MediahistoriaLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00HF78
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee elokuvan ja television kehityksen yleispiirteet ja keskeisimmät käännekohdat. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa hakea tietoa ja havaintomateriaalia mediahistoriasta monipuolisesti ja lähdekriittisesti. Opiskelija
kehittää ääni- ja kuvailmaisun analyysin sekä argumentoinnin taitojaan. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä tekijänoikeuksiin liittyvää osaamistaan.
Sisältö
Luentoja, verkko-oppimateriaalia, näytteitä ja tehtäviä audiovisuaalisen median historian päälinjoista ja murrosvaiheista. Tiedonhakua ja havaintoaineistojen kokoamista. Loppusuorituksena esimerkiksi oppimispäiväkirja, essee, esitelmä tai demonstraatio, jossa syvennytään tarkemmin johonkin mediahistorian teemaan, tyylilajiin tai osa-alueeseen. Jakson laajuus (3-5) määräytyy loppusuorituksen ja sen laajuuden mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin passiivisesti tai vaihtelevasti. Tehtävien tekeminen on enimmäkseen ohjeiden mukaista ja palautusten aikataulu tyydyttävällä tai välttävällä tasolla. Tiedonhaku on suppeaa eikä kaikin osin lähdekriittistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin aktiivisesti. Tehtävien tekeminen on ohjeiden mukaista ja tapahtuu aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Opiskelija osaa testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen, keskusteluihin ja omien tavoitteiden määrittelyyn aktiivisesti. Tehtävät on tehty huolellisesti, näkemyksellisesti ja aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista ja lähdekriittistä. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin erinomaisesti. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Ilmoittautumisaika
18.08.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
3 - 5
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 60
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pertti Näränen
- Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Pertti Näränen
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee elokuvan ja television kehityksen yleispiirteet ja keskeisimmät käännekohdat. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa hakea tietoa ja havaintomateriaalia mediahistoriasta monipuolisesti ja lähdekriittisesti. Opiskelija
kehittää ääni- ja kuvailmaisun analyysin sekä argumentoinnin taitojaan. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä tekijänoikeuksiin liittyvää osaamistaan.
Sisältö (OJ)
Luentoja, verkko-oppimateriaalia, näytteitä ja tehtäviä audiovisuaalisen median historian päälinjoista ja murrosvaiheista. Tiedonhakua ja havaintoaineistojen kokoamista. Loppusuorituksena esimerkiksi oppimispäiväkirja, essee, esitelmä tai demonstraatio, jossa syvennytään tarkemmin johonkin mediahistorian teemaan, tyylilajiin tai osa-alueeseen. Jakson laajuus (3-5) määräytyy loppusuorituksen ja sen laajuuden mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin passiivisesti tai vaihtelevasti. Tehtävien tekeminen on enimmäkseen ohjeiden mukaista ja palautusten aikataulu tyydyttävällä tai välttävällä tasolla. Tiedonhaku on suppeaa eikä kaikin osin lähdekriittistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin aktiivisesti. Tehtävien tekeminen on ohjeiden mukaista ja tapahtuu aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Opiskelija osaa testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu opetukseen, keskusteluihin ja omien tavoitteiden määrittelyyn aktiivisesti. Tehtävät on tehty huolellisesti, näkemyksellisesti ja aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista ja lähdekriittistä. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin erinomaisesti. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Aika ja paikka
23.10. - 27.11. maanantaisin 13-16 ZOOM-etäopetuksena.
Ma 11.12. klo 13-17 TAMKin mediaopiskelijoiden lopputöiden esittelyt livenä ADAssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi järjestetään pääosin etänä. Luennot ja keskustelut 23.10. - 27.11. maanantaisin 13-16 ZOOM-etäopetuksena (3 op). Lisäksi TAMKin media-alan
opiskelijoille lopputyöt yksin tai ryhmissä (5 op). Lopputöiden esittelyt livenä ADAssa.
Kurssilla käydään läpi elokuvan, television ja sähköisen median kehityksen yleispiirteet ja keskeisimmät käännekohdat. Lisäksi analysoidaan median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Kurssi sisältää Zoomin kautta välitettäviä verkkoluentoja, elokuvanäytteitä, keskusteluja ja kirjallisia tehtäviä. Tehtävistä osa tehdään Zoomin yhteydessä ja osa ns. kotitehtävinä. Kurssin hyödyntää moodle-alustaa, jossa on myös lisämateriaaleja. Muille kuin TAMKin media-alan opiskelijoille kurssin laajuus etämuodossa on 3 op.
TAMKin media-opiskelijoille mahdolliseen 5 op:n suoritukseen kuuluu lisäksi lopputyö. Se voi olla joko yksin kirjoitettu essee, yksin tai kaksin tehtävä esitelmä tai pienryhmässä toteutettava audiovisuaalinen demo. Demo voi olla esimerkiksi havainnollistus jostain mediahistorian tekniikasta tai sisällöstä, genreparodia, pastissi tai tyylikokeilu...
Luentojen pääteemat:
Median varhaismuodot ja elokuvan alku
Ääni ja värielokuva, dokumentarismi
Elokuvapropaganda, TV:n pioneerit
Elokuvan uudet aallot ja uusi Hollywood
Suomen television vaiheita
Video, digimedia, some ja ”valemedia"
11.12. Lopputöiden esittelyt
Kurssille osallistuu myös muutama avoimen AMK:n ja muiden alojen opiskelija. Heidän suorituksensa on 3 op ilman lopputyötä.
Oppimateriaalit
Kurssin taustamateriaali (verkkoaineistot ja artikkelit) ja tehtävät löytyvät kurssin Moodle-alueelta.
Anonyymi kurssipalaute Pakki-järjestelmään on pakollinen suoritus TAMK-opiskelijoille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritus on laajuudeltaan 3 op ilman oman lopputyön osuutta. TAMKin mediaopiskelijat voivat suorittaa lopputyön, jolloin laajuus 5 op.
Vastaava korkeakoulutason kurssi voidaan ottaa huomioon osittaisena tai kokonaisena hyväksilukuna. Suoritus kirjaesseinä on mahdollinen erityistapauksissa.