Taidon opettaminen ja oppiminen 1Laajuus (3 op)
Tunnus: 2X00GV98
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä niiden merkityksiä pedagogisessa toiminnassa.
• tuntee erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä.
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• tuntee opettajan eettiset periaatteet.
• osaa tehdä konkreettisia havaintoja pedagogisesta toiminnasta.
• osaa antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten tunnistan musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani, ja minkälaisia merkityksiä niillä on pedagogisessa toiminnassa?
• Minkälaisia opetus- tai harjoitusmenetelmiä omalla osaamisalallani käytetään?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Mitkä ovat opettajan eettiset periaatteet ja mitä ne tarkoittavat käytännössä?
• Miten tunnistan oppimista edistäviä tai hidastavia pedagogisia ratkaisuja ja toimintaa?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Kalle Oittinen
- Annaleena Ilveskivi
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Tiina Kaukinen
- Dimas Ruiz Santos
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
24MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä niiden merkityksiä pedagogisessa toiminnassa.
• tuntee erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä.
• osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• tuntee opettajan eettiset periaatteet.
• osaa tehdä konkreettisia havaintoja pedagogisesta toiminnasta.
• osaa antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten tunnistan musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani, ja minkälaisia merkityksiä niillä on pedagogisessa toiminnassa?
• Minkälaisia opetus- tai harjoitusmenetelmiä omalla osaamisalallani käytetään?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Mitkä ovat opettajan eettiset periaatteet ja mitä ne tarkoittavat käytännössä?
• Miten tunnistan oppimista edistäviä tai hidastavia pedagogisia ratkaisuja ja toimintaa?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Aika ja paikka
TAMK Pääkampus. Muut musiikkioppilaitokset ja organisaatiot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Didaktiikka 2 op
• Lähiopetus substanssikohtaisissa ryhmissä
Ohjattu havainnointi 1 op
• Opiskelija seuraa itsenäisesti 20 opetussessiota lukuvuoden aikana.
• Opiskelija kirjaa tiedot havainnoinnin kohteista tätä varten tarkoitettuun lomakkeeseen, ja pyytää paikalla olevalta opettajalta kuittauksen. Opiskelija kirjoittaa havainnoistaan ohjeiden mukaisen raportin.
• Lomake ja raportti palautetaan didaktiikan opettajalle.
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen substanssikohtaisesti ja harjoittelutarpeiden mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op = 81 h (1op = 27h opiskelijan työtä): didaktiikka 54 h, ohjattu havainnointi 27 h.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
• Instrumenttipedagogit: Instrumenttikohtaiset Didaktiikan luennot ja tehtävät, 2 op, yhdistettynä Ohjattuun havainnointiin, 1 op.
• Hahmotustaitojen pedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi