Musiikin alkuopetusLaajuus (5 op)
Tunnus: 2X00EU25
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.
Sisältö
- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 13.12.2024
Ajoitus
09.01.2025 - 17.04.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 25
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Mari Leppävuori
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
22MUPETELA22MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagokiikka
-
23MUPETELA23MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagogiikka
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPETELA21MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagokiikka
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.
Sisältö (OJ)
- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
TAMK Pääkampus tai online-toteutus. Kevät 2025.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi/etäopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely. Teoriaa ja käytännön harjoituksia, tiedon hankinta, lukeminen ja kirjalliset tehtävät.
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 16.12.2022
Ajoitus
17.01.2023 - 02.05.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 25
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Tiina Kaukinen
Vastuuhenkilö
Mirja Kopra
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
19MUPEMusiikkipedagogi
-
20MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.
Sisältö (OJ)
- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2023
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät.
Oppimateriaalit
Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op