Ideointi ja ryhmätoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EW10
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.
Sisältö
Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.
Ilmoittautumisaika
11.07.2023 - 09.09.2023
Ajoitus
10.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Rajanti
- Outi Söderholm
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Petteri Rajanti
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.
Aika ja paikka
23.8.- 7.9.2023. Mediapoliksella ja osa tehtävistä vapaavalintaisessa paikassa kampuksen ulkopuolella. Aloitus 23.8 klo 9:00 Kuvausstudio, Mediapolis 13009, Radiosiipi. Aikataulu ja paikat Pakissa/Tuudossa.
deointi- ja ryhmätoiminta -kurssi alkaa Mediapoliksessa Kuvastudiossa 13009 keskiviikkona 23.8. klo 9:00 Tervetuloa!
VKO 34
Keskiviikko 23.8. 9:00 (- lopetus oma aikataulu) Kuvastudio, Mediapolis 13009
9:00-12:00 Yhteinen aloitus Kuvastudiossa 13009. Kurssin esittely. Petteri ja Arto
Lounas
13:00-> Havainnointitehtävä, pois Mediapolikselta
Torstai 24.8. 10:00-16:00
10:00-11:00 Kaikki yhdessä Kuvastudio, Mediapolis 13009
- Havainnointitehtävän purku
Arto ja Petteri
Sen jälkeen 11:00-16:00 ( oman aikatulun mukaan) kuudessa ryhmässä
- Road Map -tehtävä
Tilat:
Kuvastudio, Mediapolis 13009, 1. kerros, Radiosiipi
Oppimistila 2, Mediapolis 20063, toinen kerros
Monitoimiluokka, Mediapolis 30011, kolmas kerros
Monitoimiluokka, Mediapolis 30014, kolmas kerros
Monitoimiluokka, Mediapolis 40013, neljäs kerros
Oppimistila 20034, toinen kerros.
Perjantai 25.8. 10:00-15:00 Road Map -tehtävän purku
Kuvastudio, Mediapolis 13009
VKO 35
Keskiviikko 30.8. 10:00-16:00 Kuvastudio, 13009.
10.-12.00 Dramaturgialuento Teppo Nuutinen.
13.00-16.00 Kino Kabaret -tehtävän aloitus Petteri Rajanti.
KINOsta ryhmät voivat siirtyä mihin vain ideoimaan, Mepolta varattu tilat:
Keskiviikko 30.8.
13009, 20063, 30011, 30014, 40013, 20034
Torstai 31.8.
13009, 20063, 30011, 30014, 40013, 20034
Torstai Kino-Kabaret jatkuu ohjeiden mukaan.
Perjantai 1.9. Mediapolis Kino.
8:00-15:00 Kino-Kabaret settaus ja esitykset.
VKO 36
Tiistai 5.9. Esseetehtävän kirjoittamista
Keskiviikko 6.9. Tursajaiset, ei opetusta.
Torstai 7.9. 10:00-15:00 Mediapolis 20011
Kurssin päätös, purku, palautteet, Arto, Petteri
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Esseetehtävän deadline 8.9.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ja esseetehtävä voidaan arvioida numeerisesti.
Tyydyttävä
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.
Hyvä
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.
Kiitettävä
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, havainnointitehtävät, ryhmätyötehtävät, kirjoitustehtävät. Havainnoinnin muokkaaminen kerronnaksi draamallisilla tehtävillä.
Oppimateriaalit
Moodlessa lista kirjallisuudesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, yhteensä 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
ks Pakki/Tuudo ja Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele valinnaisesta suoritustavasta tai korvaavista tehtävistä Petteri Rajannin kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
ks Moodle
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 19.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 14.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Rajanti
- Outi Söderholm
- Hilkka Hyttinen
- Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä ja soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija pystyy hyödyntämään draaman keinoja ja improvisaatiota ideoiden kehittämisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy ryhmätoimintaan ja luovaan vuorovaikutukseen sekä näiden taitojen kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
Ideointi-, havainnointi-, tiedonhankinta- ja draamaharjoituksia, joita voidaan käyttää mediasisältöjen ja tarinoiden kehittelyyn. Vuorovaikutus, ryhmätoiminta ja rakentava palaute. Opiskelija arvioi omia ja ryhmänsä toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija suoriutuu ideoinnista ryhmän avustuksella ja osaa tunnistaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija tunnistaa draaman keinot ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa, mutta soveltamisessa on puutteita. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa niitä ohjatusti ongelmanratkaisuun. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta. Vuorovaikutustaidot ovat tyydyttävällä tai välttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ideointiryhmässä ja osaa käyttää erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä. Opiskelija osaa hyödyntää draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa havaintojaan ongelmaratkaisuun. Hän osaa toimia ryhmässä turvallisesti. Hän ottaa vastaan palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Hän osaa antaa palautetta ainakin oman tehtävänsä näkökulmasta. Opiskelijalla on hyvät vuorovaikutustaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa ideoida ryhmässä, soveltaa erilaisia ideointimenetelmiä ja -välineitä sekä tutkia ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Opiskelija osaa hyödyntää ja draaman keinoja ideoiden kehittämisessä ja ongelmanratkaisuissa. Hän osaa havainnoida ympäristöään ja soveltaa luovasti havaintojaan ongelmanratkaisuun. Hän osaa tarvittaessa johtaa ryhmää sekä huolehtia ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opiskelija osaa arvioida ryhmän ideoita kriittisesti ja antaa palautetta rakentavasti ja aktiivisesti. Hän ottaa palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Opiskelijalla on erinomaiset vuorovaikutustaidot.
Arviointiasteikko
0-5