Opettajuuden perusta ja pedagogiset perustaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 2X00ER50
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija
- ymmärtää opettajuuden ulottuvuudet (tietäminen, taitaminen ja oleminen) sekä uusi opettajuus -käsitteen
- tunnistaa oman käyttötietonsa (eli ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksensä) ja osaa kehittää sitä
- osaa suunnitella ja arvioida opetusta ja oppimista sekä antaa palautetta
- osaa kehittää ja arvioida opetus- ja oppimisprosessia
- osaa arvioida sekä antaa ja ottaa vastaan palautetta
- osaa käyttää persoonallisuus- ja kehityspsykologian teorioita apuna omassa työskentelyssään
- tunnistaa yksilölliset oppijat
- osaa toimia erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä
- ymmärtää opettajuuden käsikirjan merkityksen opettajan identiteettityön tukena ja osaa käyttää sitä opettajuutta kokoavana koosteena
Sisältö
- Mitä on opettajuus?
- Mikä on opettajan käyttötieto?
- Miten suunnitellaan ja arvioidaan pedagogisesti mielekkäitä opetus- ja oppimistilanteita?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opetukseen?
- Miten opetuksessa voi ottaa huomioon yksilölliset oppimisen tavat ja oppimisen monimuotoisuuden?
- Miten opiskelijoiden moninaisuus vaikuttaa pedagogisiin valintoihin (mm. tavoitteiden asetteluun, oppimisen menetelmien ja sisältöjen valintaan sekä arviointiin)?
- Millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
- Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaamisen arvioinnissa ja itsearvioinnissa käytetään kolmiportaista osaamistasoa: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen. Osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin.
Lisätiedot
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.