Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntija organisaation kehittäjänä 1Laajuus (10 op)

Tunnus: NA00FU97

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää organisaation keskeiset prosessit ja niiden tuotokset sekä sidosryhmät ja verkostot, myös kansainväliset
- tietää ja soveltaa systeemiajattelun perusteet
- osaa tarkastella prosessien toimivuutta ja asiakastarpeisiin vastaavuutta
- tunnistaa organisaation kehittämisrakenteet
- tunnistaa toimialaan liittyvän juridisen säädöspohjan, ohjeistukset ja tietojärjestelmät
- osaa toimia erilaisissa systeemisissä vuorovaikutussuhteissa ja moniammatillisissa tiimeissä
- osaa reflektoida oman toimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa/projektin/palvelun yhteistyössä työelämän kanssa

Sisältö

Millaisia palvelu- ja tuotantoprosesseja organisaatiossa on ja millaista arvoa ne tuottavat asiakkaille?
Miten organisaation prosesseja kehitetään asiakaslähtöisesti?
Miten organisaatio hyödyntää ja luo uutta tietoa?
Millaisia systeemisiä vuorovaikutussuhteita organisaatiossa ja sen toimintaympäristössä vaikuttaa?
Millaisia haasteita systeemisiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttaa?
Miten hyödynnän systeemiajattelua organisaation toiminnan kehittämisessä?
Miten jäsennän toimialaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita?
Kuinka tuon omaan osaamiseni, taitoni ja tietoni moniammatillisen tiimin käyttöön?
Kuinka hyödynnän tiimissä ja organisaatiossa olevaa osaamista, tietoa ja taitoja asiakasprosessien ja toiminnan kehittämiseksi?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet jäsentäen asoita suhteessa toisiinsa
- osaa toimia suunnitelmallisesti ja ratkaisulähtöisesti perustellen soveltuvimman menettelyntavan valinnan
- osaa reflektoida omaa omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön sekä tiimin ja organisaation toimintaan alalle tärkeiden toimintapojen mukaisesti.

Hylätty:
Opiskelija
- ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
- ei kykene suunnitelmalliseen työskentelyyn
- ei pysty vastuulliseen yhteistyöhön omia vuorovaikutustaitojaan kehittäen
- ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
- ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan asiakastyössä, tiimissä tai organisaatiossa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Timo Nevalainen
  • Mari Rytisalo
  • Minna Nurminen
Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Ryhmät
  • 23VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
  • 23VETOS
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää organisaation keskeiset prosessit ja niiden tuotokset sekä sidosryhmät ja verkostot, myös kansainväliset
- tietää ja soveltaa systeemiajattelun perusteet
- osaa tarkastella prosessien toimivuutta ja asiakastarpeisiin vastaavuutta
- tunnistaa organisaation kehittämisrakenteet
- tunnistaa toimialaan liittyvän juridisen säädöspohjan, ohjeistukset ja tietojärjestelmät
- osaa toimia erilaisissa systeemisissä vuorovaikutussuhteissa ja moniammatillisissa tiimeissä
- osaa reflektoida oman toimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa/projektin/palvelun yhteistyössä työelämän kanssa

Sisältö (OJ)

Millaisia palvelu- ja tuotantoprosesseja organisaatiossa on ja millaista arvoa ne tuottavat asiakkaille?
Miten organisaation prosesseja kehitetään asiakaslähtöisesti?
Miten organisaatio hyödyntää ja luo uutta tietoa?
Millaisia systeemisiä vuorovaikutussuhteita organisaatiossa ja sen toimintaympäristössä vaikuttaa?
Millaisia haasteita systeemisiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttaa?
Miten hyödynnän systeemiajattelua organisaation toiminnan kehittämisessä?
Miten jäsennän toimialaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita?
Kuinka tuon omaan osaamiseni, taitoni ja tietoni moniammatillisen tiimin käyttöön?
Kuinka hyödynnän tiimissä ja organisaatiossa olevaa osaamista, tietoa ja taitoja asiakasprosessien ja toiminnan kehittämiseksi?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet jäsentäen asoita suhteessa toisiinsa
- osaa toimia suunnitelmallisesti ja ratkaisulähtöisesti perustellen soveltuvimman menettelyntavan valinnan
- osaa reflektoida omaa omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön sekä tiimin ja organisaation toimintaan alalle tärkeiden toimintapojen mukaisesti.

Hylätty:
Opiskelija
- ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
- ei kykene suunnitelmalliseen työskentelyyn
- ei pysty vastuulliseen yhteistyöhön omia vuorovaikutustaitojaan kehittäen
- ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
- ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan asiakastyössä, tiimissä tai organisaatiossa.

Aika ja paikka

Projektitiimit aikatauluttavat työskentelyn itsenäisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityössä
- Hyväksytty projektisuunnitelma, joka sisältää henkilökohtaiset tavoitteet.
- Projektiraportti, joka sisältää itsearvioinnin suhteessa omiin ja opintojkason tavoitteisiin.
- Tuntiseurantataulukko.

Harjoittelussa
- tutkinto-ohjelman mukaiset harjoittelun asiakirjat ja tuntiseuranta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Oppiminen perustuu tiimissä tapahtuvaan projektityöskentelyyn. Projektilla tulee olla toimeksiantaja. Tiimii laatii projektisuunnitelman pohjaksi työskentelylle, ja toteuttaa projektin itsenäisesti sisältäen niin tarvittavaa tiedonhakua kuin käytännön työtehtävien hoitamista eli kokemuksellisesti oppien. Valmentajat ovat tavoitettavissa ohjaus- ja sparrailutarpeen mukaan. Projektit päätetään sisältäen prosessin ja vaikutusten analysoinnin, ja tietoa jaetaan muille opiskelijoille esityksen muodossa.

Oppimateriaalit

Projketien mukaiset materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 työtuntia. Opiskelija määrittelee itse ajankäytön ja siihen liittyvän tekemisen. Tehtyjen työtuntien pohjalta annetaan opintopisteet.

Sisällön jaksotus

Projektistartti lukukauden alussa
Projketikarkelot lukukauden lopussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektin toteuttaminen tai harjoittelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektien toimeksiantajaksi pyritään saamaan työelämätaho.

Toteutus voi sisältää osan mahdollisista ns. harjoittelujaksoista, jotka kuuluvat valitun tutkintonimikkeen opintoihin. Tästä tulee aina sopia oman tiimi- ja tutkintovalmentajan kanssa.

Kansainvälisyys

Mahdoliset KV-yhteistyötahot ja englannin kieliset tutkinnot
Mahdollist KV-lähteet