Kirjoittajana kehittyminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EW85
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä luovan prosessin että työllistymisen kannalta. Hän osaa soveltaa dramaturgisia työkaluja erilaisten mediasisältöjen ja tekstilajien kirjoittamiseen. Hän osaa kehittää havainnointikykyään ja tiedonhankinnan taitojaan. Hän osaa ottaa huomioon eri viestimien kohderyhmät, tavoitteet ja vaatimukset.
Sisältö
Kirjoittaminen ammattina ja kirjoittajaidentiteetti. Havainnointi-, tiedonhankinta- ja tekstilajiharjoitukset. Erilaisten mediasisältöjen harjoitukset. Tutustuminen toimialaan ja sen kansainvälisyysnäkymiin. Verkostoituminen.
Esitietovaatimukset
Media-alan ensimmäisen vuoden opinnot sekä käsikirjoittamisen ammatilliset opinnot (15 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tyydyttävästi. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa tyydyttävästi. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan hyvin. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa hyvin. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään ja antaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa alan kehityksestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan erinomaisesti. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään erinomaisesti ja antaa rakentavaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa ja kontakteja alalta aktiivisesti.
Ilmoittautumisaika
16.07.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 19.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä luovan prosessin että työllistymisen kannalta. Hän osaa soveltaa dramaturgisia työkaluja erilaisten mediasisältöjen ja tekstilajien kirjoittamiseen. Hän osaa kehittää havainnointikykyään ja tiedonhankinnan taitojaan. Hän osaa ottaa huomioon eri viestimien kohderyhmät, tavoitteet ja vaatimukset.
Sisältö (OJ)
Kirjoittaminen ammattina ja kirjoittajaidentiteetti. Havainnointi-, tiedonhankinta- ja tekstilajiharjoitukset. Erilaisten mediasisältöjen harjoitukset. Tutustuminen toimialaan ja sen kansainvälisyysnäkymiin. Verkostoituminen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan ensimmäisen vuoden opinnot sekä käsikirjoittamisen ammatilliset opinnot (15 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tyydyttävästi. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa tyydyttävästi. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan hyvin. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa hyvin. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään ja antaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa alan kehityksestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan erinomaisesti. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään erinomaisesti ja antaa rakentavaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa ja kontakteja alalta aktiivisesti.
Aika ja paikka
Kurssin opetus tapahtuu viikoilla 36-39
Opetus alkaa maanantaina 2.9. zoomissa. kello 13.30-16.00
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mediapoliksessa ja etäopetuksena zoomissa.
Osa kurssin päivistä on varattu kurssin tehtävien tekemiseen.
Kurssin tarkempi aikataulu käydään läpi kurssin ensimmäisenä päivänä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yle, SUNKLO, ammattikäsikirjoittajat
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä luovan prosessin että työllistymisen kannalta. Hän osaa soveltaa dramaturgisia työkaluja erilaisten mediasisältöjen ja tekstilajien kirjoittamiseen. Hän osaa kehittää havainnointikykyään ja tiedonhankinnan taitojaan. Hän osaa ottaa huomioon eri viestimien kohderyhmät, tavoitteet ja vaatimukset.
Sisältö (OJ)
Kirjoittaminen ammattina ja kirjoittajaidentiteetti. Havainnointi-, tiedonhankinta- ja tekstilajiharjoitukset. Erilaisten mediasisältöjen harjoitukset. Tutustuminen toimialaan ja sen kansainvälisyysnäkymiin. Verkostoituminen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan ensimmäisen vuoden opinnot sekä käsikirjoittamisen ammatilliset opinnot (15 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tyydyttävästi. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa tyydyttävästi. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan hyvin. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa hyvin. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään ja antaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa alan kehityksestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan erinomaisesti. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään erinomaisesti ja antaa rakentavaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa ja kontakteja alalta aktiivisesti.
Aika ja paikka
Opetus alkaa tiistaina 5.9.
Kurssi opetus tapahtuu viikoilla 36-39, 5.9-28.9, tiistai-torstai.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mediapoliksessa ja etäopetuksena zoomissa.
Osa kurssin päivistä on varattu kurssin tehtävien tekemiseen.
Kurssin tarkempi aikataulu käydään läpi kurssin ensimmäisenä päivänä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yle, SUNKLO, ammattikäsikirjoittajat
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus alkaa tiistaina 5.9.
Kurssi opetus tapahtuu viikoilla 36-39, 5.9-28.9, tiistai-torstai.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mediapoliksessa ja etäopetuksena zoomissa.
Osa kurssin päivistä on varattu kurssin tehtävien tekemiseen.
Kurssin tarkempi aikataulu käydään läpi kurssin ensimmäisenä päivänä.
Ilmoittautumisaika
06.06.2022 - 06.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
20MAMedianomi (AMK) 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä luovan prosessin että työllistymisen kannalta. Hän osaa soveltaa dramaturgisia työkaluja erilaisten mediasisältöjen ja tekstilajien kirjoittamiseen. Hän osaa kehittää havainnointikykyään ja tiedonhankinnan taitojaan. Hän osaa ottaa huomioon eri viestimien kohderyhmät, tavoitteet ja vaatimukset.
Sisältö (OJ)
Kirjoittaminen ammattina ja kirjoittajaidentiteetti. Havainnointi-, tiedonhankinta- ja tekstilajiharjoitukset. Erilaisten mediasisältöjen harjoitukset. Tutustuminen toimialaan ja sen kansainvälisyysnäkymiin. Verkostoituminen.
Esitietovaatimukset (OJ)
Media-alan ensimmäisen vuoden opinnot sekä käsikirjoittamisen ammatilliset opinnot (15 op).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tyydyttävästi. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa tyydyttävästi. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan hyvin. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa hyvin. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään ja antaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa alan kehityksestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja arvioida vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan erinomaisesti. Opiskelija osaa kehittää havainnointiaan ja tiedonhankinnan taitojaan kirjoittamisessa erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida kirjoittamisen prosessiaan ja omaa tekstiään erinomaisesti ja antaa rakentavaa dramaturgista palautetta muille. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa ja kontakteja alalta aktiivisesti.
Aika ja paikka
Opetus alkaa tiistaina 6.9.
Kurssi opetus tapahtuu viikoilla 36-39, 6.9-29.9, tiistai-torstai.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mediapoliksessa ja etäopetuksena zoomissa. Osa kurssin päivistä on varattu kurssin tehtävien tekemiseen.
Kurssin tarkempi aikataulu käydään läpi kurssin ensimmäisenä päivänä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yle, SUNKLO, ammattikäsikirjoittajat
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus alkaa tiistaina 6.9.
Kurssi opetus tapahtuu viikoilla 36-39, 6.9-29.9, tiistai-torstai.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Mediapoliksessa ja etäopetuksena zoomissa. Osa kurssin päivistä on varattu kurssin tehtävien tekemiseen.
Kurssin tarkempi aikataulu käydään läpi kurssin ensimmäisenä päivänä.