Yrkessvenska för Musikbranschen, MuntligLaajuus (1 op)
Tunnus: 2X00EZ79
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Ilmoittautumisaika
08.06.2024 - 13.12.2024
Ajoitus
09.01.2025 - 10.04.2025
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
23MUPEMusiikkipedagogi
-
23MUSTEMusiikkiteatteri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Aika ja paikka
Etäopetusta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen tentin ajankohta päätetään kurssin aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Ks. arviointikriteerit Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnint lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi.
Ilmoittautumisaika
08.06.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 17.12.2024
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Hannu Pohjannoro
Ryhmät
-
23MUPEMusiikkipedagogi
-
23MUSTEMusiikkiteatteri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Aika ja paikka
Lähiopetus kampuksella Pakin aikataulun mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suulliset tentit oman aikataulun mukaan kurssin lopussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnint lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa
Sisällön jaksotus
Kurssin aiheet järjestyksessä:
1. Oman alan opiskelu
2. Työnhaku ja työelämä
2. Oman alan aiheet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen hyväksiluku tai osaamisen näyttö opiskelijoille, joilla on aikaisempia korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta ruotsin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.
Ei muuta itsenäistä suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot:
Lukion B-ruotsi tai vastaavat tiedot (osaamistaso noin B.1.).
Osallistu tarvittaessa valmentavalle kurssille ennen tätä kurssia.
Opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi
Ilmoita opettajalle, jos sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää musiikin alan perussanastoa.
- osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
- puhuu kieltä niukasti ja katkonaisesti, myös perussanavarasto on puutteellinen
- tulee suunnilleen ymmärretyksi, mutta se vaatii ponnisteluja molemmilta osapuolilta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä musiikkialan sanastoa ja käsitteistöä.
- osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.
- tulee ymmärretyksi, vaikka se saattaa vaatia hieman ponnisteluja molemmilta osapuolilta.
- pystyy kommunikoimaan erilaisissa arkipäivän tilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
- osaa viestiä sujuvasti ja spontaanisti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin musiikin alan sanastoa ja käsitteistöä.
- osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
- viestii vaivattomasti ja molemmille osapuolille luontevalla tavalla.
- viestii sujuvasti myös monenlaisissa arkielämän tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.03.2024 - 22.03.2024
Laajuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 25
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
22MUSTEMusiikkiteatteri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen tentin ajankohta päätetään kurssin aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Ks. arviointikriteerit Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- tai etätunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia ja esityksiä
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi.
Ilmoittautumisaika
10.06.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
27.10.2023 - 10.11.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 25
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
22MUSTEMusiikkiteatteri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen tentin ajankohta päätetään kurssin aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Ks. arviointikriteerit Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 16.12.2022
Ajoitus
20.03.2023 - 14.04.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21MUSTEMusiikkiteatteri
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Aika ja paikka
Opetus ajalla 20.1.-14.4.2023.
EI opetusta:
24.2.2023
24.3.2023
7.4.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: 14.4.2023.
Suullinen tentti: 14.4.2023 erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla. Mahdollisista lisäajoista sovitaan yhteisesti lähipäiville.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Ks. arviointikriteerit Moodlesta
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla (jatkuva arviointi), kirjalliset ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen ja suullinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
suullinen tentti
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain.
Suullisia esityksiä.
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa (opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat)
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 24 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Eri aihepiirejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Kurssit: Yrkessvenska för musikbranschen, skriftlig (2 op) ja Yrkessvenska för musikbranschen, muntlig (1 op) pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Ensimmäinen kontaktikerta: pe 20.1.2023.
HUOM! Ota läppäri mukaan tunneille.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi.
Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 14.10.2022
Ajoitus
28.10.2022 - 25.11.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Katja Kärki
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Aika ja paikka
Lähiopetus kampuksella
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullisen tentin ajankohta päätetään kurssin aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Suullinen tentti
Ks. arviointikriteerit Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi.
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 23.12.2021
Ajoitus
14.01.2022 - 22.04.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettaja
- Joni Sallila
Vastuuhenkilö
Joni Sallila
Ryhmät
-
20MUSTEMusiikkiteatteri
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ammatillisissa viestintätilanteissa
- osaa musiikkialan keskeisintä termistöä
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
Suomeksi
- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- erilaiset viestintätilanteet: opetustilanteet ja neuvottelutilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija osaa:
- viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettamaan sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan sekä opettamaan sen soittoa toisille
- hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, työhaastattelu)
- kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettamaan sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, sähköinen viestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit).
Arviointiasteikko
0-5
Lisätietoja opiskelijoille
Suullinen ja kirjallinen taito opetetaan yhtenä toteutuksena ja suulisen toteutussuunnitelma läöytyy kirjallisen taidon opintojaksokuvauksesta.