Siirry suoraan sisältöön

Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma

Laajuus:
210 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Tradenomi (AMK), NQF 6 (Liiketalouden tai tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma)
Sosionomi (AMK), NQF 6
Medianomi (AMK), NQF 6

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Tutustu sivustoon: Näin haet yhteishaussa suomenkielisiin tutkinto-ohjelmiin
Lisäksi hakijan tulee olla suorittanut 28.4.2024 mennessä TAMKin avoimen ammattikorkeakoulun opintojakso ”Ajattelu ja oppiminen” (5 op) vähintään arvosanalla 3. Kurssiarvosana tarkistetaan tietokannasta, eikä siitä tarvitse toimittaa erikseen dokumenttia. Voit hakea tutkinto-opiskelijaksi, vaikka et vielä olisi saanut kurssista arvosanaa.
Huomaathan, että mikäli opintojesi aikana päätät hakeutua kohti Sosionomi (AMK) tutkintoa, koskee sitä SORA-säädäntö: Katso Koulutukseen vaadittava terveys ja toimintakyky .

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta sekä aiemmin hankitusta osaamisestaan että sovituista opiskelujen aikana hankkimasta osaamisesta.
Aikaisemmin hankitun osaamisen ja opintojen hyväksilukuja haetaan sähköisellä järjestelmällä ja osaamisen osoittaminen järjestetään erikseen sovittuina ajankohtina. Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet: TAMKin yleiset AHOT-ohjeet .

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavien osaamistavoitteiden saavuttaminen.

Tutkinnon profiili

Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Ensimmäisen vuoden aikana opiskelija saa kattavan kuvan neljästä koulutusalasta (liiketalous, tietojenkäsittely, sosionomi, medianomi), sekä työelämästä yleensä. Tavoitteena on, että opiskelija saa sekä käytännön että teorian tasolla eri aloista selkeän kuvan. Samalla hän miettii omia vahvuuksiasi ja mielenkiinnon kohteita niihin liittyen. Tämän perusteella opiskelija on valmis valitsemaan tutkintosuuntansa ensimmäisen vuoden päätteeksi. Toisesta vuodesta eteenpäin opiskelija tulee jatkamaan työskentelyä tiimissään, mutta nyt toiminta tulee suuntautumaan enemmän valittua alaa kohti tutkintovalmentajan avustamana. Lopulta opiskelija tulee saamaan valitun alan tutkintotodistuksen, mutta osaaminen on monialaista, laajaa ja opiskelijan omiin vahvuuksiin ja kiinnostuksenkohteisiin vahvasti perustuvaa.
Tutustu opintojaksojen sisältöihin tutkimalla opetussuunnitelmaa: Katso Opetussuunnitelma

Sijoittuminen työelämään

Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana opiskelija valitsee neljästä vaihtoehdosta itselleen koulutuksen suunnan, joka määrittelee hänen tutkintonimikkeensä. Vaihtoehtoja ovat: Tradenomi (tradenomi liiketalous, tradenomi tietojenkäsittely) 210 op, sosionomi AMK 210 op, medianomi 240 op.
Valmistuttuaan opiskelija voi työskennellä suuntautumisensa mukaisissa asiantuntija- tai esimerkiksi esimiestehtävissä. Tavoitteena on saavuttaa sellaiset tiedot, taidot ja verkostot, että opiskelija voi jatkaa valitun ammattialan mukaisissa työtehtävissä, mutta monialainen opiskelu mahdollistaa myös sijoittumisen työtehtäviin tai tehtäviin, jotka edellyttävät monialaista ja -ammattimaista osaamista. Opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Myös tiimityötaidot ja viestintätaidot kehittyvät opintojen aikana vahvoiksi ja edesauttavat työelämään sijoittumista.

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä: TAMKin yleiset arviointikriteerit
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Opintojen toteuttamisessa näkyvä koulutuksen arvoperusta:

- Rohkeita kokeiluja ilman epäonnistumisen pelkoa. Rohkeus syntyy luottamuksesta ja luottamus rohkeista valinnoista.
- Ihmisten kohtaaminen kokonaisuutena ilman leimaamista. Kunnioittaminen on mahdollisuutta nähdä laajemmin vuorovaikutuksen ja erilaisuuden kautta.
- Vapaus luoda yhdessä uutta. Vapaus rikkoa vanhoja mielenmalleja ja perinteitä. Vapautta on käyttää potentiaalia ja vahvuuksia.
Pedagogisena viitekehyksenä toimivat tiimioppiminen valmennuspedagogiikkaa hyödyntäen, ilmiöpohjainen ja kokemuksellinen oppiminen, sekä sulautuva oppiminen. Tähän viitekehykseen pohjautuu koulutuksen toteuttamistapa, joka korostaa jatkuvan vuorovaikutussuhteen merkitystä niin opiskelijatiimeissä kuin yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja työelämän kanssa. Tämä kehittää opiskelijan vuorovaikutusosaamista monipuolisesti ja jatkuvasti opintojen alusta loppuun saakka. Opiskelija saa jatkuvasti rakentavaa palautetta omasta viestinnästä eri toimijoilta ympärillään, minkä pohjalta hän kykenee reflektoimaan ja kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän oppii tunnistamaan ja pyrkimään kohti yleisiä, kaikilla aloilla merkityksellistä viestintäosaamista, sekä tiedostaa ja kehittää viestinnällisiä taitoja ja osa-alueita, jotka liittyvät erityisesti hänen valitsemaansa koulutusalaan. Tämä osaaminen sisällyttää sekä kirjallisen että suullisen, sekä suomeksi, ruotsiksi kuin kolmannella kielellä viestimisen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla kulttuurienvälisen viestinnän erityispiirteet huomioon ottaen.

Koulutuksen toteuttamistapa kehittää myös muita geneerisiä taitoja, joiden merkitys työelämätaitojen kentällä on olennainen. Paineen- ja epävarmuuden sietokyky, empatia, kyky innovatiivisuuteen, itsensä johtamisen taidot, muutoskyvykkyys ja johtamiskyky ennakoimattomissa ja monimutkaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä, vastuunottokyky sekä valmius jatkuvaan oppimiseen ovat taitoja, joita opiskelija kehittää ollessaan vuorovaikutuksessa ympärillään olevien toimijoiden kanssa ja käytännön projekteja suunnitellessaan ja toteuttaessaan.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.

Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22VETO)
Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22VETO)
Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22VETO)
Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Rytisalo
  • Katja Varamäki
Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Ryhmät
  • 23VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
  • 23VETOS
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä, roolia ja kehittämistä
- osaa reflektoida ammatillisen toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään ammatillisena toimijana työelämässä, yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
- osaa hahmottaa työelämän ja eri toimialojen kokonaisuuksia sekä ajankohtaisia ilmiöitä ja peilata niitä omiin vahvuuksiinsa ja kehittämiskohteisiinsa
- osaa verkostoitua ja osallistua oman ammattialansa asiantuntijakeskusteluihin

Sisältö (OJ)

Millaisia tietoja, taitoja ja asenteita moderni työelämä edellyttää?
Mille alalle haluan suuntautua ja kehittyä ammatilliseksi asiantuntijaksi?
Mistä ja miten voin jatkuvasti seurata tehokkaasti työelämän ja oman ammattialan uusinta kehitystä?
Miten verkostoidun tehokkaimmin oman ammattialan toimijoiden kanssa?
Miten osallistun oman ammattialan asiantuntijakeskusteluun?
Miten kuvaan ja arvioin kriittisesti oman osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen.

Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Timo Nevalainen
Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Ryhmät
  • 24VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa työelämän arvoihin ja periaatteisiin
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa asettaa kokonaisvaltaisia tavoitteita sekä henkilökohtaiselle että ammatilliselle kasvulle
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana

Sisältö (OJ)

Mitkä ovat lähtökohtani ammatilliselle kasvulle?
Mitkä ovat henkilökohtaiset vahvuuteni ja kehittämiskohteeni?
Miten saan palautetta toiminnastani ja käännän palautteen voimavaraksi?
Miten työskentelen saavuttaakseni tavoitteeni?
Miten omalla toiminnallani edistän vuorovaikutusta, yhteistoiminnallisuutta ja ryhmädynamiikkaa?
Miten kuvaan ja arvioin kriittisesti oman osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen.

Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla.

Aika ja paikka

1. opiskeluvuosi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä erikseen sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä "Ammatillisen kasvun osiosta"! Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
- pienryhmäkerrat
- oppimispäiväkirja
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

1. opiskeluvuosi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Ilmoittautumisaika

06.02.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katja Varamäki
Vastuuhenkilö

Katja Varamäki

Ryhmät
  • 23VETOS
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee projektityöhön liittyvää teoriaa
- tiedostaa projektin merkityksen strategian toteuttajana
- osaa käynnistää projektin
- osaa perustasolla johtaa projektia ja kehittää omaa johtamisosaamistaan
- kykenee päätöksen tekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä

Sisältö (OJ)

Miten käynnistän projektin?
Miten johdan projektia?
Miten seuraan ja dokumentoin projektin edistymistä?
Miten reflektoin projektin tuloksia yhdessä muiden toimijoiden kanssa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.

Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Timo Nevalainen
Vastuuhenkilö

Timo Nevalainen

Ryhmät
  • 24VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä
- osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti
- tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja se edistämiseen prosessin eri vaiheissa
- osaa vuorovaikuttaa erilaisissa tilanteissa edistävästi
- osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen
- osaa ryhmän ohjauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Miten opin osana tiimiä?
Miten kehitän omia vuorovaikutustaitojani?
Miten rakennan onnistunutta yhteistyötä?
Miten luon työelämäverkoston?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.

Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.

Aika ja paikka

Yhden lukukauden ajan tapaamisia kaksi kertaa viikossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääasiallinen oppimismenetelmä on dialogi, joka edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta yhteisissä oppimistilanteissa. Oppiminen tapahtuu yhteisissä tilanteissa, mihin opiskelija yksin tai ryhmän osana jakaa tietoa muille, analysoi sitä sekä tuottaa uutta tietoa muiden osallistujien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen yhteisiin sessioihin 60 t.
sessioiden ulkopuolinen aika yksilölliseen ja yhdessä muiden kanssa tapahtuvaan työskentelyyn 75 t.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisissä dialogisessioissa esitellään ja saadaan tukea projekteihin, joita opiskelijat toteuttavat Työelämäoppimisen toteutuksiin liittyen. Projektit suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työelämän eri organisaatioiden kanssa.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Timo Nevalainen
Vastuuhenkilö

Timo Nevalainen

Ryhmät
  • 24VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee tiimityön teoriaa ja osaa arvioida tiimityön hyötyjä erilaisissa työelämän tilanteissa
- osaa kehittää omia tiimityötaitojaan
- osaa innovoida ja ratkaista ongelmia tiimin jäsenenä
- osaa toimia kaikkien ryhmän jäsenten toimijuutta tukien

Sisältö (OJ)

Mikä on tiimityön merkitys työelämässä?
Mitkä tehokas tiimityön minulta edellyttää?
Miten tiimin jäsenenä edistän tiimiä luomaan ja saavuttamaan yhteisiä tavoitteita?
Miten innovoin yhdessä muiden kanssa?
Miten toimin tiimin ongelmatilanteissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.

Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.

Aika ja paikka

LÄhikerrat yhden lukukauden ajan kaksi kertaa viikossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääasiallinen oppimismenetelmä on dialogi, joka edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta yhteisissä oppimistilanteissa. Oppiminen tapahtuu yhteisissä tilanteissa, mihin opiskelija yksin tai ryhmän osana jakaa tietoa muille, analysoi sitä sekä tuottaa uutta tietoa muiden osallistujien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen yhteisiin sessioihin 60 t.
sessioiden ulkopuolinen aika yksilölliseen ja yhdessä muiden kanssa tapahtuvaan työskentelyyn 75 t.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisissä dialogisessioissa esitellään ja saadaan tukea projekteihin, joita opiskelijat toteuttavat Työelämäoppimisen toteutuksiin liittyen. Projektit suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työelämän eri organisaatioiden kanssa.