Musiikin koulutus: Instrumenttipedagogi
Opetussuunitelman tunnus: 15MP
- Tutkintonimike
- Musiikkipedagogi (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2015
Kuvaus
Musiikin koulutus johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon tutkintonimikkeenä Musiikkipedagogi (AMK) tai Muusikko (AMK). Tutkinnon laajuus on 240 op ja opiskelun kesto 4 vuotta.
MUSIIKIN KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Musiikin koulutuksen tuottama osaaminen painottuu länsimaiseen taidemusiikkiin huomioiden myös koulutuksesta valmistuvien tehtäväkentän rytmimusiikin osaamisvaatimuksia.
Koulutuksen tuottaman taiteellisen osaamisen ydin on musiikillisessa ilmaisussa, mihin liittyvät instrumenttiosaaminen, yhteismusisointi, säveltäminen sekä musiikin teoria ja historia. Näiden ohella Musiikin koulutus tuottaa pedagogista, musiikkiteknologista sekä teatterimusiikin ja musiikkidraaman osaamista.
Musiikkipedagogin ja muusikon fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi, oppimisen taidot, viestintätaidot, taiteilijayrittäjyys, työyhteisö-, innovaatio-, kansainvälisyys- ja eettinen osaaminen kuuluvat Musiikin koulutuksen tuottamaan osaamiseen.
Opiskelijan osaamisen kehittymistä voidaan kuvata seuraavilla vuositeemoilla:
1. opiskeluvuosi: Perusosaaminen ja orientoituminen ammatillisiin opintoihin
2. opiskeluvuosi: Ammatillisen osaamisperustan rakentuminen
3. opiskeluvuosi: Osaamisen profiloituminen ja syventyminen
4. opiskeluvuosi: Ammatillisen identiteetin (professioidentiteetin) vahvistuminen sekä tutkivan ja kehittävän työotteen hahmottuminen
OPINTOPOLUT, KESKEISET OPISKELTAVAT AIHEET JA VALMISTUVIEN SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Musiikkipedagogi (AMK)
Musiikkipedagogin opintopolku johtaa Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon. Opintopolku valitaan koulutuksen alkaessa.
Musiikkipedagogi (AMK) -tutkintoon sisältyvät yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavat 60 op:n laajuiset opettajan pedagogiset opinnot, jotka toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun (TAOKK) kanssa.
Musiikkipedagogin opintopolku
Musiikkipedagogi toimii eri ikäisten oppijoiden opetus- ja ohjaustehtävissä taiteen perusopetusta antavissa
musiikkioppilaitoksissa, taidekouluissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella sekä vapaan sivistystyön sektorilla tai itsenäisenä yrittäjänä.
Musiikkipedagogien tehtäviä ovat erityisesti soitonopettajan, laulunopettajan, musiikinteorian opettajan tai kuoronjohtajan tehtävät. Opiskelija keskittyy yhteen näistä, mutta laajentaa osaamistaan myös eri opetusalueille. Musiikkipedagogin opintopolku antaa valmiudet toimia myös monipuolisissa muusikon tehtävissä.
Musiikkipedagogin opintopolun keskeisiä opintokokonaisuuksia ovat pedagoginen osaaminen, instrumenttiosaaminen, kuoronjohto sekä musiikin teoria, historia ja teknologia. Pedagogisissa opinnoissa yhdistyvät sekä oppimiseen liittyvät yleiset periaatteet että oman substanssin erityisosaaminen mm. opetusharjoittelun kautta.
Muusikko (AMK)
Muusikko (AMK) -tutkintoon johtava koulutus jakautuu esittävän säveltaiteen, säveltäjän sekä teatterimusiikin ja musiikkidraaman opintopolkuihin. Opintopolku valitaan koulutuksen alkaessa.
Esittävän säveltaiteen opintopolku
Esittävien muusikoiden työkenttää ovat orkesterit, kuorot, yhtyeet, solistitehtävät sekä erilaiset oman alansa kehittämistehtävät. Nämä edellyttävät vahvaa instrumentin hallintaa, yhteismusisointitaitoja erilaisissa kokoonpanoissa ja rooleissa, hyvää musiikillisten tyylien tuntemusta ja toteutustaitoa sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Keskeisiä opintokokonaisuuksia ovat instrumenttiosaaminen, säestäminen ja korrepetointi, kamariyhtye- ja orkesterisoitto sekä musiikin teorian, historian ja teknologian osaaminen. Instrumenttina voi olla jokin orkesterisoitin, piano tai laulu. Osallistuminen produktioihin on tärkeä oppimisen väline.
Säveltäjän opintopolku
Säveltäjäkoulutuksesta valmistunut on saavuttanut sellaisen käytännön sävellystaidon ja perehtyneisyyden musiikkiin, että hän kykenee työllistämään itsensä säveltäjänä sekä muissa säveltäjän työtä lähellä olevissa musiikin asiantuntemusta vaativissa tehtävissä.
Sävellystyön ohella säveltäjän ammattitaitovaatimuksiin sisältyvät laaja musiikin tuntemus ja musiikinteoreettinen tietämys, musiikin hahmottamiskyky ja muusikon taidot.
Teatterimusiikin ja musiikkidraaman opintopolku
Teatterimusiikkiin ja musiikkidraamaan suuntautuneiden muusikoiden työkenttänä ovat teatterit, musiikkiteatteriproduktiot, orkesterit, kuorot, yhtyeet, solistitehtävät sekä erilaiset oman alansa kehittämistehtävät.
Ammattitaitovaatimukset painottuvat muusikon taitoihin ja
musiikin tuottamiseen sekä instrumenttikohtaisesti vaihdellen näyttelijäntyöhön, tanssiin, säveltämiseen, sovittamiseen, orkesterinjohtoon ja musiikkiteknologiaan, vapaaseen säestykseen ja yhtyesoittoon. Harjoittelu ja osa opetuksesta toteutetaan yhteistyössä ammattiteattereiden kanssa. Osallistuminen produktioihin toimii tärkeänä oppimisen välineenä
Opintojen valinnaisuus
Musiikin koulutuksen kaikki opintopolut sisältävät vaihtoehtoisia ammattiopintoja, joita opiskelijat voivat valita Musiikin koulutuksen eri opintopolkujen sekä Taiteen, musiikin
ja median koulutusyksikön tarjonnasta.
Opiskelija voi näin laajentaa ja profiloida osaamistaan oman kiinnostuksensa ja suuntautumisensa mukaan. Vapaasti valittaviin opintoihin voi liittää opintoja myös TAMKin muista koulutuksista tai muista korkeakouluista.
Projektiopinnot tukevat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kytkemistä opintoihin. Erityinen opetukseen, TKI-toimintaan ja kansainvälisyyteen kytkeytyvä oppimisympäristö on TAMK Musiikin kansainvälinen pianopedagoginen laboratorio.
Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää kansainvälisessä opiskelijavaihdossa suorittamiaan opintoja tai harjoittelua tutkintoonsa. Kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollinen toisena tai kolmantena opiskeluvuotena.
Saapuvilla vaihto-opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella instrumentti- ja yhteismusisointiopintoja sekä tiettyjä musiikin teorian, historian ja teknologian opintoja. Kansainvälinen opettajavaihtotoiminta, kuten esimerkiksi mestarikurssit, tukee koulutuksen korkeaa tasoa.
Toimivat työelämäsuhteet, yhteistyö TAMKin Taiteen, musiikin ja median koulutusten kanssa sekä kansainvälisyys monipuolistavat koulutuksen antia.
ARVOPERUSTA
Koulutustoiminnassa arvojamme ovat:
Musiikillinen, pedagoginen ja kulttuurinen osaaminen
Osaamisen ja työelämän kehittäminen taiteellisen toiminnan ja soveltavan tutkimuksen kautta
Dynaamisuus muuttuvassa työelämässä
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys muusikoksi ja musiikkipedagogiksi kasvamisessa
Kansainvälisyys ja kulttuurikasvatus
KOULUTUKSEN RAKENNE
Perusopinnot ja ammattiopinnot 185 op
Harjoittelu 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 10 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 240 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Musiikin koulutuksessa painotetaan teoreettiseen tietoon tukeutuvaa käytännön oppimistyöskentelyä ja taitojen harjaannuttamista. Osa opintojaksoista toteutetaan yksilöopetuksena, mikä on kansainvälinen alan koulutuksen piirre. Merkittävä osa opinnoista toteutuu ryhmäopetuksena, joka koostuu pienryhmäopetuksesta, suurryhmäopetuksesta tai opiskelijan toimimisesta jonkin musiikillisen kokoonpanon - laajimmillaan sinfoniaorkesterin tai kuoron - jäsenenä.
Teoriatiimi, viestintätiimi, pedagogiikkatiimi, yhteimusisointitiimi ja opinnäytetyötiimi ovat opettajatiimejä. Opettajatiimit kytkevät eri osaamisalueiden opintoja keskenään osaamisten välisten yhteyksien konkretisoimiseksi. Myös opiskelijat muodostavat opintokohtaisia opiskelijatiimejä, joiden tavoitteena on edistää opiskelijoiden ryhmäytymistä, opintojen tehokasta suorittamista sekä eri osaamisalueiden välisten yhtymäkohtien hahmottamista.
Taitojen oppimisen vaatima pitkäjänteinen opiskelu edellyttää säännöllistä, pitkälle aikavälille jakautuvaa opetusta, jossa taitojen omaksumiselle ja itsenäiselle työskentelylle jää riittävästi aikaa. Tällaiset opinnot muodostavat useita vuosia kestäviä juonteita. Opintoja, joiden sisältö ja luonne mahdollistaa intensiivisen opiskelun lyhyellä aikavälillä, toteutetaan myös periodiopetuksena.
Osallistuminen yhteistyössä työelämän kanssa toteutettaviin produktioihin, projekteihin ja harjoitteluun ovat keskeinen osa oppimisprosessia. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu toteutuu projekteina koulutuksen kestäessä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF, taso 6).
Tampereen ammattikorkeakoulun Musiikin koulutus ja Tampereen konservatorio toimivat kiinteässä yhteistyössä samassa toimipisteessä. Tampereen Musiikkiakatemia on tämän yhteistyön tunnus, jonka nimissä kehitetään ja toteutetaan mm. produktio- ja konserttitoimintaa.
Tampereen Musiikkiakatemialla on neuvottelukunta, joka toimii yhteistyöelimenä musiikkialan työelämään. Työelämäyhteistyö toteutuu lisäksi mm. projektien, työelämässä suoritettavien harjoittelujaksojen, opettajien taiteellisen toiminnan, ammattimuusikkoina toimivien tuntiopettajien ja
musiikkipedagogikoulutuksen pedagogisen verkoston kautta.
Opetussuunnitelman kehittämisessä on kuultu neuvottelukunnan, työelämän edustajien ja opiskelijoiden näkemyksiä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2X00CI46 | Pääinstrumentti C3 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
15MP-1000 |
Instrumenttiosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1001 |
Pääinstrumenttiosaaminen (instrumenttipedagogi, esittävä säveltaide, teatterimusiikki ja musiikkidraama)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF65 | Pääinstrumentti C1 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CF66 | Pääinstrumentti C2 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CF67 | Resitaali C | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
15MP-1003 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia
(Valitaan kaikki ) |
41 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1004 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 1
(Valitaan kaikki ) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF44 | Säveltapailu 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF45 | Musiikkianalyysi 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF47 | Musiikin historia 1 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF46 | Harmonia | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF48 | Informaatioteknologia | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
15MP-1005 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 2
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF49 | Säveltapailu 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF50 | Musiikkianalyysi 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF51 | Musiikin historia 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF52 | Sovitus ja soitinnuksen perusteet | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF53 | Musiikin tietotekniikka | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1006 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 3
(Valitaan kaikki ) |
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF54 | Säveltapailu 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CF55 | Ohjelmistopraktikum | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CF57 | Musiikin historia, syventävä 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF58 | Musiikin historia, syventävä 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
15MP-1007 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1008 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 1
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF59 | Orientaatio opiskeluun, esiintymiseen ja kuulonhuoltoon | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
VENGLANTI-8 | Englanti, lähtötaso | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VRUOTSI-8 | Ruotsi, lähtötaso | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF60 | English for Music Professionals | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1009 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 2
(Valitaan kaikki ) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF61 | Yrkessvenska för musikbranchen | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1010 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 3
(Valitaan kaikki ) |
4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF62 | Tiedonhankinta, kirjoitusviestintä ja verkkoyhteisöt | 3 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF63 | Muusikon kehonhuolto | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||
15MP-1011 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 4
(Valitaan kaikki ) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF64 | Taiteilijayrittäjyys, työhyvinvointi ja urasuunnittelu | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1012 |
Opintopolun syventävät osaamiset
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1013 |
Instrumenttiosaaminen, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1014 |
Pääinstrumenttiosaaminen (instrumenttipedagogi, esittävä säveltaide, teatterimusiikki ja musiikkidraama)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF68 | Pääinstrumentti B1 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CF69 | Pääinstrumentti B2 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CI49 | Pääinstrumentti B3 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
2X00CF70 | Resitaali B | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
15MP-1015 |
Täydentävä instrumenttiosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF81 | Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
15MP-1023 |
Pedagoginen osaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1024 |
Pedagoginen osaaminen 1
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG21 | Opettajuuden perusta | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG22 | Musiikkipedagogina toimiminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG30 | Pedagoginen praktikum 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1025 |
Pedagoginen osaaminen 2
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG24 | Pedagogiset perustaidot | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG25 | Erilaiset oppimismenetelmät | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG26 | Pedagoginen praktikum 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
15MP-1026 |
Pedagoginen osaaminen 3
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG27 | Yhteisöllinen opettajuus | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG28 | Pedagogisen näkemyksen laajentuminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG29 | Pedagoginen praktikum 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
15MP-1027 |
Pedagoginen osaaminen 4
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG32 | Opettajuuden kehittäminen | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG33 | Tulevaisuuden musiikinopettajuus | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG34 | Pedagoginen praktikum 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
15MP-1037 |
Harjoittelu
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
15MP-1038 |
Harjoittelu (instrumenttipedagogi)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF89 | Opetusharjoittelu 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF90 | Kuoro | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF91 | Opetusharjoittelu 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF93 | Yhteismusisointi ja produktiot 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF94 | Opetusharjoittelu 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CF95 | Yhteismusisointi ja produktiot 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CG36 | Musiikkialan työtehtävissä toimiminen | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CF96 | Opetusharjoittelu 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CF97 | Yhteismusisointi ja produktiot 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
15MP-1043 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG19 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 7 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CG20 | Opinnäytetyön toteutus ja raportointi | 10 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 55 | 52 | 59 | 51 | 27.5 | 27.5 | 26.5 | 25.5 | 29.5 | 29.5 | 26 | 25 | 14.1 | 14.1 | 14.1 | 14.1 | 13.7 | 13.7 | 13.2 | 13.2 | 14.9 | 14.9 | 14.9 | 14.9 | 13.1 | 13.1 | 12.6 | 12.6 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
2X00CI46 | Pääinstrumentti C3 | 9 |
15MP-1000 |
Instrumenttiosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1001 |
Pääinstrumenttiosaaminen (instrumenttipedagogi, esittävä säveltaide, teatterimusiikki ja musiikkidraama)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF65 | Pääinstrumentti C1 | 9 |
2X00CF66 | Pääinstrumentti C2 | 9 |
2X00CF67 | Resitaali C | 8 |
2X00CF74 | Pääinstrumentti C1b | 5 |
15MP-1002 |
Pääinstrumenttiosaaminen (musiikinteoriapedagogi, kuoronjohtaja, säveltäjä)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF73 | Pääinstrumentti C1a | 4 |
2X00CF75 | Pääinstrumentti C2a | 4 |
2X00CF76 | Pääinstrumentti C2b | 5 |
2X00CI47 | Pääinstrumentti C3a | 4 |
2X00CI48 | Pääinstrumentti C3b | 5 |
2X00CF77 | Resitaali C | 8 |
15MP-1003 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia
(Valitaan kaikki ) |
41 |
15MP-1004 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 1
(Valitaan kaikki ) |
14 |
2X00CF44 | Säveltapailu 1 | 3 |
2X00CF45 | Musiikkianalyysi 1 | 3 |
2X00CF47 | Musiikin historia 1 | 3 |
2X00CF46 | Harmonia | 3 |
2X00CF48 | Informaatioteknologia | 2 |
15MP-1005 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 2
(Valitaan kaikki ) |
15 |
2X00CF49 | Säveltapailu 2 | 3 |
2X00CF50 | Musiikkianalyysi 2 | 3 |
2X00CF51 | Musiikin historia 2 | 3 |
2X00CF52 | Sovitus ja soitinnuksen perusteet | 3 |
2X00CF53 | Musiikin tietotekniikka | 3 |
15MP-1006 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 3
(Valitaan kaikki ) |
12 |
2X00CF54 | Säveltapailu 3 | 4 |
2X00CF55 | Ohjelmistopraktikum | 4 |
2X00CF57 | Musiikin historia, syventävä 1 | 2 |
2X00CF58 | Musiikin historia, syventävä 2 | 2 |
15MP-1007 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi
(Valitaan kaikki ) |
15 |
15MP-1008 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 1
(Valitaan kaikki ) |
5 |
2X00CF59 | Orientaatio opiskeluun, esiintymiseen ja kuulonhuoltoon | 2 |
VENGLANTI-8 | Englanti, lähtötaso | 0 |
VRUOTSI-8 | Ruotsi, lähtötaso | 0 |
2X00CF60 | English for Music Professionals | 3 |
15MP-1009 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 2
(Valitaan kaikki ) |
3 |
2X00CF61 | Yrkessvenska för musikbranchen | 3 |
Y010-KIRJ-8 | Yrkessvenska för musikbranchen, skriftlig färdighet | 0 |
Y010-SUUL-8 | Yrkessvenska för musikbranchen, muntlig färdighet | 0 |
15MP-1010 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 3
(Valitaan kaikki ) |
4 |
2X00CF62 | Tiedonhankinta, kirjoitusviestintä ja verkkoyhteisöt | 3 |
2X00CF63 | Muusikon kehonhuolto | 1 |
15MP-1011 |
Viestintätaidot, yrittäjyys ja hyvinvointi 4
(Valitaan kaikki ) |
3 |
2X00CF64 | Taiteilijayrittäjyys, työhyvinvointi ja urasuunnittelu | 3 |
15MP-1012 |
Opintopolun syventävät osaamiset
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1013 |
Instrumenttiosaaminen, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1014 |
Pääinstrumenttiosaaminen (instrumenttipedagogi, esittävä säveltaide, teatterimusiikki ja musiikkidraama)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF68 | Pääinstrumentti B1 | 9 |
2X00CF69 | Pääinstrumentti B2 | 9 |
2X00CI49 | Pääinstrumentti B3 | 9 |
2X00CF70 | Resitaali B | 8 |
15MP-1015 |
Täydentävä instrumenttiosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF81 | Säestyssoitin musiikkipedagogin työvälineenä | 4 |
2X00CF88 | Kuoro | 2 |
15MP-1016 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1017 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 1, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CH93 | Kontrapunkti | 3 |
15MP-1018 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 2, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CH81 | Tonaaliset sävellystekniikat 1A | 3 |
2X00CJ87 | Tonaaliset sävellystekniikat 1B | 3 |
2X00CH86 | Pop- ja jazz-musiikin historia | 3 |
2X00CH87 | Pop- ja jazz-teoria ja säveltapailu | 3 |
15MP-1019 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 3, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CH82 | Tonaaliset sävellystekniikat 2A | 3 |
2X00CJ88 | Tonaaliset sävellystekniikat 2B | 3 |
2X00CH95 | Soitinnus | 4 |
15MP-1020 |
Musiikin teoria, historia ja teknologia 4, syventävä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CH85 | Säveltapailu 4 | 4 |
2X00CH84 | Musiikkianalyysi, syventävä | 4 |
2X00CH83 | Uuden musiikin sävellystekniikat 1 | 3 |
2X00CJ89 | Uuden musiikin sävellystekniikat 2 | 3 |
15MP-1021 |
Kuoronjohto
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CH88 | Kuoronjohto C1 | 5 |
2X00CH89 | Kuoronjohto C2 | 5 |
2X00CI54 | Kuoronjohto C3 | 6 |
2X00CI55 | Kuoronjohto C4 | 6 |
2X00CH90 | Kuoronjohto B1 | 5 |
2X00CH91 | Kuoronjohto B2 | 5 |
2X00CI57 | Kuoronjohto B3 | 6 |
2X00CH92 | Resitaali B | 8 |
15MP-1023 |
Pedagoginen osaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1024 |
Pedagoginen osaaminen 1
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CG21 | Opettajuuden perusta | 5 |
2X00CG22 | Musiikkipedagogina toimiminen | 4 |
2X00CG30 | Pedagoginen praktikum 1 | 3 |
15MP-1025 |
Pedagoginen osaaminen 2
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CG24 | Pedagogiset perustaidot | 5 |
2X00CG25 | Erilaiset oppimismenetelmät | 4 |
2X00CG26 | Pedagoginen praktikum 2 | 3 |
15MP-1026 |
Pedagoginen osaaminen 3
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CG27 | Yhteisöllinen opettajuus | 5 |
2X00CG28 | Pedagogisen näkemyksen laajentuminen | 4 |
2X00CG29 | Pedagoginen praktikum 3 | 2 |
15MP-1027 |
Pedagoginen osaaminen 4
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CG32 | Opettajuuden kehittäminen | 5 |
2X00CG33 | Tulevaisuuden musiikinopettajuus | 4 |
2X00CG34 | Pedagoginen praktikum 4 | 2 |
15MP-1034 |
Vaihtoehtoiset osaamiset
(Valitaan kaikki ) |
0 |
15MP-1035 |
Vaihtoehtoiset ammattiosaamiset (Musiikin koulutus)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CL38 | Vapaan säestyksen pedagogiikka | 5 |
2X00CL39 | Varhaisiän musiikkikasvatuksen pedagogiikka | 5 |
2X00CL40 | Musiikin alkuopetuksen pedagogiikka | 5 |
2X00CL41 | Musiikin ammatillisen koulutuksen pedagogiikka | 5 |
2X00CL42 | Musiikin aikuispedagogiikka | 5 |
2X00CL43 | Nuotinkirjoitus, syventävä | 3 |
2X00CL44 | Työskentely studiossa | 3 |
2X00CL46 | Digitaaliääni ja äänisynteesi | 5 |
2X00CL47 | Studiotekniikka | 5 |
2X00CJ20 | Yhteismusisointi ja produktiot | 5 |
2X00CI97 | Yhteismusisointi ja produktiot 1 | 7 |
2X00CI96 | Yhteismusisoinnin harjoittaminen | 3 |
2X00CG45 | Orkesteriohjelmisto 1 | 3 |
2X00CG46 | Orkesteriohjelmisto 2 | 3 |
2X00CG47 | Orkesteriohjelmisto 3 | 3 |
2X00CJ02 | Säestäminen 1 | 3 |
2X00CJ03 | Säestäminen 2 | 3 |
2X00CJ08 | Korrepetitio 1 | 4 |
2X00CJ09 | Korrepetitio 2 | 3 |
2X00CJ17 | Lied 1 | 4 |
2X00CJ18 | Lied 2 | 4 |
2X00CJ15 | Ensemblelaulu 1 | 3 |
2X00CJ16 | Ensemblelaulu 2 | 3 |
2X00CJ13 | Vieraiden kielten fonetiikka 1 | 3 |
2X00CJ14 | Vieraiden kielten fonetiikka 2 | 3 |
2X00CL48 | Kuoronjohto E1 | 3 |
2X00CL52 | Kuoronjohto E2 | 3 |
2X00CL49 | Kuoronjohto D1 | 3 |
2X00CL53 | Kuoronjohto D2 | 3 |
2X00CL50 | Orkesterinjohto E1 | 3 |
2X00CL54 | Orkesterinjohto E2 | 3 |
2X00CL51 | Orkesterinjohto D1 | 3 |
2X00CL55 | Orkesterinjohto D2 | 3 |
2X00CH97 | Tanssi 1 | 4 |
2X00CL56 | Tanssi 2 | 5 |
2X00CL57 | Tanssi 3 | 5 |
2X00CL58 | Tanssi 4 | 5 |
2X00CH96 | Näyttämötyöskentely 1 | 4 |
2X00CI95 | Näyttämötyöskentely 2 | 3 |
2X00CL59 | Näyttämötyöskentely 3 | 4 |
2X00CL60 | Näyttämötyöskentely 4 | 3 |
2X00CL61 | Näyttämötyöskentely 5 | 4 |
2X00CL62 | Näyttämötyöskentely 6 | 3 |
2X00CL63 | Näyttämötyöskentely 7 | 3 |
2X00CL64 | Näyttämötyöskentely 8 | 3 |
2X00CJ04 | Vapaa säestys 1 | 5 |
2X00CJ07 | Vapaa säestys 2A | 5 |
2X00CJ10 | Vapaa säestys 2B | 5 |
2X00CJ12 | Vapaa säestys 3 | 5 |
2X00CL65 | Rytmimusiikin yhtyesoitto 1 | 3 |
2X00CL66 | Rytmimusiikin yhtyesoitto 2 | 3 |
2X00CL67 | Rytmimusiikin yhtyesoitto 3 | 3 |
2X00CL68 | Rytmimusiikin yhtyesoitto 4 | 3 |
2X00CL69 | Maailman musiikkikulttuurit | 3 |
2X00CL70 | Improvisointi 2 | 3 |
2X00CL71 | Improvisointi 3 | 3 |
2X00CL73 | Transkriptio | 3 |
2X00CL74 | Sovitus | 3 |
2X00CL75 | Sävellyksen perusteet 1 | 3 |
2X00CL76 | Sävellyksen perusteet 2 | 3 |
2X00CL77 | Kehon ja mielen tekniikat | 3 |
2X00CL78 | Muusikon kehonhuolto, syventävä | 3 |
2X00CL79 | Muusikon valmentautuminen ammatinharjoittajaksi | 3 |
2X00CL80 | Musiikin koulutuspalvelujen tuottaminen | 3 |
2X00CL81 | Musiikin historia, syventävä 3 | 2 |
2X00CL82 | Musiikin historia, syventävä 4 | 2 |
2X00CL72 | Erikseen vahvistettava opintojakso | 5 |
2X00CL83 | Orientation and Report for Studying/Training Abroad | 3 |
15MP-1036 |
Vapaasti valittavat osaamiset
(Valitaan kaikki ) |
0 |
15MP-1037 |
Harjoittelu
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
15MP-1038 |
Harjoittelu (instrumenttipedagogi)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF89 | Opetusharjoittelu 1 | 3 |
2X00CF90 | Kuoro | 2 |
2X00CF91 | Opetusharjoittelu 2 | 3 |
2X00CF93 | Yhteismusisointi ja produktiot 1 | 2 |
2X00CF94 | Opetusharjoittelu 3 | 4 |
2X00CF95 | Yhteismusisointi ja produktiot 2 | 4 |
2X00CG36 | Musiikkialan työtehtävissä toimiminen | 4 |
2X00CF96 | Opetusharjoittelu 4 | 4 |
2X00CF97 | Yhteismusisointi ja produktiot 3 | 4 |
15MP-1039 |
Harjoittelu (musiikinteoriapedagogi)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CF98 | Opetusharjoittelu 1A | 3 |
2X00CL12 | Opetusharjoittelu 1B | 4 |
2X00CF99 | Opetusharjoittelu 2A | 4 |
2X00CL13 | Opetusharjoittelu 2B | 4 |
2X00CG00 | Opetusharjoittelu 3A | 3 |
2X00CL14 | Opetusharjoittelu 3B | 4 |
2X00CG01 | Opetusharjoittelu 4A | 4 |
2X00CL15 | Opetusharjoittelu 4B | 4 |
15MP-1040 |
Harjoittelu (kuoronjohtaja)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0 ) |
0 |
2X00CG03 | Opetusharjoittelu 1 | 3 |
2X00CG04 | Kuoro 1 | 4 |
2X00CG05 | Opetusharjoittelu 2 | 4 |
2X00CG06 | Kuoro 2 | 4 |
2X00CG07 | Opetusharjoittelu 3 | 3 |
2X00CG08 | Kuoro 3 | 4 |
2X00CG09 | Opetusharjoittelu 4 | 4 |
2X00CG10 | Kuoro 4 | 4 |
15MP-1043 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 |
2X00CG19 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
2X00CG20 | Opinnäytetyön toteutus ja raportointi | 10 |