Siirry suoraan sisältöön

Svenska i mediebranschen, skriftligLaajuus (2 op)

Tunnus: 2E00EW17

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.

Sisältö

Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 10.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 28

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 23MA
    Medianomi (AMK) 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Aika ja paikka

Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmät 1-2

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Katso kurssin Moodle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisia ja suullisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä työelämäviestinnässä myös media-alalla.
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op= 54 tuntia työtä

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen aihepiiri: Tarvittavaa sanastoa selviytymiseen viestinnässä ruotsin kielellä
Toinen aihepiiri: Opiskelu korkeakoulussa ja media-alalla
Kolmas aihepiiri: Työelämä media-alalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 10.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 28

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 23MA
    Medianomi (AMK) 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Aika ja paikka

Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmät 1-2

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Katso kurssin Moodle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisia ja suullisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä työelämäviestinnässä myös media-alalla.
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op= 54 tuntia työtä

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen aihepiiri: Tarvittavaa sanastoa selviytymiseen viestinnässä ruotsin kielellä
Toinen aihepiiri: Opiskelu korkeakoulussa ja media-alalla
Kolmas aihepiiri: Työelämä media-alalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 55

Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 22MA
    Medianomi (AMK) 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Aika ja paikka

Tunnit maanantaisin. 16.1. tasotesti ja ennakkotehtävät Moodlessa.
Lähiopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmä 1-2 ja ryhmä 3-4 jakoryhminä.

R 1 Isällinen yllätys

Aikioniemi Alisa
Baasousi Yasmin
Dahan Gizlan
Karsimus Aaro
Kinnunen Sallamari
Kivinen Jenni
Linho Sofia
Nissilä Elias
Pietarila Valle
Toijala Nea
Uusitalo Olga-Emilia
Virta Veeti

R 2 Puutarha

Alastalo Laura
Haataja Annika
Huura Tia
Järvinen Iina
Lindberg Leo
Loikas Anna
Petäjistö Edita
Pitkämö Minni
Puska Henri
Syrjä Juuli
Ugur Ayse
Visto Joona


R 3 Transsi

Alhoniemi Vira
Kakko Mikki
Kirjavainen Iida
Lehikoinen Hanna
Lehto Ella
Leinonen Siiri
Louhimo Pekka
Mustola Nelli
Niehaus Joel
Rantala Sini
Saarinen Riku
Suni Eveliina

R 4 Universumi tarjoilee


Keskinen Annika
Kunnas Benjamin
Laukkanen Elias
Liekkinen Lenni
Murto Joona
Nyberg Alex
Reunanen Veeti
Roschlau Julia
Seuranen Aino
Tuimala Emmi
Vesterling Joni
Virmavirta Varpu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Katso kurssin Moodle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä alan työelämässä
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op= 54 tuntia työtä

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteys vastuuopettajaan

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.

2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työ-
elämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.

4 Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja ala-
kohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 21MA
    Medianomi (AMK) 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.

Sisältö (OJ)

Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.

Arviointiasteikko

0-5