Fiktion käsikirjoittaminen ja esituotantoLaajuus (10 op)
Tunnus: 2E00EW15
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.
Sisältö
Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.
Lisätiedot
Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 25.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Janne Heinonen
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
23MALSMedia-ala, luova sisällöntuotanto 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.
Sisältö (OJ)
Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.
Lisätiedot (OJ)
Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.
Aika ja paikka
Lähiopetus ja tapaamiset etäyhteyksin ajoittuvat ti-ke-to viikoilla 43-50. Osa päivistä on varattu myös itsenäiseen työskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolot, palautekeskustelut, harjoitustyöt
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ryhmäkirjoittamista, työpajatyöskentelyä ja tehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Materiaalit Moodlessa.
Landry, Paula (2018): Scheduling and Budgeting Your Film : a panic-free guide
Leino, Tomi (2003) SANOISTA ELÄVIÄ KUVIA: Käsikirjoittajan opas
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h työtä
Sisällön jaksotus
Viikkojen tarkempi aikataulu löytyy kurssin alkaessa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Ilmoittautumisaika
14.09.2022 - 27.10.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 21.12.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.
Sisältö (OJ)
Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.
Lisätiedot (OJ)
Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.
Aika ja paikka
Lähiopetus ja tapaamiset etäyhteyksin ajoittuvat ti-ke-to viikoilla 43-50.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolot, palautekeskustelut, harjoitustyöt
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ryhmäkirjoittamista, työpajatyöskentelyä ja tehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Landry, Paula (2018): Scheduling and Budgeting Your Film : a panic-free guide
Leino, Tomi (2003) SANOISTA ELÄVIÄ KUVIA: Käsikirjoittajan opas
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h työtä
Sisällön jaksotus
Viikkojen tarkempi aikataulu löytyy kurssin alkaessa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.