Pedagoginen harjoittelu 1Laajuus (4 op)
Tunnus: 2X00GW02
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• käyttää omaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassaan.
• tunnistaa yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita, ja valita näihin soveltuvaa harjoitusmateriaalia.
• suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• toimia opettajan eettisiä periaatteita noudattaen.
• tehdä konkreettisia havaintoja yksilön tai ryhmän osaamisesta ja oppimisesta.
• antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten käytän omaa musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassani?
• Miten tunnistan ja huomioin yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Miten huolehdin kannustavasta ja turvallisesta oppimisilmapiiristä?
• Miten tunnistan yksilön tai ryhmän osaamista ja oppimista?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Yksilöopetus Musiikki
- Kalle Oittinen
- Annaleena Ilveskivi
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Dimas Ruiz Santos
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
24MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• käyttää omaa musiikillista osaamistaan ja vahvuuksiaan sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassaan.
• tunnistaa yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita, ja valita näihin soveltuvaa harjoitusmateriaalia.
• suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita.
• toimia opettajan eettisiä periaatteita noudattaen.
• tehdä konkreettisia havaintoja yksilön tai ryhmän osaamisesta ja oppimisesta.
• antaa positiivista ja oppimista edistävää palautetta.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten käytän omaa musiikillista osaamistani ja vahvuuksiani sekä erilaisia opetus- ja harjoitusmenetelmiä omassa pedagogisessa toiminnassani?
• Miten tunnistan ja huomioin yksilön tai ryhmän musiikillisia toiveita ja tavoitteita?
• Miten suunnittelen ja toteutan tavoitteellisia opetus- tai harjoitustuokioita?
• Miten huolehdin kannustavasta ja turvallisesta oppimisilmapiiristä?
• Miten tunnistan yksilön tai ryhmän osaamista ja oppimista?
• Miten annan positiivista ja oppimista edistävää palautetta?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Aika ja paikka
TAMKin tilat ja online-ratkaisut.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatio 2 op, syksy
• Itsenäinen opiskelu erillisen ohjeistuksen mukaan. Tästä osatoteutuksesta vastaa musiikkipedagogiikan lehtori.
Opetusharjoittelu 2 op, kevät
• Opiskelija opettaa itsenäisesti yhtä oppilasta 14 x 30 min.
• Ohjaava opettaja seuraa opetusta 5 x 30 min. Opiskelijan kanssa käydään palautekeskusteluja, ja ohjaava opettaja antaa rakentavaa palautetta jatkoon.
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op = 108 h (1op = 27h opiskelijan työtä).
• Orientaatio 54 h
• Opetusharjoittelu 54 h
Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi