Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 2X00ER54

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.

Sisältö

Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.

Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 10.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Tiina Kaukinen
  • Susanna Vainio
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Mari Leppävuori
  • Dimas Ruiz Santos
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Pienryhmät
  • Musiikkikasvatuksen historia, 4op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Rytmiikka, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 23MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Musiikkikasvatuksen historia, 4op
  • Rytmiikka, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.

Sisältö (OJ)

Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.

Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.

Oppimateriaalit

Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

: Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.

Sisällön jaksotus

1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.

Kansainvälisyys

Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 04.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 40

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Susanna Vainio
  • Petri Antikainen
  • Jari Salmela
  • Pekka Ahonen
  • Mika Väyrynen
  • Janne Tuomi
  • Jukka Iisakkila
  • Musiikki Virtuaalihenkilö
  • Lotte Nyberg
  • Tiina Kaukinen
  • Teemu Salmi
  • Annaleena Ilveskivi
  • Silva Koskela
  • Tarja Mäki-Latvala
  • Elina Salmi
  • Tiina Kaukinen
  • Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö

Jari Salmela

Pienryhmät
  • Musiikkikasvatuksen historia, 4 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Rytmiikka, 1op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
Pienryhmät
  • Musiikkikasvatuksen historia, 4 op
  • Rytmiikka, 1op

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.

Sisältö (OJ)

Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.

Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.

Aika ja paikka

TAMK, Pääcampus. Lukuvuoden aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.

Oppimateriaalit

Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

: Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.

Sisällön jaksotus

1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.

Kansainvälisyys

Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.

Ilmoittautumisaika

11.06.2021 - 01.09.2021

Ajoitus

02.09.2021 - 12.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 50

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Mirja Kopra
  • Janne Malinen
  • Pekka Ahonen
Vastuuhenkilö

Mirja Kopra

Ryhmät
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hahmottaa opettajan tehtäväkenttää musiikkialalla. Hänellä on ajatuksia opettajuudesta ja niiden toteuttamisesta omassa työssään. Opiskelija ymmärtää opetussuunnitelmien merkityksen oppijan kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ja oppii erilaisia tapoja lähestyä oppimistapahtumaa.
Opiskelija hahmottaa musiikin opettajan tehtäväkenttää eri-ikäisten oppijoiden opettajana ja ymmärtää monikulttuurisuuden asettamia vaatimuksia. Opiskelija ymmärtää opettajan etiikkaa ja moraalia työssään.
Opiskelija hahmottaa musiikin kokonaisvaltaisen oppimisen merkityksen (musiikin hahmotusopinnot, yhteismusisointi, instrumenttiopinnot). Hän on tutustunut rytmiikkaan, oman musiikin tekemiseen, improvisaatioon ja säveltämiseen sekä osaa tunnistaa niiden mahdollisuuksia opetuksessa.

Sisältö (OJ)

Opiskelija on perehtynyt musiikkikasvatuksen historiaan ja nykytilaan, erilaisiin musiikin oppimistilanteisiin ja -ympäristöihin sekä eri aikakausien musiikkikasvatuksen pedagogisiin lähestymistapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia opetustuokioita.
Rytmiikka ja luovuus musiikin peruskäsitteiden opetuksessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on osallistunut riittävästi opintojakson toteutukseen ja tehnyt siihen liittyvät tehtävät. Hän on osoittanut taitoa olla pienryhmätyöskentelyssä aktiivinen ja osallistuva jäsen.

Hylätyssä suoritetuksessa jokin osa-alue ei toteudu ja opiskelijan on täydennettävä osaamistaan opettajan esittämällä tavalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei liity tenttejä. Uusinta tapahtuu seuraavassa vastaavassa toteutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään koko opintojakson aikana. Arvioinnin perusteena on opiskelijan osallistuminen opetukseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus perustuu vahvasti toiminnallisuuteen. Opiskelijoiden on tarkoitus päästä kokeilemaan asioita pienryhmissä ja yksitellen. Käytössä ovat erityisesti luovat metodit.

Oppimateriaalit

Materiaalista sovitaan opettajan ja kanssa. Pääosin käytössä on opettajan omat materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa 80 % lähiopetuksesta.

Sisällön jaksotus

1 op: luovuus ja luovat metodit opetuksessa syksyllä 2019
4 op: musiikkikasvatuksen historiaa, opetuksen toteuttaminen erilaisissa oppimispaikoissa, omat opetuskokeilut ja materiaalin tuottaminen

Luovuus ja luovat metodit opetuksessa:
5.11. yhteiseminaari Tampereen yliopiston ja TAMKin opettajankoulutusten kanssa- verkkotapahtuma
3.12. Rytmiikkaa - P2-02
10.12. Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän ops-perusteet 2017 ja niiden kautta tulleet muutokset opetuksen sisältöön - etätoteutus
17.12. Kehollisuus musiikissa ja kaikkea toiminnallista, etätehtävien purku - P2-02
13.1. Opintojakson sisältö, pienryhmien jakaminen, musikaalisuus, opettajan etiikka
20.1. Kansanmusiikki, uramahdollisuuksista
27.1. Pienryhmäesitykset, sotilasmusiikin historiaa, ryhmäytyminen
10.2. Pienryhmäesitykset, kestävä kehitys
17.2. Pienryhmäesitykset, muita aiheita
24.2. Opintojakson päätös, tehtävien kertaus, muita aiheita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan ainoastaan erityistapauksessa vastaavan opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksen pohjana on erityisesti taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän oppilaitosten toimintatavat ja sisällöt.

Kansainvälisyys

Materiaalista osa voi olla kansainvälistä. Sisällöt ovat verrannollisia kansainväliseen toimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää pohjaosaamiseksi musiikkiopiston oppimäärää vastaavaa osaamista. Pohjaosaaminen testataan opintojakson alkaessa.