Siirry suoraan sisältöön

Viestintätaidot ja tiedonhankintaLaajuus (2 op)

Tunnus: 2X00ER60

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Ilmoittautumisaika

10.06.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

01.10.2025 - 28.01.2026

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Maiju Hirvonen
  • Leeni Pukkinen
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 23MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 23MUSTE
    Musiikkiteatteri

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Aika ja paikka

Lokakuu 2021-tammikuu 2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Opiskelijoiden tulee panostaa myös itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys.
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo.

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 14.01.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Leeni Pukkinen
  • Marita Mäki
Vastuuhenkilö

Marita Mäki

Ryhmät
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 22MUSTE
    Musiikkiteatteri

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Aika ja paikka

Syyskyy 2024-tammikuu 2025.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Opiskelijoiden tulee panostaa myös itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys.
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo.

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 26.10.2023

Ajoitus

27.10.2023 - 19.01.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Päivi Lukin
  • Marita Mäki
  • Leeni Pukkinen
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 21MUSTE
    Musiikkiteatteri
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Aika ja paikka

Lokakuu 2021-tammikuu 2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Opiskelijoiden tulee panostaa myös itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys.
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo.

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Tapaamiset: 27.10. klo 13 - 14.30 tiedonhankinta/Leeni Pukkinen
3.11. klo 13.00-15.30, viestintätaidot/Päivi Suominen-Tontti
10.11. klo 13.00 -15.30 viestintätaidot/Päivi Suominen-Tontti
1.12. klo 13.00 -15.30 viestintätaidot/Päivi Suominen-Tontti
19.1. klo 13-14.30, tiedonhankinta/Leeni Pukkinen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 06.10.2022

Ajoitus

07.10.2022 - 27.01.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Marita Mäki
  • Leeni Pukkinen
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 20MUSTE
    Musiikkiteatteri
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Aika ja paikka

07.10.2022 09.00 - 10.30 Tiedonhankinta 2 (H4-22)
9.12.2022 08.45 - 11.15 Viestintätaidot( Etäopetus)
20.1.2023 08.45 - 11.15 Viestintätaidot( Etäopetus)
10.2.2023 08.45 - 11.15 Viestintätaidot( Etäopetus)
27.01.2023 09.00 - 10.30 Tiedonhankinta 3 (H4-22)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmäopetus, harjoitteet, itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Jaetaan opetuksen yhteydessä Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Opiskelijoiden tulee panostaa myös itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys.
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo.

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Tehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on helmikuussa 2023. Ykistyiskohtaisemmat tiedot ovat tarkastettavissa Moodlesta.



Tiedonhankinta: kolme vaihetta/opetuskertaa:
1) kirjastopalvelut ja aineistot tutuiksi opintojen alussa (1. opiskeluvuosi)
2) suunnitelmallinen tiedonhankinta ammatillisissa opinnoissa 7.10.2022
3) tiedonhankinta opinnäytevaiheessa 27.1.2023

Tiedonhankinta: opinnäytetyön aiheesta tehtävien tehtävien viimeinen palautuspäivä 23.4.2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi, josta neuvoteltava erikseen opettajan kanssa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Viestintätaidot
Kurssin suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti. Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.

Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.


Tiedonhankinta:
- osallistuminen opetukseen
- Moodlen ennakkotehtävien hyväksytty suorittaminen
- kolmannen tiedonhankintaopetuksen jälkeen laajat tehtävät omasta opinnäytetyön aiheesta

Ilmoittautumisaika

07.06.2021 - 08.10.2021

Ajoitus

08.10.2021 - 28.01.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Marita Mäki
  • Leeni Pukkinen
Vastuuhenkilö

Hannu Pohjannoro

Ryhmät
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 19MUSTE
    Musiikkiteatteri

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm. huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot
- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Viestintätaidot
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.

Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Aika ja paikka

Lokakuu 2021-tammikuu 2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Opiskelijoiden tulee panostaa myös itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys.
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo.

Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Viestintätaidot
Kurssin suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti. Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.