NäyttelijäohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EX12
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Sisältö
Ohjauksen teoria. Kohtausharjoitukset, joissa opiskelija toimii itse esiintyjänä. Improvisointiharjoitukset. Ohjauksen ja vuorovaikutuksen itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän osallistuu harjoituksiin tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia ja osallistuu aktiivisesti harjoituksiin. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla, dramaturgiaa tukevalla tavalla. Hän pystyy ohjaamaan erilaisia näyttelijöitä ja luomaan harjoitus- tai kuvaustilanteessa turvallisen ja keskittyneen tunnelman. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2024 - 15.11.2024
Ajoitus
16.11.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Arto Koskinen
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Sisältö (OJ)
Ohjauksen teoria. Kohtausharjoitukset, joissa opiskelija toimii itse esiintyjänä. Improvisointiharjoitukset. Ohjauksen ja vuorovaikutuksen itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän osallistuu harjoituksiin tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia ja osallistuu aktiivisesti harjoituksiin. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla, dramaturgiaa tukevalla tavalla. Hän pystyy ohjaamaan erilaisia näyttelijöitä ja luomaan harjoitus- tai kuvaustilanteessa turvallisen ja keskittyneen tunnelman. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
20.10.2023 - 18.11.2023
Ajoitus
19.11.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomas Niemi
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Sisältö (OJ)
Ohjauksen teoria. Kohtausharjoitukset, joissa opiskelija toimii itse esiintyjänä. Improvisointiharjoitukset. Ohjauksen ja vuorovaikutuksen itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän osallistuu harjoituksiin tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla tavalla. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tietää näyttelijäohjauksen perusmenetelmiä ja harjoituksia ja osallistuu aktiivisesti harjoituksiin. Hän tietää, mitä ja millaista tietoa näyttelijä tarvitsee viedäkseen kohtauksen läpi tuoreella ja koskettavalla, dramaturgiaa tukevalla tavalla. Hän pystyy ohjaamaan erilaisia näyttelijöitä ja luomaan harjoitus- tai kuvaustilanteessa turvallisen ja keskittyneen tunnelman. Opiskelija osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa.
Aika ja paikka
Viikot 47 ja 49
ti-ke-to-pe(ip)
Viikko 47
Klo
Ti: 10-16
Ke 10-16
To Ryhmätyötyöskentelyä
Pe 13-16 Harjoitusten läpikäyntiä
Viikko 49
Ti: Klo 10 - 12 Uusi harjoitus13- 16 Uuden harjoituksen suunnittelua
Ke Harjoituksen kuvausta ryhmissä
Pe 10 - 16 Harjoitusten läpikäyntiä, Yhteenveto ja lopetus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus ryhmätöissä ja läsnäolo
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Workshop, käytänön harjoituksia.
Oppimateriaalit
Judith Weston - Näyttelijän ohjaaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitukset ryhmissä 80%
Luento 20%