SysteemiajatteluLaajuus (5 op)
Tunnus: NA00FU93
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee systeemiajattelun teoriaa ja osaa soveltaa sitä omassa elämässään
- osaa kehittää itsenäisesti omaa ajatteluaan
- osaa kohdata toisia ihmisiä arvostavasti, inhimillisesti ja luottamusta herättäen
- osaa kehittää yhdessäajattelun taitoja tiimissä
- osaa pyytää palautetta omasta vuorovaikutuksestaan ja kehittää sitä palautteen perusteella
- osaa tehdä tuloksellista yhteistyötä moniammatillisessa tiimissä
Sisältö
Miten ymmärrän kompleksisia tilanteita ja onnistun niissä?
Miten johdan omaa ajatteluani vaativissa tilanteissa?
Miten kehitän omia vuorovaikutustaitojani?
Miten kohtaan ihmisiä yksilöä kunnioittaen ja samalla kokonaisuutta vahvistaen?
Mitä edistän kokonaisuuksissa esim. moniammatillisessa yhteistyössä onnistumista?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.
Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Veijo Hämäläinen
- Mari Rytisalo
- Katja Varamäki
Vastuuhenkilö
Mari Rytisalo
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee systeemiajattelun teoriaa ja osaa soveltaa sitä omassa elämässään
- osaa kehittää itsenäisesti omaa ajatteluaan
- osaa kohdata toisia ihmisiä arvostavasti, inhimillisesti ja luottamusta herättäen
- osaa kehittää yhdessäajattelun taitoja tiimissä
- osaa pyytää palautetta omasta vuorovaikutuksestaan ja kehittää sitä palautteen perusteella
- osaa tehdä tuloksellista yhteistyötä moniammatillisessa tiimissä
Sisältö (OJ)
Miten ymmärrän kompleksisia tilanteita ja onnistun niissä?
Miten johdan omaa ajatteluani vaativissa tilanteissa?
Miten kehitän omia vuorovaikutustaitojani?
Miten kohtaan ihmisiä yksilöä kunnioittaen ja samalla kokonaisuutta vahvistaen?
Mitä edistän kokonaisuuksissa esim. moniammatillisessa yhteistyössä onnistumista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimin yhteisiin oppimistilanteisiin. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja jakaa osaamistaan myös muille. Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden toteutumista.
Hylätty
Opiskelija ei tuo lisäarvoa oppivaan organisaatioon. Opiskelija ei tuo teoriaosaamistaan tiimin oppimistilanteisiin.
Aika ja paikka
Lähikerrat yhden lukukauden ajan kaksi kertaa viikossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 75 %:n osallistumisen yhteisiin sessioihin, tarvittavat erikseen määritellyt, itsenäisesti toteutettavien tehtävien teon sekä niiden jakaminen yhteisissä sessioissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääasiallinen oppimismenetelmä on dialogi, joka edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta yhteisissä oppimistilanteissa. Oppiminen tapahtuu yhteisissä tilanteissa, mihin opiskelija yksin tai ryhmän osana jakaa tietoa muille, analysoi sitä sekä tuottaa uutta tietoa muiden osallistujien kanssa. Toteutukseen liittyy käytännön harjoitustehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti tai ryhmissä lähioppimiskertojen väleissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen yhteisiin sessioihin 60 t.
sessioiden ulkopuolinen aika yksilölliseen ja yhdessä muiden kanssa tapahtuvaan työskentelyyn 75 t.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisissä dialogisessioissa esitellään ja saadaan tukea projekteihin, joita opiskelijat toteuttavat Työelämäoppimisen toteutuksiin liittyen. Projektit suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työelämän eri organisaatioiden kanssa. Projektit toimivan systeemiajattelun soveltamisen käytännön alustana.