Pedagoginen harjoittelu 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 2X00ET99
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Lisätiedot
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Ilmoittautumisaika
15.03.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Yksilöopetus Musiikki
- Annaleena Ilveskivi
- Petri Antikainen
- Tiina Kaukinen
- Janne Malinen
- Anniina Lehto
- Jouni Suuronen
- Dimas Ruiz Santos
- Elina Haapamäki
- Markus Yli-Jokipii
- Pekka Ahonen
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
23MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
TAMK Pääkampus
Kuoronjohto: Luokkatunti tiistaisin 11-12.30
Orkesterinjohto: Luokkatunti maanantaisin 11-12.30
Instrumenttipedagogiikka. sovitaan erikseen.
Teoriapedagogiikka: sovitaan erikseen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opetusnäyte kevätlukukaudella 7.–11.4.2025.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu 3 op
• Opiskelija opettaa itsenäisesti yhtä harjoitusoppilasta / ryhmää koko lukuvuoden ajan.
• Ohjaava opettaja seuraa opetusta 9 x 60min lukuvuoden aikana. Opiskelijan kanssa käydään palautekeskusteluja, ja ohjaava opettaja antaa rakentavaa palautetta jatkoon.
Praktikum 1 op
• Lähiopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely
• Teoriaa ja käytännön harjoituksia
Ohjattu havainnointi 1 op
• Opiskelija seuraa itsenäisesti 20 opetussessiota lukuvuoden aikana, ja kirjaa tiedot havainnoinnin kohteista tätä varten tarkoitettuun lomakkeeseen.
• Opiskelija kirjoittaa erillisten ohjeiden mukaan havainnoistaan raportin ohjaavalle opettajalle.
Opetusnäyte 0 op
• Opiskelija toimittaa viimeistään viikkoa ennen opetusnäytettä seuraavat dokumentit: oppilas-/ryhmäkuvaus, lukuvuosisuunnitelma, tuntisuunnitelma, opiskelijan omat tavoitteet ja itsearviointi, opetusnäytteessä käytettävä opetusmateriaali
• Opetusnäyte 45 min + palautekeskustelu ohjaavan opettajan ja opiskelijakollegan kanssa 45 min
• Vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
• Instrumenttipedagogit: Opiskelijan itsenäinen opetustyö 26 x 60 min / lukuvuosi.
• Teoriapedagogit: Opetusharjoittelu oppilaitosyhteistyönä
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat: Hyödynnetään pv- periodit (25-40 h/vuosi), kapubändisessiot (n. 30 h/vuosi) sekä harrastajaorkesterin harjoitusperiodit (n. 15 h/vuosi). Opiskelijan työelämän toiminta myös mahdollisesti hyödynnettävä.
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Tiina Kaukinen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Kuoronjohto: Luokkatunti tiistaisin 9.30-11
Orkesterinjohto: Luokkatunti maanantaisin 11-12.30
Instrumenttipedagogiikka. sovitaan erikseen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Instrumenttipedagogiikka. opetusnäyte kevätlukukaudella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Instrumenttipedagogiikka: Opetusnäyte 30 min, johon kuuluu opiskelijan itsearviointi, tuntisuunnitelma, lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelma. Näiden arviointia sekä koko lukuvuosityöskentelyn reflektointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Seminaarityöskentely luokkatunneilla sekä työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Instrumenttipedagogiikka:
Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää toimintavat ja käytänteet. Opetusharjoittelu koko lukuvuoden yhden harjoitusoppilaan kanssa, ohjaava opettaja seuraa opetusta ja antaa siitä palautetta sovitussa määrin. Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija seuraa oman substanssialueensa, sekä muiden instrumenttien perustason opetusta ja konsertteja.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen, painopisteenä perustason opetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogiikka: Opetusharjoittelua koko lukuvuosi 2 x 30 min tai 1 x 60 min viikossa + tuntien valmistelu, Osallistuminen Pedagogisen praktikumiin Ohjaavan opettajan kanssa sovitulla aikataululla sekä Ohjatun havainnoinnin toteutus läpi lukuvuoden.
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogiikka: koko lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Instrumenttipedagogiikka: AHOT
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Janne Tuomi
- Jukka Iisakkila
- Elina Haapamäki
- Lotte Nyberg
- Tiina Kaukinen
- Teemu Salmi
- Kirsti Vartiainen
- Annaleena Ilveskivi
- Silva Koskela
- Tarja Mäki-Latvala
- Hannu Pohjannoro
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Kuoronjohto: Luokkatunti tiistaisin 9.30-11
Orkesterinjohto: Luokkatunti maanantaisin 11-12.30
Instrumenttipedagogiikka. sovitaan erikseen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Instrumenttipedagogiikka. opetusnäyte kevätlukukaudella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Instrumenttipedagogiikka: Opetusnäyte 30 min, johon kuuluu opiskelijan itsearviointi, tuntisuunnitelma, lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelma. Näiden arviointia sekä koko lukuvuosityöskentelyn reflektointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Seminaarityöskentely luokkatunneilla sekä työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Instrumenttipedagogiikka:
Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää toimintavat ja käytänteet. Opetusharjoittelu koko lukuvuoden yhden harjoitusoppilaan kanssa, ohjaava opettaja seuraa opetusta ja antaa siitä palautetta sovitussa määrin. Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija seuraa oman substanssialueensa, sekä muiden instrumenttien perustason opetusta ja konsertteja.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen, painopisteenä perustason opetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogiikka: Opetusharjoittelua koko lukuvuosi 2 x 30 min tai 1 x 60 min viikossa + tuntien valmistelu, Osallistuminen Pedagogisen praktikumiin Ohjaavan opettajan kanssa sovitulla aikataululla sekä Ohjatun havainnoinnin toteutus läpi lukuvuoden.
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogiikka: koko lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Instrumenttipedagogiikka: AHOT
Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 29.08.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 11.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Mirja Kopra
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Janne Malinen
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Elina Haapamäki
- Markus Yli-Jokipii
- Tiina Kaukinen
Vastuuhenkilö
Petri Antikainen
Ryhmät
-
20MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija kykenee laatimaan opetuksen toteuttamissuunnitelman ja toteuttamaan oman substanssinsa perustason opetusta sekä reflektoimaan toimintaansa ammatillisesti. Lisäksi hän osaa havainnoida muiden opetusta ja antaa siitä palautetta.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija kykenee hahmottamaan instrumenttiopetuksen alkeisopetuksen vaatimuksia ja menetelmiä. Hän osaa laatia tavoitteellisia ja oppilaansa kehitystason huomioivia pitkän ajan ja tuntisuunnitelmia.
Musiikinteoriapedagogi (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen):
Opiskelija kykenee valitsemaan sopivia toimintatapoja eri ikäisten oppijoiden ohjaukseen. Hän osaa huomioida oppimisympäristön asettamat vaateet ja eri sidosryhmien kanssa toimimisen. Opiskelija kykenee tavoitteelliseen opetukseen sekä osaa antaa ja saada asianmukaista, rakentavaa palautetta. Hän osaa valita sopivia, tarkoituksenmukaisia ja luovia keinoja opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä reflektoimaan havaintojaan.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija kehittää pedagogisia taitojaan ja osaa keskitason kuoron/orkesterin kehittämisen pedagogiikkaa. Opiskelija osaa toimia keskitason aikuiskuoron/harrastajaorkesterin taiteellisena johtajana. Opiskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti, suorittaa ohjaavan opettajan antamat tehtävät ja osallistuu praktikum 2 -ryhmään. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti ja reflektoi kokemaansa. Opiskelijalla on opetusnäyte yhteistyössä ammatillisen opettajankoulutuksen kanssa.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa ohjaavan opettajan kanssa laadittavan suunnitelman mukaisesti yhtä perustasoa opiskelevaa oppilasta. Opiskelija havainnoi sekä muita opetusharjoittelijoita että opettajia ja kykenee reflektoimaan kokemaansa.
Musiikinteoriapedagogi:
Laaja-alainen musiikkipedagogiikka:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen perus- ja syventävien opintojen tasoa vastaavissa ryhmissä pienrthmätyöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti
Säveltäminen:
Opetusharjoittelu musiikin hahmotusopintojen syventävien opintojen ryhmissä parityöskentelynä lukuvuoden ajan. Opiskelijat vastaavat yhdessä ryhmien oppimistavoitteiden toteutumisesta oppilaitoksen tai muun yhteistyökumppanin vaatimusten mukaisesti.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan tai ammatillisen opettajankoulutuksen opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
Kuoronjohto: Luokkatunti tiistaisin 9.45-11.15
Orkesterinjohto: Luokkatunti maanantaisin 11-12.30
Instrumenttipedagogiikka. sovitaan erikseen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Instrumenttipedagogiikka. opetusnäyte kevätlukukaudella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Instrumenttipedagogiikka: Opetusnäyte 30 min, johon kuuluu opiskelijan itsearviointi, tuntisuunnitelma, lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitelma. Näiden arviointia sekä koko lukuvuosityöskentelyn reflektointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Seminaarityöskentely luokkatunneilla sekä työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.
Instrumenttipedagogiikka:
Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää toimintavat ja käytänteet. Opetusharjoittelu koko lukuvuoden yhden harjoitusoppilaan kanssa, ohjaava opettaja seuraa opetusta ja antaa siitä palautetta sovitussa määrin. Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija seuraa oman substanssialueensa, sekä muiden instrumenttien perustason opetusta ja konsertteja.
Oppimateriaalit
Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen, painopisteenä perustason opetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Instrumenttipedagogiikka: Opetusharjoittelua koko lukuvuosi 2 x 30 min tai 1 x 60 min viikossa + tuntien valmistelu, Osallistuminen Pedagogisen praktikumiin Ohjaavan opettajan kanssa sovitulla aikataululla sekä Ohjatun havainnoinnin toteutus läpi lukuvuoden.
Sisällön jaksotus
Instrumenttipedagogiikka: koko lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Instrumenttipedagogiikka: AHOT