FiktioprojektiLaajuus (10 op)
Tunnus: 2E00FJ52
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa elokuvatuotannon työprosesseja ja elokuvailmaisun keinoja lyhytelokuvan tuotannossa. Opiskelija toteuttaa oman ammattiroolinsa mukaisen työtehtävän osaksi elokuvan kokonaisuutta aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa. Opiskelija osaa käyttää elokuvan kieltä ja ymmärtää kerronnan selkeyden merkityksen vastaanottajan näkökulmasta. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta rakentavasti.
Sisältö
Lyhytelokuvaprojektin toteuttaminen työryhmässä esituotannosta valmiiksi tuotteeksi.Tiivis työpäiväkirja tai vastaava raportti omiin työtehtäviin liittyen.
Esitietovaatimukset
Arviointi perustuu opetustilanteisiin, projektin kenttätyöhön, tehtäviin sekä projektiraporttiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opetukseen, työryhmäpalavereihin ja palautetilaisuuksiin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on pintapuolinen tai kapea-alainen. Vuorovaikutus muiden työryhmän jäsenten kanssa on puutteellista. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja elokuvakuvateoksen, projektin ja oman työn itsearviointi pintapuolista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun hänelle työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja elokuvalle asetettujen tavoitteiden toteuttamisesta oman työroolinsa osalta. Opiskelija osallistuu elokuvallisen teoksen palautetilaisuuksiin ja työskentelee yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida elokuvateosta, projektin sujumista sekä omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on aktiivinen opetuksissa, tuotantoryhmien tapaamisissa ja palautetilaisuuksissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta elokuvan taiteellisten tavoitteiden toteutumisesta ja projektin tehtävistä. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Hän toteuttaa oman työnsä vastuullisesti luovaa ongelmanratkaisukykyä osoittaen. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Projektiraportissa opiskelija osaa tarkastella elokuvateosta ja projektia analyyttisesti, sekä osaa arvioida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Ilmoittautumisaika
07.12.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
02.02.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 56
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Rajanti
- Maaret Salminen
- Janne Heinonen
- Tuomas Niemi
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Petteri Rajanti
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa elokuvatuotannon työprosesseja ja elokuvailmaisun keinoja lyhytelokuvan tuotannossa. Opiskelija toteuttaa oman ammattiroolinsa mukaisen työtehtävän osaksi elokuvan kokonaisuutta aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa. Opiskelija osaa käyttää elokuvan kieltä ja ymmärtää kerronnan selkeyden merkityksen vastaanottajan näkökulmasta. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta rakentavasti.
Sisältö (OJ)
Lyhytelokuvaprojektin toteuttaminen työryhmässä esituotannosta valmiiksi tuotteeksi.Tiivis työpäiväkirja tai vastaava raportti omiin työtehtäviin liittyen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Arviointi perustuu opetustilanteisiin, projektin kenttätyöhön, tehtäviin sekä projektiraporttiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opetukseen, työryhmäpalavereihin ja palautetilaisuuksiin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on pintapuolinen tai kapea-alainen. Vuorovaikutus muiden työryhmän jäsenten kanssa on puutteellista. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja elokuvakuvateoksen, projektin ja oman työn itsearviointi pintapuolista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun hänelle työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja elokuvalle asetettujen tavoitteiden toteuttamisesta oman työroolinsa osalta. Opiskelija osallistuu elokuvallisen teoksen palautetilaisuuksiin ja työskentelee yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida elokuvateosta, projektin sujumista sekä omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on aktiivinen opetuksissa, tuotantoryhmien tapaamisissa ja palautetilaisuuksissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta elokuvan taiteellisten tavoitteiden toteutumisesta ja projektin tehtävistä. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Hän toteuttaa oman työnsä vastuullisesti luovaa ongelmanratkaisukykyä osoittaen. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Projektiraportissa opiskelija osaa tarkastella elokuvateosta ja projektia analyyttisesti, sekä osaa arvioida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Aika ja paikka
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-8 ti-to Fiktioprojektin ennakkosuunnittelu, WF testit, apulaisohjaus, demot yms
Viikko 9 Talviloma
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikko 12 Kuvausten purut ja lisäkuvaukset
Viikot 13-15 POST Kuvaleikkaus.
Viikot 15-17 POST Ääni
30.4. Ensi-ilta.
2.5. Loppukeskustelut
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ks Moodle ja Pakki
Varsinaista tenttiä kurssilla Fiktioprojekti ei ole. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviodaan ja pisteytetään henkilökohtainen projektiraportti, ryhmäkohtainen loppuraportti, toteutunut fiktio ja läsnäolo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, havainnollistavat tehtävät, työryhmätehtävät, oikean fiktiotuotantoprojektin läpivieminen. Lyhytelokuvan toteuttaminen käsikirjoituksesta ensi-iltaan. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks Pakki, Moodle
Kuvausten aikaa vkot 10-11 kuormitus on suurinta koko ryhmällä. Ainakin 40H/vko
Koko kurssin aikana kuormitus jakautuu epätasaisesti, riippuen ammattisuuntauksesta.
Esim tuottajilla kuormitus isoin ennen kuvauksia, leikkaajilla heti kuvausten jälkeen, äänellä kuvaleikkauksen jälkeen ja kuvauksissa.
Keskiarvoisesti n 27h/vko
Sisällön jaksotus
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-8 ti-to Fiktioprojektin ennakkosuunnittelu, WF testit, apulaisohjaus, demot yms
Viikko 9 Talviloma
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikko 12 Kuvausten purut ja lisäkuvaukset
Viikot 13-15 POST Kuvaleikkaus.
Viikot 15-17 POST Ääni
30.4. Ensi-ilta.
2.5. Loppukeskustelut
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele eri suuntausten opettajien kanssa, omasta suuntautumisestasi riippuen.Varsinaisia valinnaisia tehtäviä ei ole, sillä kurssilla toteutetaan projektia yhdessä työryhmän kanssa. Kaikki poissaolo on ryhmältä pois.
Lisätietoja opiskelijoille
ks Pakki, Moodle
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 50
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Petteri Rajanti
- Janne Heinonen
- Tuomas Niemi
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Juha-Pekka Aaltonen
Vastuuhenkilö
Petteri Rajanti
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa elokuvatuotannon työprosesseja ja elokuvailmaisun keinoja lyhytelokuvan tuotannossa. Opiskelija toteuttaa oman ammattiroolinsa mukaisen työtehtävän osaksi elokuvan kokonaisuutta aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa. Opiskelija osaa käyttää elokuvan kieltä ja ymmärtää kerronnan selkeyden merkityksen vastaanottajan näkökulmasta. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta rakentavasti.
Sisältö (OJ)
Lyhytelokuvaprojektin toteuttaminen työryhmässä esituotannosta valmiiksi tuotteeksi.Tiivis työpäiväkirja tai vastaava raportti omiin työtehtäviin liittyen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Arviointi perustuu opetustilanteisiin, projektin kenttätyöhön, tehtäviin sekä projektiraporttiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opetukseen, työryhmäpalavereihin ja palautetilaisuuksiin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on pintapuolinen tai kapea-alainen. Vuorovaikutus muiden työryhmän jäsenten kanssa on puutteellista. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja elokuvakuvateoksen, projektin ja oman työn itsearviointi pintapuolista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun hänelle työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja elokuvalle asetettujen tavoitteiden toteuttamisesta oman työroolinsa osalta. Opiskelija osallistuu elokuvallisen teoksen palautetilaisuuksiin ja työskentelee yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida elokuvateosta, projektin sujumista sekä omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on aktiivinen opetuksissa, tuotantoryhmien tapaamisissa ja palautetilaisuuksissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta elokuvan taiteellisten tavoitteiden toteutumisesta ja projektin tehtävistä. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Hän toteuttaa oman työnsä vastuullisesti luovaa ongelmanratkaisukykyä osoittaen. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Projektiraportissa opiskelija osaa tarkastella elokuvateosta ja projektia analyyttisesti, sekä osaa arvioida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Aika ja paikka
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit , apulaisohjaus, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikot 12-14 POST Kuvaleikkaus6-9. Tarvitaan 4 kpl ryhmätyötyötiloja
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 17 Ensi-ilta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ks Moodle ja Pakki
Varsinaista tenttiä kurssilla Fiktioprojekti ei ole. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ks alla.
Jokainen opiskelija tekee arvion omasta ja ryhmänsä toiminnasta projektissa Moodleen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, havainnollistavat tehtävät, työryhmätehtävät, oikean fiktiotuotantoprojektin läpivieminen. Lyhytelokuvan toteuttaminen käsikirjoituksesta ensi-iltaan. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Oppimateriaalit
ks Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks Pakki, Moodle
Kuvausten aikaa vkot 10-11 kuormitus on suurinta koko ryhmällä. Ainakin 40H/vko
Koko kurssin aikana kuormitus jakautuu epätasaisesti, riippuen ammattisuuntauksesta.
Esim tuottajilla kuormitus isoin ennen kuvauksia, leikkaajilla heti kuvausten jälkeen, äänellä kuvaleikkauksen jälkeen ja kuvauksissa.
Keskiarvoisesti n 27h/vko
Sisällön jaksotus
ks Pakki, Moodle
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikkot 12 PURUT, mahdolliset lisäkuvat.
13- 14 POST Kuvaleikkaus.
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 18 Ensi-ilta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele eri suuntausten opettajien kanssa, omasta suuntautumisestasi riippuen.Varsinaisia valinnaisia tehtäviä ei ole, sillä kurssilla toteutetaan projektia yhdessä työryhmän kanssa. Kaikki poissaolo on ryhmältä pois.
Kansainvälisyys
Onnistunut fiktioprojekti saattaa päästä elokuvafestivaaleille. Riippuu työryhmän aktiivisuudesta
Lisätietoja opiskelijoille
ks Pakki, Moodle
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen, ryhmätöihin, eikä tehnyt kurssin tehtäviä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opetukseen ja työryhmäpalavereihin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on vähäinen tai kapea-alainen. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja itsearviointi vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja osaa ennakoida tehtävissä tarvitsemansa ajan ja resurssit. Elokuvailmaisulliset ja -tuotannolliset työkalut ovat hallussa. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on aktiivinen niin opetuksissa kuin tuotantoryhmien tapaamisissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta projektin tehtävistä ja toteuttaa työnsä sovitusti. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 30.05.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Rajanti
- Maaret Salminen
- Tommi Moilanen
- Tuomas Niemi
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa elokuvatuotannon työprosesseja ja elokuvailmaisun keinoja lyhytelokuvan tuotannossa. Opiskelija toteuttaa oman ammattiroolinsa mukaisen työtehtävän osaksi elokuvan kokonaisuutta aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa. Opiskelija osaa käyttää elokuvan kieltä ja ymmärtää kerronnan selkeyden merkityksen vastaanottajan näkökulmasta. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta rakentavasti.
Sisältö (OJ)
Lyhytelokuvaprojektin toteuttaminen työryhmässä esituotannosta valmiiksi tuotteeksi.Tiivis työpäiväkirja tai vastaava raportti omiin työtehtäviin liittyen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Arviointi perustuu opetustilanteisiin, projektin kenttätyöhön, tehtäviin sekä projektiraporttiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opetukseen, työryhmäpalavereihin ja palautetilaisuuksiin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on pintapuolinen tai kapea-alainen. Vuorovaikutus muiden työryhmän jäsenten kanssa on puutteellista. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja elokuvakuvateoksen, projektin ja oman työn itsearviointi pintapuolista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun hänelle työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja elokuvalle asetettujen tavoitteiden toteuttamisesta oman työroolinsa osalta. Opiskelija osallistuu elokuvallisen teoksen palautetilaisuuksiin ja työskentelee yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida elokuvateosta, projektin sujumista sekä omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on aktiivinen opetuksissa, tuotantoryhmien tapaamisissa ja palautetilaisuuksissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta elokuvan taiteellisten tavoitteiden toteutumisesta ja projektin tehtävistä. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Hän toteuttaa oman työnsä vastuullisesti luovaa ongelmanratkaisukykyä osoittaen. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Projektiraportissa opiskelija osaa tarkastella elokuvateosta ja projektia analyyttisesti, sekä osaa arvioida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Aika ja paikka
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit , apulaisohjaus, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikot 12-14 POST Kuvaleikkaus6-9. Tarvitaan 4 kpl ryhmätyötyötiloja
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 17 Ensi-ilta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ks Moodle ja Pakki
Varsinaista tenttiä kurssilla Fiktioprojekti ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ks alla.
Jokainen opiskelija tekee arvion omasta ja ryhmänsä toiminnasta projektissa Moodleen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, havainnollistavat tehtävät, työryhmätehtävät, oikean fiktiotuotantoprojektin läpivieminen. Lyhytelokuvan toteuttaminen käsikirjoituksesta ensi-iltaan.
Oppimateriaalit
ks Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks Pakki, Moodle
Kuvausten aikaa vkot 10-11 kuormitus on suurinta koko ryhmällä. Ainakin 40H/vko
Koko kurssin aikana kuormitus jakautuu epätasaisesti, riippuen ammattisuuntauksesta.
Esim tuottajilla kuormitus isoin ennen kuvauksia, leikkaajilla heti kuvausten jälkeen, äänellä kuvaleikkauksen jälkeen ja kuvauksissa.
Keskiarvoisesti n 27h/vko
Sisällön jaksotus
ks Pakki, Moodle
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit , apulaisohjaus, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikot 12-14 POST Kuvaleikkaus6-9. Tarvitaan 4 kpl ryhmätyötyötiloja
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 17 Ensi-ilta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele eri suuntausten opettajien kanssa, omasta suuntautumisestasi riippuen.Varsinaisia valinnaisia tehtäviä ei ole, sillä kurssilla toteutetaan projektia yhdessä työryhmän kanssa. Kaikki poissaolo on ryhmältä pois.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti lyhyitä luentoja ammatillisilta vierailijoilta, esim apulaisohjaus.
Kansainvälisyys
Onnistunut fiktioprojekti saattaa päästä elokuvafestivaaleille. Riippuu työryhmän aktiivisuudesta
Lisätietoja opiskelijoille
ks Pakki, Moodle
Zoom-osoite:
https://tuni.zoom.us/j/66209755190
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen, ryhmätöihin, eikä tehnyt kurssin tehtäviä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opetukseen ja työryhmäpalavereihin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on vähäinen tai kapea-alainen. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja itsearviointi vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja osaa ennakoida tehtävissä tarvitsemansa ajan ja resurssit. Elokuvailmaisulliset ja -tuotannolliset työkalut ovat hallussa. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on aktiivinen niin opetuksissa kuin tuotantoryhmien tapaamisissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta projektin tehtävistä ja toteuttaa työnsä sovitusti. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.