Asiantuntija organisaation kehittäjänä 1Laajuus (10 op)
Tunnus: NA00FU97
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää organisaation keskeiset prosessit ja niiden tuotokset sekä sidosryhmät ja verkostot, myös kansainväliset
- tietää ja soveltaa systeemiajattelun perusteet
- osaa tarkastella prosessien toimivuutta ja asiakastarpeisiin vastaavuutta
- tunnistaa organisaation kehittämisrakenteet
- tunnistaa toimialaan liittyvän juridisen säädöspohjan, ohjeistukset ja tietojärjestelmät
- osaa toimia erilaisissa systeemisissä vuorovaikutussuhteissa ja moniammatillisissa tiimeissä
- osaa reflektoida oman toimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa/projektin/palvelun yhteistyössä työelämän kanssa
Sisältö
Millaisia palvelu- ja tuotantoprosesseja organisaatiossa on ja millaista arvoa ne tuottavat asiakkaille?
Miten organisaation prosesseja kehitetään asiakaslähtöisesti?
Miten organisaatio hyödyntää ja luo uutta tietoa?
Millaisia systeemisiä vuorovaikutussuhteita organisaatiossa ja sen toimintaympäristössä vaikuttaa?
Millaisia haasteita systeemisiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttaa?
Miten hyödynnän systeemiajattelua organisaation toiminnan kehittämisessä?
Miten jäsennän toimialaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita?
Kuinka tuon omaan osaamiseni, taitoni ja tietoni moniammatillisen tiimin käyttöön?
Kuinka hyödynnän tiimissä ja organisaatiossa olevaa osaamista, tietoa ja taitoja asiakasprosessien ja toiminnan kehittämiseksi?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet jäsentäen asoita suhteessa toisiinsa
- osaa toimia suunnitelmallisesti ja ratkaisulähtöisesti perustellen soveltuvimman menettelyntavan valinnan
- osaa reflektoida omaa omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön sekä tiimin ja organisaation toimintaan alalle tärkeiden toimintapojen mukaisesti.
Hylätty:
Opiskelija
- ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
- ei kykene suunnitelmalliseen työskentelyyn
- ei pysty vastuulliseen yhteistyöhön omia vuorovaikutustaitojaan kehittäen
- ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
- ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan asiakastyössä, tiimissä tai organisaatiossa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Nevalainen
- Mari Rytisalo
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Mari Rytisalo
Ryhmät
-
23VETOVerkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
-
23VETOSVerkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää organisaation keskeiset prosessit ja niiden tuotokset sekä sidosryhmät ja verkostot, myös kansainväliset
- tietää ja soveltaa systeemiajattelun perusteet
- osaa tarkastella prosessien toimivuutta ja asiakastarpeisiin vastaavuutta
- tunnistaa organisaation kehittämisrakenteet
- tunnistaa toimialaan liittyvän juridisen säädöspohjan, ohjeistukset ja tietojärjestelmät
- osaa toimia erilaisissa systeemisissä vuorovaikutussuhteissa ja moniammatillisissa tiimeissä
- osaa reflektoida oman toimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa/projektin/palvelun yhteistyössä työelämän kanssa
Sisältö (OJ)
Millaisia palvelu- ja tuotantoprosesseja organisaatiossa on ja millaista arvoa ne tuottavat asiakkaille?
Miten organisaation prosesseja kehitetään asiakaslähtöisesti?
Miten organisaatio hyödyntää ja luo uutta tietoa?
Millaisia systeemisiä vuorovaikutussuhteita organisaatiossa ja sen toimintaympäristössä vaikuttaa?
Millaisia haasteita systeemisiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttaa?
Miten hyödynnän systeemiajattelua organisaation toiminnan kehittämisessä?
Miten jäsennän toimialaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita?
Kuinka tuon omaan osaamiseni, taitoni ja tietoni moniammatillisen tiimin käyttöön?
Kuinka hyödynnän tiimissä ja organisaatiossa olevaa osaamista, tietoa ja taitoja asiakasprosessien ja toiminnan kehittämiseksi?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet jäsentäen asoita suhteessa toisiinsa
- osaa toimia suunnitelmallisesti ja ratkaisulähtöisesti perustellen soveltuvimman menettelyntavan valinnan
- osaa reflektoida omaa omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön sekä tiimin ja organisaation toimintaan alalle tärkeiden toimintapojen mukaisesti.
Hylätty:
Opiskelija
- ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
- ei kykene suunnitelmalliseen työskentelyyn
- ei pysty vastuulliseen yhteistyöhön omia vuorovaikutustaitojaan kehittäen
- ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
- ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan asiakastyössä, tiimissä tai organisaatiossa.
Aika ja paikka
Projektitiimit aikatauluttavat työskentelyn itsenäisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityössä
- Hyväksytty projektisuunnitelma, joka sisältää henkilökohtaiset tavoitteet.
- Projektiraportti, joka sisältää itsearvioinnin suhteessa omiin ja opintojkason tavoitteisiin.
- Tuntiseurantataulukko.
Harjoittelussa
- tutkinto-ohjelman mukaiset harjoittelun asiakirjat ja tuntiseuranta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppiminen perustuu tiimissä tapahtuvaan projektityöskentelyyn. Projektilla tulee olla toimeksiantaja. Tiimii laatii projektisuunnitelman pohjaksi työskentelylle, ja toteuttaa projektin itsenäisesti sisältäen niin tarvittavaa tiedonhakua kuin käytännön työtehtävien hoitamista eli kokemuksellisesti oppien. Valmentajat ovat tavoitettavissa ohjaus- ja sparrailutarpeen mukaan. Projektit päätetään sisältäen prosessin ja vaikutusten analysoinnin, ja tietoa jaetaan muille opiskelijoille esityksen muodossa.
Oppimateriaalit
Projketien mukaiset materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 työtuntia. Opiskelija määrittelee itse ajankäytön ja siihen liittyvän tekemisen. Tehtyjen työtuntien pohjalta annetaan opintopisteet.
Sisällön jaksotus
Projektistartti lukukauden alussa
Projketikarkelot lukukauden lopussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Projektin toteuttaminen tai harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektien toimeksiantajaksi pyritään saamaan työelämätaho.
Toteutus voi sisältää osan mahdollisista ns. harjoittelujaksoista, jotka kuuluvat valitun tutkintonimikkeen opintoihin. Tästä tulee aina sopia oman tiimi- ja tutkintovalmentajan kanssa.
Kansainvälisyys
Mahdoliset KV-yhteistyötahot ja englannin kieliset tutkinnot
Mahdollist KV-lähteet