Musiikin koulutus, Musiikkipedagogi (AMK): Musiikinteoriapedagogi
Opetussuunitelman tunnus: 17MP
- Tutkintonimike
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2017
Kuvaus
Musiikin koulutus johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon tutkintonimikkeenä Musiikkipedagogi (AMK) tai Muusikko (AMK), joilla molemmilla on erilliset opetussuunnitelmat. Tutkinnon laajuus on 240 op ja opiskelun kesto 4 vuotta.
MUSIIKKIPEDAGOGI (AMK) -TUTKINTOON JOHTAVAN KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Musiikkipedagogin suuntautumispolku on yksi musiikin koulutuksen suuntautumispoluista. Suuntautumispolku jakaantuu kolmeen erikoistumisalaan: instrumenttipedagogi, musiikinteoriapedagogi ja kuoronjohtaja.
Koulutus painottuu länsimaiseen taidemusiikkiin huomioiden myös koulutuksesta valmistuvien tehtäväkentän rytmimusiikin osaamisvaatimuksia.
Musiikkipedagogin suuntautumispolun tuottaman taiteellisen osaamisen ydin on musiikillisessa ja pedagogisessa osaamisessa. Keskeinen musiikillinen osaaminen jakautuu instrumenttiosaamiseen, yhteismusisointiin sekä musiikin teoriaan ja historiaan.
Musiikkipedagogin ja muusikon fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi, oppimisen taidot, viestintätaidot, musiikin tietotekniikka, taiteilijayrittäjyys, työyhteisö-, innovaatio-, kansainvälisyys- ja eettinen osaaminen kuuluvat koulutuksen tuottamaan osaamiseen.
Opiskelijan osaamisen kehittymistä voidaan kuvata seuraavilla vuositeemoilla:
1. opiskeluvuosi: Perusosaaminen ja orientoituminen ammatillisiin opintoihin
2. opiskeluvuosi: Ammatillisen osaamisperustan rakentuminen
3. opiskeluvuosi: Osaamisen profiloituminen ja syventyminen
4. opiskeluvuosi: Ammatillisen identiteetin (professioidentiteetin) vahvistuminen sekä tutkivan ja kehittävän työotteen hahmottuminen
ERIKOISTUMISALAT, KESKEISET OPISKELTAVAT AIHEET JA VALMISTUVIEN SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Musiikkipedagogin suuntautumispolku johtaa Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon. Suuntautumispolku jakaantuu kolmeen erikoistumisalaan: instrumenttipedagogi, musiikinteoriapedagogi ja kuoronjohtaja. Erikoistumisala valitaan koulutuksen alkaessa. Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon sisältyvät yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavat 60 op:n laajuiset opettajan pedagogiset opinnot, jotka toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen (TAOK) kanssa.
Musiikkipedagogi toimii eri ikäisten oppijoiden opetus- ja ohjaustehtävissä taiteen perusopetusta antavissa
musiikkioppilaitoksissa, taidekouluissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella sekä vapaan sivistystyön sektorilla tai itsenäisenä yrittäjänä.
Musiikkipedagogien tehtäviä ovat soitonopettajan, laulunopettajan, musiikinteorian opettajan tai kuoronjohtajan tehtävät. Opiskelija keskittyy yhteen näistä, mutta voi laajentaa osaamistaan myös eri opetusalueille monipuolistaen näin työllistymismahdollisuuksiaan. Musiikkipedagogin suuntautumispolku antaa valmiudet toimia myös monipuolisissa muusikon tehtävissä.
Musiikkipedagogin suuntautumispolun keskeisiä opintokokonaisuuksia ovat pedagoginen osaaminen, instrumenttiosaaminen, yhteismusisointi, kuoronjohto sekä musiikin teoria, historia ja teknologia. Pedagogisissa opinnoissa yhdistyvät sekä oppimiseen liittyvät yleiset periaatteet että oman substanssin erityisosaaminen mm. opetusharjoittelun kautta.
Opintojen valinnaisuus
Musiikin koulutuksen kaikki suuntautumispolut sisältävät vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja, joihin voi liittää opintoja myös TAMKin muista koulutuksista tai muista korkeakouluista. Opiskelija voi näin laajentaa ja profiloida osaamistaan oman kiinnostuksensa ja suuntautumisensa mukaan.
Opintojen valinnaisuus ja projektiopinnot tukevat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kytkemistä opintoihin. Erityisiä opetukseen, TKI-toimintaan ja kansainvälisyyteen kytkeytyviä oppimisympäristöjä ovat pianopedagoginen laboratorio sekä videoneuvottelutekniikalla etäopetuksena toteutettavat kansainväliset eri instrumenttien mestarikurssit.
Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää kansainvälisessä opiskelijavaihdossa suorittamiaan opintoja tai harjoittelua tutkintoonsa. Kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollinen toisena tai kolmantena opiskeluvuotena.
Saapuvilla vaihto-opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella instrumentti- ja yhteismusisointiopintoja sekä tiettyjä musiikin teorian, historian ja teknologian opintoja. Kansainvälinen opettajavaihtotoiminta, kuten esimerkiksi mestarikurssit, tukee koulutuksen korkeaa tasoa.
Monipuoliset työelämäsuhteet, yhteistyö TAMKin muiden koulutusten ja tamperelaisten yliopistojen kanssa sekä kansainvälisyys monipuolistavat koulutuksen antia.
ARVOPERUSTA
Koulutustoiminnassa arvojamme ovat:
Musiikillinen, pedagoginen ja kulttuurinen osaaminen
Osaamisen ja työelämän kehittäminen taiteellisen toiminnan ja soveltavan tutkimuksen kautta
Dynaamisuus muuttuvassa työelämässä
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys muusikoksi ja musiikkipedagogiksi kasvamisessa
Kansainvälisyys ja kulttuurikasvatus
KOULUTUKSEN RAKENNE
Perusopinnot ja ammattiopinnot 180 op
Harjoittelu 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 240 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Musiikin koulutuksessa painotetaan teoreettiseen tietoon tukeutuvaa käytännön oppimistyöskentelyä ja taitojen harjaannuttamista. Osa opintojaksoista toteutetaan yksilöopetuksena, mikä on osa vakiintunutta kansainvälistä musiikin koulutuksen käytäntöä. Merkittävä osa opinnoista toteutuu ryhmäopetuksena, joka koostuu pienryhmäopetuksesta, suurryhmäopetuksesta tai opiskelijan toimimisesta jonkin musiikillisen kokoonpanon - laajimmillaan sinfoniaorkesterin tai kuoron - jäsenenä.
Taitojen oppimisen vaatima pitkäjänteinen opiskelu edellyttää säännöllistä, pitkälle aikavälille jakautuvaa opetusta, jossa taitojen omaksumiselle ja itsenäiselle työskentelylle jää riittävästi aikaa. Tällaiset opinnot (instrumenttiosaaminen, yhteismusisointiosaaminen, kuoronjohto ja pedagoginen osaaminen) muodostavat useita vuosia kestäviä juonteita. Opintoja, joiden sisältö ja luonne mahdollistaa intensiivisen opiskelun lyhyellä aikavälillä, toteutetaan myös periodiopetuksena. Teoreettinen tieto liittyy vahvasti käytännön tekemisen kautta saavutettavaan oppimiseen, jota reflektoidaan opintojen kuluessa
Osallistuminen yhteistyössä työelämän kanssa toteutettaviin produktioihin, projekteihin ja harjoitteluun ovat keskeinen osa oppimisprosessia. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu toteutuu projekteina koulutuksen kestäessä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF, taso 6).
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutus ja Tampereen konservatorio toimivat kiinteässä yhteistyössä samassa toimipisteessä. Tampereen Musiikkiakatemia on tämän yhteistyön tunnus, jonka nimissä kehitetään ja toteutetaan mm. produktio- ja konserttitoimintaa.
Tampereen Musiikkiakatemialla on neuvottelukunta, joka toimii yhteistyöelimenä musiikkialan työelämään. Musiikin koulutuksella on yhteistyösopimuksia tiettyjen työelämätoimijoiden kanssa. Työelämäyhteistyö toteutuu lisäksi mm. projektien, työelämässä suoritettavien harjoittelujaksojen, opettajien taiteellisen ja pedagogisen toiminnan, julkaisujen, ammattimuusikkoina toimivien tuntiopettajien sekä musiikkipedagogikoulutuksen pedagogisen verkoston kautta.
Opetussuunnitelman kehittämisessä on kuultu neuvottelukunnan, työelämän edustajien ja opiskelijoiden näkemyksiä.
Opetussuunnitelmaan kuuluu seuraavat opintosuunnat
Opetussuunnitelmaan kuuluu seuraavat liitteet:
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17MP-1001 |
Instrumenttiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DA10 | Pääinstrumentti C1 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
2X00DA11 | Pääinstrumentti C2 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
17MP-1035 |
Instrumenttiosaaminen (instrumenttipedagogi, musiikinteoriapedagogi)
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY03 | Pääinstrumentti C3 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CF67 | Resitaali C | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
17MP-1003 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia
(Valitaan kaikki ) |
36 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF44 | Säveltapailu 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF49 | Säveltapailu 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DA14 | Säveltapailu 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY06 | Musiikinteoria ja harmonia | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY05 | Musiikkianalyysin perusteet | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY07 | Musiikkianalyysi tai dramaturgia | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DA15 | Ohjelmiston tuntemus | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00DC68 | Musiikin historia 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DC69 | Musiikin historia 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF57 | Musiikin historia, syventävä 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF52 | Sovitus ja soitinnuksen perusteet | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF48 | Informaatioteknologia | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF53 | Musiikin tietotekniikka | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
17MP-1022 |
Pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
46 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG21 | Opettajuuden perusta | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG24 | Pedagogiset perustaidot | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG27 | Yhteisöllinen opettajuus | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG32 | Opettajuuden kehittäminen | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG22 | Musiikkipedagogina toimiminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG25 | Erilaiset oppimismenetelmät | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG28 | Pedagogisen näkemyksen laajentuminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG33 | Tulevaisuuden musiikinopettajuus | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG30 | Pedagoginen praktikum 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CG26 | Pedagoginen praktikum 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CG29 | Pedagoginen praktikum 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CG34 | Pedagoginen praktikum 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
17MP-1007 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi
(Valitaan kaikki ) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY08 | Orientaatio opiskeluun, psyykkiseen valmentautumiseen ja työergonomiaan | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY10 | Muusikon työergonomia ja psyykkinen valmentautuminen | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
VENGLANTI-8 | Englanti, lähtötaso | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VRUOTSI-8 | Ruotsi, lähtötaso | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF60 | English for Music Professionals | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF61 | Yrkessvenska för musikbranchen | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CU51 | Yrkessvenska för musikbranchen, skriftlig färdighet | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CU52 | Yrkessvenska för musikbranchen, muntlig färdighet | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF62 | Tiedonhankinta, kirjoitusviestintä ja verkkoyhteisöt | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY11 | Taiteilijayrittäjyys ja urasuunnittelu | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
17MP-1013 |
Instrumenttipedagogin syventävä osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
17MP-1016 |
Musiikinteoriapedagogin syventävä osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
31 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CH93 | Kontrapunkti | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD61 | Tonaaliset sävellystekniikat 1 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CH87 | Pop- ja jazz-teoria ja säveltapailu | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CH95 | Soitinnus | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CH85 | Säveltapailu 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CH84 | Musiikkianalyysi, syventävä | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF58 | Musiikin historia, syventävä 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD79 | Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
17MP-1036 |
Vaihtoehtoiset osaamiset (musiikinteoriapedagogi)
(Valitaan opintopisteitä: 18) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||
17MP-1029 |
Vapaasti valittavat osaamiset
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
17MP-1032 |
Musiikinteoriapedagogin harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY14 | Kuoro | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD65 | Opetusharjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD66 | Opetusharjoittelu 2 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD67 | Opetusharjoittelu 3 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DD68 | Opetusharjoittelu 4 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||
17MP-1034 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG19 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG20 | Opinnäytetyön toteutus ja raportointi | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 48 | 46 | 28 | 24 | 24 | 24 | 23 | 23 | 14 | 14 | 12 | 12 | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 11.9 | 11.9 | 11.9 | 11.9 | 7.2 | 7.2 | 7.2 | 7.2 | 6.1 | 6.1 | 6.1 | 6.1 |
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.