Siirry suoraan sisältöön

SysteemiajatteluLaajuus (5 op)

Tunnus: NA00FU93

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee systeemiajattelun teoriaa ja osaa soveltaa sitä omassa elämässään
- osaa kehittää itsenäisesti omaa ajatteluaan
- osaa kohdata toisia ihmisiä arvostavasti, inhimillisesti ja luottamusta herättäen
- osaa kehittää yhdessäajattelun taitoja tiimissä
- osaa pyytää palautetta omasta vuorovaikutuksestaan ja kehittää sitä palautteen perusteella
- osaa tehdä tuloksellista yhteistyötä moniammatillisessa tiimissä

Sisältö

Miten ymmärrän kompleksisia tilanteita ja onnistun niissä?
Miten johdan omaa ajatteluani vaativissa tilanteissa?
Miten kehitän omia vuorovaikutustaitojani?
Miten kohtaan ihmisiä yksilöä kunnioittaen ja samalla kokonaisuutta vahvistaen?
Mitä edistän kokonaisuuksissa esim. moniammatillisessa yhteistyössä onnistumista?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.

Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Veijo Hämäläinen
  • Mari Rytisalo
  • Katja Varamäki
Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee systeemiajattelun teoriaa ja osaa soveltaa sitä omassa elämässään
- osaa kehittää itsenäisesti omaa ajatteluaan
- osaa kohdata toisia ihmisiä arvostavasti, inhimillisesti ja luottamusta herättäen
- osaa kehittää yhdessäajattelun taitoja tiimissä
- osaa pyytää palautetta omasta vuorovaikutuksestaan ja kehittää sitä palautteen perusteella
- osaa tehdä tuloksellista yhteistyötä moniammatillisessa tiimissä

Sisältö (OJ)

Miten ymmärrän kompleksisia tilanteita ja onnistun niissä?
Miten johdan omaa ajatteluani vaativissa tilanteissa?
Miten kehitän omia vuorovaikutustaitojani?
Miten kohtaan ihmisiä yksilöä kunnioittaen ja samalla kokonaisuutta vahvistaen?
Mitä edistän kokonaisuuksissa esim. moniammatillisessa yhteistyössä onnistumista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.

Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.

Aika ja paikka

Lähikerrat yhden lukukauden ajan kaksi kertaa viikossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 75 %:n osallistumisen yhteisiin sessioihin, tarvittavat erikseen määritellyt, itsenäisesti toteutettavien tehtävien teon sekä niiden jakaminen yhteisissä sessioissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääasiallinen oppimismenetelmä on dialogi, joka edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta yhteisissä oppimistilanteissa. Oppiminen tapahtuu yhteisissä tilanteissa, mihin opiskelija yksin tai ryhmän osana jakaa tietoa muille, analysoi sitä sekä tuottaa uutta tietoa muiden osallistujien kanssa. Toteutukseen liittyy käytännön harjoitustehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti tai ryhmissä lähioppimiskertojen väleissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen yhteisiin sessioihin 60 t.
sessioiden ulkopuolinen aika yksilölliseen ja yhdessä muiden kanssa tapahtuvaan työskentelyyn 75 t.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisissä dialogisessioissa esitellään ja saadaan tukea projekteihin, joita opiskelijat toteuttavat Työelämäoppimisen toteutuksiin liittyen. Projektit suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työelämän eri organisaatioiden kanssa. Projektit toimivan systeemiajattelun soveltamisen käytännön alustana.