,
selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi,
käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita,
tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa,
osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, osaaminen ja työkokemus) ja esitellä selkeästi ja suhteellisen vaivattomasti yritystä, tuotteita ja palveluita,
selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen perussanastoa sekä jokseenkin yksinkertaisia virheettömiä rakenteita,
osaa sopeuttaa oman kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan,
hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, osaaminen ja työkokemus), yritystä, sen tuotteita sekä palveluita,
selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa,
käyttää laajahkoa oman alansa sekä yleiskielen perussanastoa ja hallitsee kielen rakenteet suhteellisen hyvin,
pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla,
osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.

Aika ja paikka

Toinen periodi lukujärjestyksen mukaisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen ja suullinen tentti marras- joulukuun vaihteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, kirjalliset harjoitukset, argumentointi, essee/raportti/referaatti/työselostus, itsenäinen verkkotyöskentely, kirjallinen ja suullinen tentti.

Oppimateriaalit

Oppikirjana Sallilan Protocall Teknikbiten. Löytyy kirjastosta, verkosta tai koulun kirjakaupasta. Voi myös hankkia käytettynä vanhemmilta tekniikan opiskelijoilta. Alakohtaiset tekstit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen opintojakso 3 op: lähiopetus, verkko-opiskelu + opiskelijan itsenäinen työ 27/op.
=81 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökokeena

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia