Muusikon tutkinto-ohjelma, esittävä ja luova säveltaide: Soittaminen tai taulaminen
Tunnus: 24MU
Kuvaus
Muusikon tutkinto-ohjelman esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautuminen johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon tutkintonimikkeinä Muusikko (AMK). Tutkinnon laajuus on 240 op ja opiskelun kesto 4 vuotta.
VALMISTUNEIDEN SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Muusikon tehtävät koostuvat monipuolisista muusikon, kuoron- tai orkesterinjohtajan ja säveltäjän tehtävistä sekä taiteilijayrittäjän ja musiikkialan asiantuntija- ja kehittämistehtävistä. Muusikko voi työllistyä mm. orkestereissa, kuoroissa, yhtyeissä, Puolustusvoimien sotilassoittokunnissa, teattereissa, solistitehtävissä, säveltäjänä sekä musiikin freelance-kentällä.
KOULUTUKSEN RAKENNE JA SEN TUOMA OSAAMINEN
Muusikon tutkinto-ohjelman esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautuminen jakautuu neljään painotukseen:
Soittaminen tai laulaminen
Kuoronjohto
Orkesterinjohto
Säveltäminen
Painotus valitaan koulutuksen alkaessa.
Muusikon tutkinto-ohjelman ydin on opiskelijan painotuksen mukaisessa korkeatasoisessa musiikillisessa osaamisessa. Nämä osaamisalueet ovat: instrumenttiosaaminen, yhteismusisointi, säveltäminen, kuoron- ja orkesterinjohto (puhallinorkesteri, sinfoniaorkesteri, teatterikapellimestari) sekä musiikin teoria ja historia. Soveltava tutkimus- ja kehittämisosaaminen sekä muusikon työelämätaidot kuten viestintä- ja vuorovaikutustaidot, työhyvinvointi, yrittäjyys ja urasuunnittelu kuuluvat tutkinto-ohjelman tavoitteisiin.
Suuntautuminen mahdollistaa opiskelijan keskittymisen johonkin musiikilliseen substanssiin. Muusikon tehtäväkentällä riittävä substanssiosaaminen on alalle sijoittumisen vahva edellytys.
Koulutuksen rakenne
Perusopinnot ja ammattiopinnot 140 op
Harjoittelu 30 op
Valinnaiset ammattiopinnot 40 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 240 op
Opintojen valinnaisuus
Muusikon tutkinto-ohjelma sisältää vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja, joihin voi liittää syventäviä musiikkialan opintoja tai opintoja TAMKin muista tutkinto-ohjelmista tai muista korkeakouluista. Opiskelija voi näin laajentaa ja profiloida osaamistaan oman kiinnostuksensa ja suuntautumisensa mukaan ja tukea näin työllistymistään.
Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää kansainvälisessä opiskelijavaihdossa suorittamiaan opintoja tai harjoittelua tutkintoonsa. Kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollinen toisena tai kolmantena opiskeluvuotena. Saapuvilla vaihto-opiskelijoilla on joustavat mahdollisuudet opiskella instrumentti- ja yhteismusisointiopintoja sekä muita musiikillisia opintoja.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Musiikin tutkinto-ohjelmassa painotetaan teoreettiseen tietoon tukeutuvaa käytännön oppimistyöskentelyä ja taitojen harjaannuttamista. Musiikin oppimistavat noudattelevat alan korkeakoulutuksen kansainvälisiä käytäntöjä. Osa opintojaksoista toteutetaan yksilöopetuksena. Merkittävä osa opinnoista toteutuu ryhmäopetuksena, joka koostuu pienryhmäopetuksesta, suurryhmäopetuksesta tai opiskelijan toimimisesta jonkin musiikillisen kokoonpanon - laajimmillaan sinfoniaorkesterin tai kuoron - jäsenenä. Suuri osa taitoja harjaannuttavista musiikillisista opinnoista edellyttää pääsääntöisesti lähiopetusta. Tietyissä teoreettisissa opinnoissa etäopetus ja soveltuvin osin myös itseopiskelu verkossa on mahdollista. Nopeat videoyhteydet (LowLatency) mahdollistavat soittamiseen ja laulamiseen liittyvien opintojen toteuttamisen erityistilanteissa (esim. kansainväliset mestarikurssit tai korkeakoulujen välinen opetusvaihto) etäopetuksena.
Taitojen oppimisen vaatima pitkäjänteinen opiskelu edellyttää säännöllistä, pitkälle aikavälille jakautuvaa opetusta, jossa taitojen omaksumiselle ja itsenäiselle työskentelylle jää riittävästi aikaa. Tällaiset opinnot (instrumenttiosaaminen, yhteismusisointiosaaminen, kuoronjohto, orkesterinjohto ja säveltäminen) muodostavat useita vuosia kestäviä juonteita. Opintoja, joiden sisältö ja luonne mahdollistaa intensiivisen opiskelun lyhyellä aikavälillä, toteutetaan myös periodiopetuksena. Teoreettinen tieto liittyy vahvasti käytännön tekemisen kautta saavutettavaan oppimiseen, jota reflektoidaan opintojen kuluessa
Koulutuksessa olennaista on opiskelijoiden mahdollisuus itsenäiseen soiton ja laulun harjoitteluun korkeakoulun tiloissa.
Osallistuminen yhteistyössä työelämän kanssa toteutettaviin produktioihin, projekteihin ja harjoitteluun ovat keskeinen osa oppimisprosessia. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu toteutuu projekteina koulutuksen kestäessä.
VUOSITEEMAT
Opiskelijan osaamisen kehittymistä voidaan kuvata seuraavilla vuositeemoilla:
1. opiskeluvuosi: Perusosaaminen ja orientoituminen ammatillisiin opintoihin
2. opiskeluvuosi: Ammatillisen osaamisperustan rakentuminen
3. opiskeluvuosi: Osaamisen profiloituminen ja syventyminen
4. opiskeluvuosi: Ammatillisen identiteetin (professioidentiteetin) vahvistuminen sekä tutkivan ja kehittävän työotteen hahmottuminen
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit integroituvat musiikin tutkinto-ohjelman opintojaksoihin ja painottuvat tutkinto-ohjelman vuositeemoissa seuraavasti:
Oppimaan oppiminen, 1.-4. opiskeluvuosi
Eettisyys, 1.-4. opiskeluvuosi
Kestävä kehitys, 1.-4. opiskeluvuosi
Kansainvälisyys ja monikuttuurisuus, 1.-3. opiskeluvuosi
Työelämässä toimiminen, 3.-4. opiskeluvuosi
Ennakoiva kehittäminen, 3.-4 opiskeluvuosi
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF, taso 6).
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutus on laajasti verkostoitunut kulttuurialan työelämä- ja kouluttajatoimijoiden kanssa sekä tekee korkeakouluyhteistyötä. Työelämäyhteistyö toteutuu mm. yhteismusisointi. ja produktiotoiminnan, projektien, työelämässä suoritettavien harjoittelujaksojen, opettajien taiteellisen ja pedagogisen toiminnan, julkaisujen, ammattimuusikkoina toimivien tuntiopettajien sekä musiikkipedagogikoulutuksen pedagogisen verkoston kautta.
Opetussuunnitelman kehittämisessä kuultu neuvottelukunnan, työelämän edustajien ja opiskelijoiden näkemyksiä.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on hyväksytty Tampereen ammattikorkeakoulun korkeakouluneuvostossa xx.xx.2024.
Kuvaus
Soittaminen tai laulaminen on muusikon tutkinto-ohjelman esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautumisen painotus.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24MU-1001 |
Pääinstrumenttiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
70 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00GV77 | Pääinstrumenttiosaaminen 1 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | |||||||||||||||||||||
2X00GV78 | Pääinstrumenttiosaaminen 2 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | |||||||||||||||||||||
2X00GV80 | Pääinstrumenttiosaaminen 3 | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
2X00GV81 | Pääinstrumenttiosaaminen 4 | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24MU-1003 |
Musiikin teoria ja historia
(Valitaan kaikki ) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00GV82 | Musiikin historia 1 Renessanssista klassismiin | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GV83 | Musiikin historia 2 Romantiikasta aikamme musiikkiin | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GV84 | Säveltapailu 1 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GV85 | Säveltapailu 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GV86 | Säveltapailu 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GV87 | Harmonia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00GV88 | Musiikkianalyysi 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00GV89 | Musiikkianalyysi 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00GW41 | Sovittaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00GW42 | Musiikkiteknologian perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24MU-1011 |
Muusikon harjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 40) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00GW58 | Yhteismusisointi ja produktiot 1 | 1 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW59 | Yhteismusisointi ja produktiot 2 | 1 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW60 | Yhteismusisointi ja produktiot 3 | 1 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW61 | Yhteismusisointi ja produktiot 4 | 1 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW62 | Orkesteriakatemia 1 | 2 - 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW63 | Orkesteriakatemia 2 | 2 - 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW64 | Orkesteriakatemia 3 | 2 - 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW65 | Orkesteriakatemia 4 | 2 - 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW66 | Kuoro- tai ensemblelaulu 1 | 1 - 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
2X00GW67 | Kuoro- tai ensemblelaulu 2 | 1 - 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
2X00GW68 | Kuoro- tai ensemblelaulu 3 | 1 - 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
2X00GW69 | Kuoro- tai ensemblelaulu 4 | 1 - 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
2X00GW70 | Musiikin johtamisen projekti 1 | 3 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW71 | Musiikin johtamisen projekti 2 | 3 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW72 | Musiikin johtamisen projekti 3 | 3 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW73 | Musiikin johtamisen projekti 4 | 3 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GX82 | Sävellysprojekti 1 | 2 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GX83 | Sävellysprojekti 2 | 2 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GX84 | Sävellysprojekti 3 | 2 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GX85 | Sävellysprojekti 4 | 3 - 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24MU-1005 |
Työelämätaidot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GW25 | Digityökalut | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00GW53 | English for Music Professionals | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00GW54 | Yrkessvenska för Musikbranschen, Skriftlig | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW55 | Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||
2X00GW56 | Psyykkinen valmentautuminen ja työhyvinvointi | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00GW57 | Taiteilijayrittäjyyden ja urasuunnittelun perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
2X00GW76 | Muusikon urasuunnittelu - visio, rahoitus ja tuotantosuunnittelu | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00GW77 | Muusikon urasuunnittelu - Projekti | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00HD00 | Yrittäjyyden soveltavat opinnot | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||
24MU-1010 |
Valinnaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 40) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||
24MU-1006 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
24MU-1012 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 79.7 | 88.3 | 83 | 70 | 40.5 | 39.2 | 45.7 | 42.7 | 41.5 | 41.5 | 37 | 33 | 20.4 | 20.4 | 19.7 | 19.7 | 23 | 23 | 21.5 | 21.5 | 20.8 | 20.8 | 20.8 | 20.8 | 18.5 | 18.5 | 16.5 | 16.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.