Siirry suoraan sisältöön

Fiktion käsikirjoittaminen ja esituotantoLaajuus (10 op)

Tunnus: 2E00EW15

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.

Sisältö

Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.

Lisätiedot

Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 25.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Heinonen
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Teppo Nuutinen

Ryhmät
  • 23MALS
    Media-ala, luova sisällöntuotanto 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.

Sisältö (OJ)

Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.

Lisätiedot (OJ)

Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.

Aika ja paikka

Lähiopetus ja tapaamiset etäyhteyksin ajoittuvat ti-ke-to viikoilla 43-50. Osa päivistä on varattu myös itsenäiseen työskentelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolot, palautekeskustelut, harjoitustyöt

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ryhmäkirjoittamista, työpajatyöskentelyä ja tehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Materiaalit Moodlessa.

Landry, Paula (2018): Scheduling and Budgeting Your Film : a panic-free guide

Leino, Tomi (2003) SANOISTA ELÄVIÄ KUVIA: Käsikirjoittajan opas

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h työtä

Sisällön jaksotus

Viikkojen tarkempi aikataulu löytyy kurssin alkaessa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Ilmoittautumisaika

14.09.2022 - 27.10.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 21.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
  • Helena Ruohotie
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee fiktion käsikirjoituksen formaatin ja rakenteen ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Hän osaa erotella ideansa keskeiset teemat. Hän osaa kiteyttää ideansa synopsikseksi ja loglineksi. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja antaa palautetta käsikirjoituksista. Opiskelija on tietoinen sisällöntuotantoon liittyvästä eettisestä vastuusta.
Opiskelija tuntee tuotannon vaiheet (kehittely, ennakkotuotanto, tuotanto, jälkituotanto, levitys) ja näihin liittyvät tuotannon työtehtävat pääpiirteittäin. Hän osaa analysoida käsikirjoituksia tuotannon näkökulmasta. Hän tuntee tutkinto-ohjelman tyypilliset projektikäytännöt.

Sisältö (OJ)

Elokuvakäsikirjoittamisen ja tarinankerronnan teoriat ja harjoitukset. Kirjoittajan eettinen vastuu. Lyhytelokuvan käsikirjoittaminen. Tuotantojen aikataulutuksen ja budjetoinnin teoriaa sekä käytännön harjoituksia. Lyhytelokuvan esituotannon käynnistäminen.

Lisätiedot (OJ)

Luovan sisällöntuotannon opintosuunnan opiskelijoille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät tyydyttävästi ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet pääpiirteissään ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen yleiset periaatteet. Hän on osallistunut käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät hyvin ja aikataulussa. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt annetut tehtävät erinomaisesti ja aikataulussa. Hän on osoittanut tehtävissään persoonallista otetta ja luovuutta. Opiskelija osaa eritellä tuotannon vaiheet ja hahmottaa budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet sekä tehtävänkuvat täsmällisesti ja osaa soveltaa niitä luovasti esituotannossa olevaan prosessiin. Hän on osallistunut aktiivisesti käsikirjoittamisen ja esituotannon prosessiin sovitussa työroolissa ja ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää budjetoinnin ja aikatauluttamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä loogisesti tilanteen mukaan. Hän osaa reflektoida oppimaansa sekä antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta työryhmässä.

Aika ja paikka

Lähiopetus ja tapaamiset etäyhteyksin ajoittuvat ti-ke-to viikoilla 43-50.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolot, palautekeskustelut, harjoitustyöt

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoja, ryhmäkirjoittamista, työpajatyöskentelyä ja tehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa.

Landry, Paula (2018): Scheduling and Budgeting Your Film : a panic-free guide

Leino, Tomi (2003) SANOISTA ELÄVIÄ KUVIA: Käsikirjoittajan opas

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h työtä

Sisällön jaksotus

Viikkojen tarkempi aikataulu löytyy kurssin alkaessa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.