Musiikkipedagogiikka 1Laajuus (5 op)
Tunnus: 2X00ER54
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.
Sisältö
Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.
Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Tiina Kaukinen
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Musiikki Virtuaalihenkilö
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Musiikkikasvatuksen historia, 4op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Rytmiikka, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
23MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Musiikkikasvatuksen historia, 4op
- Rytmiikka, 1op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.
Sisältö (OJ)
Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.
Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.
Oppimateriaalit
Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
: Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.
Sisällön jaksotus
1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.
Kansainvälisyys
Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 04.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Mika Väyrynen
- Janne Tuomi
- Jukka Iisakkila
- Musiikki Virtuaalihenkilö
- Lotte Nyberg
- Tiina Kaukinen
- Teemu Salmi
- Annaleena Ilveskivi
- Silva Koskela
- Tarja Mäki-Latvala
- Elina Salmi
- Tiina Kaukinen
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Musiikkikasvatuksen historia, 4 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Rytmiikka, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Musiikkikasvatuksen historia, 4 op
- Rytmiikka, 1op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.
Sisältö (OJ)
Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.
Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.
Aika ja paikka
TAMK, Pääcampus. Lukuvuoden aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.
Oppimateriaalit
Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
: Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.
Sisällön jaksotus
1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.
Kansainvälisyys
Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 01.09.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 12.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Mirja Kopra
- Janne Malinen
- Pekka Ahonen
Vastuuhenkilö
Mirja Kopra
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.
Sisältö (OJ)
Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.
Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.
Oppimateriaalit
Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.
Sisällön jaksotus
1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen
Luovuus ja luovat metodit opetuksessa:
5.11. yhteiseminaari Tampereen yliopiston ja TAMKin opettajankoulutusten kanssa- verkkotapahtuma
3.12. Rytmiikkaa - P2-02
10.12. Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän ops-perusteet 2017 ja niiden kautta tulleet muutokset opetuksen sisältöön - etätoteutus
17.12. Kehollisuus musiikissa ja kaikkea toiminnallista, etätehtävien purku - P2-02
13.1. Opintojakson sisältö, pienryhmien jakaminen, musikaalisuus, opettajan etiikka
20.1. Kansanmusiikki, uramahdollisuuksista
27.1. Pienryhmäesitykset, sotilasmusiikin historiaa, ryhmäytyminen
10.2. Pienryhmäesitykset, kestävä kehitys
17.2. Pienryhmäesitykset, muita aiheita
24.2. Opintojakson päätös, tehtävien kertaus, muita aiheita
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.
Kansainvälisyys
Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.