Siirry suoraan sisältöön

Ideointi ja ryhmätoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: 2E00EW10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.

Sisältö

Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Ilmoittautumisaika

11.07.2023 - 09.09.2023

Ajoitus

10.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Rajanti
  • Outi Söderholm
  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen
Vastuuhenkilö

Petteri Rajanti

Ryhmät
  • 23MA
    Medianomi (AMK) 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.

Sisältö (OJ)

Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

23.8.- 7.9.2023. Mediapoliksella ja osa tehtävistä vapaavalintaisessa paikassa kampuksen ulkopuolella. Aloitus 23.8 klo 9:00 Kuvausstudio, Mediapolis 13009, Radiosiipi. Aikataulu ja paikat Pakissa/Tuudossa.


deointi- ja ryhmätoiminta -kurssi alkaa Mediapoliksessa Kuvastudiossa 13009 keskiviikkona 23.8. klo 9:00 Tervetuloa!

VKO 34

Keskiviikko 23.8. 9:00 (- lopetus oma aikataulu) Kuvastudio, Mediapolis 13009

9:00-12:00 Yhteinen aloitus Kuvastudiossa 13009. Kurssin esittely. Petteri ja Arto

Lounas

13:00-> Havainnointitehtävä, pois Mediapolikselta


Torstai 24.8. 10:00-16:00

10:00-11:00 Kaikki yhdessä Kuvastudio, Mediapolis 13009

- Havainnointitehtävän purku

Arto ja Petteri

Sen jälkeen 11:00-16:00 ( oman aikatulun mukaan) kuudessa ryhmässä

- Road Map -tehtävä

Tilat:

Kuvastudio, Mediapolis 13009, 1. kerros, Radiosiipi

Oppimistila 2, Mediapolis 20063, toinen kerros

Monitoimiluokka, Mediapolis 30011, kolmas kerros

Monitoimiluokka, Mediapolis 30014, kolmas kerros

Monitoimiluokka, Mediapolis 40013, neljäs kerros

Oppimistila 20034, toinen kerros.

Perjantai 25.8. 10:00-15:00 Road Map -tehtävän purku

Kuvastudio, Mediapolis 13009

VKO 35

Keskiviikko 30.8. 10:00-16:00 Kuvastudio, 13009.

10.-12.00 Dramaturgialuento Teppo Nuutinen.

13.00-16.00 Kino Kabaret -tehtävän aloitus Petteri Rajanti.

KINOsta ryhmät voivat siirtyä mihin vain ideoimaan, Mepolta varattu tilat:

Keskiviikko 30.8.

13009, 20063, 30011, 30014, 40013, 20034

Torstai 31.8.

13009, 20063, 30011, 30014, 40013, 20034

Torstai Kino-Kabaret jatkuu ohjeiden mukaan.

Perjantai 1.9. Mediapolis Kino.

8:00-15:00 Kino-Kabaret settaus ja esitykset.

VKO 36

Tiistai 5.9. Esseetehtävän kirjoittamista

Keskiviikko 6.9. Tursajaiset, ei opetusta.

Torstai 7.9. 10:00-15:00 Mediapolis 20011

Kurssin päätös, purku, palautteet, Arto, Petteri

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esseetehtävän deadline 8.9.2023

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja esseetehtävä voidaan arvioida numeerisesti.

Tyydyttävä
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Hyvä
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Kiitettävä
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, havainnointitehtävät, ryhmätyötehtävät, kirjoitustehtävät. Havainnoinnin muokkaaminen kerronnaksi draamallisilla tehtävillä.

Oppimateriaalit

Moodlessa lista kirjallisuudesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, yhteensä 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

ks Pakki/Tuudo ja Moodle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskustele valinnaisesta suoritustavasta tai korvaavista tehtävistä Petteri Rajannin kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

ks Moodle

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 19.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 14.10.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Rajanti
  • Outi Söderholm
  • Hilkka Hyttinen
  • Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö

Leena Mäkelä

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.

Sisältö (OJ)

Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Arviointiasteikko

0-5