Communality and Development in Teacher ProfessionLaajuus (5 cr)
Course unit code: 2X00ER53
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Responsible person
- Mirja Kopra
Objectives
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija
- osaa toimia erilaisten yhteisöjen jäsenenä ja ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
- ymmärtää verkostojen merkityksen opettajan työssä ja hallitsee vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
- ymmärtää hyvinvoinnin merkityksen laajasti ja toimii sen mukaisesti
- tunnistaa erilaisten kulttuurien omaleimaisuuden opetustyössä
- ymmärtää mediakasvatuksen merkityksen
- omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen ja opettajaidentiteetin kehittymiseen
- osaa reflektoida omaa opetustaan ja käyttää opettajan työssään tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa käyttää opettajuuden käsikirjaa opettajuutta kokoavana koosteena
Content
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten opettaja pystyy huolehtimaan omasta ja oppilaitoksen toimijoiden hyvinvoinnista?
- Millaista on rakentava vuorovaikutus sekä verkostoissa toimiminen?
- Minkälainen on oppilaitos eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten oppijoiden toimintaympäristönä?
- Miten ammatti-identiteettisi ja osaamisesi musiikkipedagogina on kehittynyt?
- Millaisia tulevaisuuden kehittämistavoitteita asetat itsellesi?
Assessment criteria, pass/fail
Osaamisen arvioinnissa ja itsearvioinnissa käytetään kolmiportaista osaamistasoa: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen. Osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.
Further information
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.