Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmottaminen ja historia 1Laajuus (15 op)

Opintojakson tunnus: 2X00ER47

Opintojakson perustiedot


Laajuus
15 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Hannu Pohjannoro

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on tiedolliset, analyyttiset sekä käytännölliset perusvalmiudet informaatioteknologiassa, säveltapailussa, musiikin historiassa, musiikkianalyysissä, harmoniassa. Hän osaa soveltaa osaamistaan käytännössä.

Informaatioteknologia
Opiskelija osaa käyttää tietokonelaitteistoja ja toimistosovelluksia työelämän tarpeita vastaavasti. Opiskelija osaa digitaalisen äänen, valokuvan ja videon tallentamisen perusteet ja niiden muokkausta ammattinsa edellyttämässä määrin. Hän ymmärtää eri musiikin jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan. Opiskelijalla on perustaitoja hyödyntää informaatioteknologiaa kansainvälisen kommunikoinnin välineenä.

Musiikinteoria ja harmonia
Opiskelija tuntee musiikinteorian peruskäsitteistön ja tonaalisen musiikin perusrakenteet, äänenkuljetuksen peruskäsitteet ja periaatteet sekä osaa soveltaa näitä musiikkia kirjoittaessaan.

Musiikin historia
Opiskelija tuntee länsimaisen taidemusiikin historian päälinjat ja estetiikan perusteet renessanssista klassismiin. Hän tunnistaa aikakausille ominaisia tyylipiirteitä sekä hahmottaa tyylikausien kokonaisuuksia ja kehityslinjoja. Lisäksi opiskelija syventyy tietyn musiikin historian aikakauden, musiikin lajin tai muun historiallisen kokonaisuuden tyylipiirteisiin, kehityslinjoihin ja ohjelmiston tuntemukseen. Hän osaa soveltaa musiikin historian tuntemusta käytännön työhön muusikkona tai musiikkipedagogina.

Musiikkianalyysi
Opiskelija hallitsee musiikkianalyysin peruskäsitteet ja osaa hahmottaa, analysoida ja kuvata musiikin pienimuotoisia rakenteita eri tyylikausilta.

Säveltapailu
Opiskelija hahmottaa musisoiden ja kuullun perusteella kirjoittaen tonaalista musiikkia ja sen keskeisiä ilmiöitä.

Sisältö

Informaatioteknologia, 1 op
- muusikon työaseman kokoonpano
- toimistosovellukset, sähköposti, verkkosivut
- digitaalinen ääni, valokuvaa ja video
- erilaisten ohjelmien keskinäinen integraatio

Musiikinteoria ja harmonia, 3 op
- musiikinteorian ja äänenkuljetuksen peruskäsitteet
- tonaalisen soinnutuksen perusteet
- harjoitukset
- kirjallisuutta

Musiikin historia, 5 op
- musiikin historian päälinjat renessanssista klassimiin.
- eri aikakausien musiikkia edustavien kuunneltavien musiikkinäytteiden tunnistaminen
- kirjallisuutta
Osa musiikin historian osuudesta toteutetaan vaihtelevin sisällöin. Mahdollisia sisältökokonaisuuksia:
- näyttämömusiikin historia
- uuden musiikin historia
- kamarimusiikin historia
- orkesterimusiikin historia
- pop- ja jazz-musiikin historia
- muu erityinen teema

Musiikkianalyysi, 3 op
- musiikkianalyysin peruskäsitteet
- analyysiharjoituksia tonaalisen ja modaalisen musiikin eri tyylilajeissa
- kirjallisuutta

Sävetapailu, 3 op
Melodian hahmottaminen
- diatonisuutta, muunnesäveliä, murrettuja kanta- ja muunnesointuja sisältäviä tonaalisia melodioita laulaen ja kirjoittaen
- asteikkojen sekä kolmi- ja nelisointujen hahmottaminen laulaen ja kuulonvaraisesti
- transponointia
Harmonian hahmottaminen
- tonaalisen kantasointuja, välidominanttisointuja sekä modaalisia muunnesointuja sisältävän harmonian hahmottaminen sointudiktaateista ja musiikkiesimerkeistä
Rytmin hahmottaminen
- perusrytmiikan ja poikkeusjakoisten rytmikuvioiden hahmottaminen musisoiden ja kirjoittaen

Esitietovaatimukset

Musiikkiopiston syventäviä opintoja vastaava osaamistaso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Informaatioteknologia
Opiskelija tuntee toimistosovelluksien, sähköpostin ja verkkosivujen käyttöä. Hän osaa käsitellä digitaalisesti ääntä ja videota.

Musiikin teoria ja harmonia
Opiskelija osallistuu opetukseen. Harjoitustehtävät osoittavat puutteellista tonaalisen soinnutuksen periaatteiden hallintaa ja niissä on huomattavia äänenkuljetusvirheitä.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät kutakuinkin sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti tyydyttävän kokonaisuuden (mm. tempo pysyy, toonika on tunnistettavissa).

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet tyydyttävästi, mutta musiikinhistoriallisten asiakokonaisuuksien johdonmukaisessa käsittelemisessä on puutteita. Opiskelijan kirjallinen ilmaisu on heikkoa.

Musiikkianalyysi
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia perusrakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Informaatioteknologia
Opiskelija osaa sujuvasti toimistosovelluksien, sähköpostin ja verkkosivujen käytön. Hän osaa käsitellä digitaalisesti ääntä ja videota ammattinsa edellyttämässä määrin. Opiskelija ymmärtää eri musiikin jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan. Hän pystyy siirtämään tiedostoja ohjelmatyypistä toiseen.

Musiikinteoria ja harmonia
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen. Harjoitustehtävät osoittavat tonaalisen soinnutuksen periaatteiden ja äänenkuljetuksen hallintaa, eikä niissä ole merkittävästi äänenkuljetusvirheitä.

Musiikin historia
Opiskelija hallitsee kurssin asiakokonaisuudet ja niiden yksityiskohtia ja osaa käsitellä kriittisesti historiankirjoitusta. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Musiikkianalyysi
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti. Virheitä esiintyy, mutta suoritus muodostaa silti yhtenäisen kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson arvosana on toteutusosien laajuuksien mukaan painotettu arvosanojen keskiarvo.

Informaatioteknologia
Opiskelija osaa käyttää sujuvasti tietokonelaitteistoja ja toimistosovelluksia. Opiskelija osaa digitaalisen äänen, valokuvan ja videon tallentamisen perusteet ja niiden muokkausta ammattinsa edellyttämässä määrin. Opiskelija ymmärtää eri musiikin jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan. Opiskelijalla on perustaitoja hyödyntää informaatioteknologiaa kansainvälisen kommunikoinnin välineenä.

Musiikinteoria ja harmonia
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen. Harjoitustehtävät osoittavat tonaalisen soinnutuksen periaatteiden ja äänenkuljetuksen erinomaista hallintaa, eikä niissä ole äänenkuljetusvirheitä.

Musiikkianalyysi
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Musiikin historia
Opiskelija osoittaa erinomaista asiakokonaisuuksien ja niiden yksityiskohtien hallintaa. Hän osaa käsitellä historiallista tietoa kriittisesti ja monipuolisesti omaan ammatilliseen substanssiosaamiseensa soveltaen. Opiskelija osaa vertailla musiikinhistoriallisten aikakausien ominaisuuksia ja tyylipiirteitä sekä osaa käsitellä asiakokonaisuuksia erilaisten musiikinhistorian tutkimuksen näkökulmien kautta.

Musiikkianalyysi
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden

Säveltapailu
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät sujuvasti ja oikein; mahdolliset vähäiset virheet eivät vaikuta häiritsevästi kokonaisuuteen.

Siirry alkuun