Siirry suoraan sisältöön

Musiikin alkuopetusLaajuus (5 op)

Tunnus: 2X00EU25

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.

Sisältö

- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 13.12.2024

Ajoitus

09.01.2025 - 17.04.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 25

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Mari Leppävuori
Vastuuhenkilö

Mari Leppävuori

Ryhmät
  • 22MUPETELA
    22MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagokiikka
  • 23MUPETELA
    23MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagogiikka
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 21MUPETELA
    21MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagokiikka
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.

Sisältö (OJ)

- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Aika ja paikka

TAMK Pääkampus tai online-toteutus. Kevät 2025.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi/etäopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely. Teoriaa ja käytännön harjoituksia, tiedon hankinta, lukeminen ja kirjalliset tehtävät.

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 16.12.2022

Ajoitus

17.01.2023 - 02.05.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 25

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
  • Tiina Kaukinen
Vastuuhenkilö

Mirja Kopra

Ryhmät
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hallitsee alkuopetuksessa tarvittavia tietoja ja taitoja, lapsen kehityspsykologiaa ja musiikin oppimiseen liittyvää teoriapohjaa. Hän kykenee käsittelemään lapsia yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen oppimiseen. Opiskelija pystyy luomaan johdonmukaisesti eteneviä opetus- ja tuntisuunnitelmia.

Sisältö (OJ)

- tutustuminen erilaisiin musiikin alkuopetukseen liittyviin materiaaleihin sekä oppimis- ja opetusmetodeihin
- oppimateriaalien valmistaminen oppilaiden ja ryhmien tarpeisiin
- pienten lasten oppimisvalmiuksien vertailua kouluikäisten oppilaiden valmiuksiin
- opetuskokeilut ja auskultointi erilaisissa oppimisympäristöissä
- oman opetuksen analysointi ja muutosten tekeminen ohjaavan opettajan palautteen pohjalta
- vuosisuunnitelmien laatiminen
- sidosryhmäyhteistyö ja sen merkitys

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toimintaan, suorittanut opettajan määrittelemät tehtävät ja reflektoinut omaa toimintaansa.
Hylätty: Jokin osa-alueista ei toteudu ja opiskelijan tulee täydentää osaamistaan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2023

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät.

Oppimateriaalit

Sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op