Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmottaminen 3Laajuus (5 op)

Tunnus: 2X00ER49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 12.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettaja
  • Kalle Elkomaa
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu, 3 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Dramaturgia, 2 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22MUSTE
    Musiikkiteatteri
Pienryhmät
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu, 3 op
  • Dramaturgia, 2 op

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentit ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
Uusintamahdollisuus musiikin yleisinä tenttipäivinä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osat:
- Pop-jazz-teoria ja säveltapailu (3 op); ryhmäopetu, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely.
- Dramatrugia (2 op); Luento-opetus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HyväHot

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkiteatteriopiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 09.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Susanna Vainio
  • Hannu Pohjannoro
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia, 2op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3, 3op, Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3, 3op, Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia, 2op
  • Säveltapailu 3, 3op, Ryhmä B
  • Säveltapailu 3, 3op, Ryhmä A

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Säveltapailu: Kirjallinen ja suullinen tentti viimeisillä opetuskerroilla
Musiikin historia ja analyysi: Kirjallinen tehtävä palautetaan arvioitavaksi kurssin lopussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Säveltapailu: tentit ja harjoitustehtävät.
Musiikin historia ja analyysi: palautettava essee.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osat:
- Säveltapailu (3 op); lähiopetus ja itsenäiset harjoitustehtävät.
- Musikin historia ja analyysi (2 op); ryhmäopetus, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HyväHot

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkipedagogin tutkintoa suorittaville.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 20.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettaja
  • Kalle Elkomaa
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Dramaturgia, 2 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu, 3 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21MUSTE
    Musiikkiteatteri
Pienryhmät
  • Dramaturgia, 2 op
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu, 3 op

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Säveltapailu: tentti.
Musiikin historia ja analyysi: palautettava essee.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osat:
- Säveltapailu (3 op); ryhmäopetus.
- Musikin historia ja analyysi (2 op); ryhmäopetus, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HyväHot

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkipedagogin tutkintoa suorittaville.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 16.12.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Susanna Vainio
  • Hannu Pohjannoro
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3, kevät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia
  • Säveltapailu 3, kevät
  • Säveltapailu 3

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Säveltapailu: Kirjallinen ja suullinen tentti viimeisillä opetuskerroilla.

Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Säveltapailu: Kirjallinen ja suullinen tentti.
Musiikin historia ja analyysi: palautettava essee.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osat:
- Säveltapailu (3 op); ryhmäopetus.
- Musikin historia ja analyysi (2 op); ryhmäopetus, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HyväHot

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkipedagogin tutkintoa suorittaville.

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 28.08.8202

Ajoitus

29.08.2022 - 04.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 60

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettaja
  • Kalle Elkomaa
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Dramaturgia (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20MUSTE
    Musiikkiteatteri
Pienryhmät
  • Pop-jazzteoria ja säveltapailu
  • Dramaturgia

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pop-jazz teoria ja säveltapailu: Tentti viimeisellä opetuskerralla.
Dramaturgia: Tentti viimeisellä opetuskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pop-jazz teoria ja säveltapailu:Ryhmäopetus, harjoitteet, itsenäinen työskentely.
Dramaturgia: Luennot, itsenäinen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

24.08.2022 - 23.02.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 60

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Susanna Vainio
  • Hannu Pohjannoro
  • Elina Haapamäki
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3, ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Säveltapailu 3, ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Musiikkianalyysi ja historia 3
  • Säveltapailu 3, ryhmä 1
  • Säveltapailu 3, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Aika ja paikka

Säveltapailu 3 (3 op), Elina Haapamäki
Ryhmä 1: torstaisin 9.00-10.30 P2-02, 1.9.-23.2.
Ryhmä 2: torstaisin 10.30-12.00 P2-02, 1.9.-23.2.
Opiskelija ilmoittautuu yhteen ryhmään.

Musiikkianalyysi ja historia (2 op), Markus Yli-Jokipii & Hannu Pohjannoro
Luennot intensiiviviikolla 24.-26.8.2022 päivittäin 10.00-11.30 ja 12.30-14.00
Lisäksi kirjallinen lopputehtävä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Musiikkianalyysi ja historia: kirjallinen lopputehtävä.
Säveltapailu 3: tentti viimeisellä opetuskerralla.

Tentin uusinta Musiikin yleisinä tenttipäivinä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Säveltapailu 3: Ryhmäopetus, harjoitteet, itsenäinen työskentely.
Musiikkianalyysi ja historia 3: Luennot, itsenäinen työskentely.

Sisällön jaksotus

Säveltapailu 3 (3 op), Elina Haapamäki
Ryhmä 1: torstaisin 9.00-10.30 P2-02, 1.9.-23.2.
Ryhmä 2: torstaisin 10.30-12.00 P2-02, 1.9.-23.2.
Opiskelija ilmoittautuu yhteen ryhmään.

Musiikkianalyysi ja historia (2 op), Markus Yli-Jokipii & Hannu Pohjannoro
Luennot intensiiviviikolla 24.-26.8.2022 (HUOM!) sekä kirjallinen lopputehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Ilmoittautumisaika

10.06.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 06.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettaja
  • Kalle Elkomaa
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
  • Hanna Hurskainen
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 19MUSTE
    Musiikkiteatteri

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Aika ja paikka

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, Kuntokatu 4 luokka P2-07

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu: tentti on opintojakso viimeisillä tunneilla. Uusinnasta sovitaan opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin suorittaa opettaja, tentti opintojakson lopulla.
Opiskelijan täytyy osoittaa osaamisensa kirjallisessa tentissä. Hyväksytty suoritus vaatii myös aktiivista läsnäoloa tunneilla (80%).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op; ryhmäopetus
Dramaturgia, 2 op; ryhmäopetus

Oppimateriaalit

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu: Oppimateriaali tulee opettajalta tunneilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu: Ryhmätunti 90 min/viikko, lisäksi itsenäinen harjoittelu ja tehtävien suorittaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu: Aiemminhankitun osaamisen näyttö, AHOT.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkiteatterin opiskelijoille.

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu: Edellyttää aiempia säveltapailu- ja teoriaopintoja, perusasioiden tuntemus pitää olla hallinnassa (sävellajit, notaatio, soinnut, jonkun nuotinnusohjelman käyttö). Hyväksytty suoritus vaatii myös aktiivista läsnäoloa tunneilla (80%).

Ilmoittautumisaika

10.06.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 12.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 60

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Petri Antikainen
  • Paavo Korpijaakko
  • Hannu Pohjannoro
  • Elina Haapamäki
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu, 3 op
Musikin historia ja analyysi, 2 op

Opiskelija on syventänyt tiedollista, analyyttista sekä käytännöllistä osaamistaan säveltapailun, musiikin historian ja musiikkianalyysin alueilla.

Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalisia ja vapaatonaalisia melodioita ja harmonioita. Hän hallitsee vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvan rytmiikan ja on tutustunut polyrytmiikkaan. Opiskelija kykenee kuulonvaraisesti havainnoimaan eri tyylikausien musiikkia hyödyntäen teoreettista tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytännön työssä.

Musiikkiteatteri:
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu, 3 op
Dramaturgia, 2 op

Opiskelija hallitsee afroamerikkalaisen musiikin peruskäsitteistön ja yleisen terminologian. Hän kykenee analysoimaan ja kirjoittamaan tyylinmukaista sointusatsia sointumerkein ja nuotein. Hän on tutustunut improvisoinnin perusteisiin, jazzfraseerauksen periaatteisiin sekä tyylinmukaisen melodialinjan hallintaan. Opiskelija hallitsee perustonaliteetin sekä jazzmusiikki muunnesäveliä ja muunnesointuja sisältävän tonaliteetin, opiskelijalla on valmiuksia jazzfraseeraukseen ja esitykseen. Hän on perehtynyt afroamerikkalaisen musiikin rytmiikkaan.

Opiskelija osaa ja ymmärtää dramaturgian peruskäsitteitä ja näytelmän analyyttistä lukemista. Opiskelija osaa erotella ja vertailla erilaisia tapoja rakentaa näytelmä, hahmottaa aihe, perustilanne ja juoni.

Sisältö (OJ)

Musiikkipedagogi:

Säveltapailu
Melodian hahmottaminen
- vapaatonaalisten, synteettisiin asteikkoihin ja vapaisiin sointuyhdistelmiin pohjautuvien melodioiden hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen
- moniäänisen kudoksen hahmottaminen
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen moduloivan harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
- tutustuminen vapaatonaalisuuteen
Rytmin hahmottaminen
- vaihtojakoisiin ja vaihtuviin tahtilajeihin pohjautuvaa rytmiikkaa musisoiden ja kirjoittaen
- polyrytmiikan perusteet

Musiikkianalyysi ja historia
Vaihtuva-aiheinen kokonaisuus, jossa syvennytään historiallisesti ja musiikkianalyyttisesti johonkin erikseen ilmoitettavaan ohjelmistokokonaisuuteen tai tyylialueeseen.

Musiikkiteatteri:

Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
- kolmi-, neli- sekä laajemmat soinnut
- tavallisimmat muunnesoinnut
- tavallisimmat sointuyhdistelmät sekä sointupurkaukset
- yksinkertaisten melodioiden soinnuttamista tyylinmukaisesti
- rytmien kolmimuunteisuusharjoituksia
- tyylinmukaisten melodialinjojen hahmotus ja kirjoittaminen
- perustonaliteettiin pohjautuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- muunnesäveliä ja -sointuja sekä jazzskaaloihin perustuvia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- nelisointuihin perustuvien tonaalisten ja modaalisten sointukulkujen tunnistamista
- jazzrytmiikan sekä polyrytmiikan harjoittamista lukien ja kirjoittaen

Dramaturgia
- dramaturgian peruskäsitteet ja niiden soveltaminen
- näytelmien ja käsikirjoitusten analyyttinen lukeminen
- elokuvien kriittinen, tutkiva katseleminen

Esitietovaatimukset (OJ)

Musiikin hahmottaminen ja historia 2 tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, tonaaliset keskukset ovat tunnistettavissa)

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Säveltapailu
Pop-jazz-teoria ja säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Musiikkianalyysi ja historia
Dramaturgia
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Säveltapailu: tentti.
Musiikin historia ja analyysi: palautettava essee.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson osat:
- Säveltapailu (3 op); ryhmäopetus.
- Musikin historia ja analyysi (2 op); ryhmäopetus, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HyväHot

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Musiikkipedagogin tutkintoa suorittaville.