Svenska i mediebranschen, skriftligLaajuus (2 op)
Tunnus: 2E00EW17
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 10.05.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 28
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmät 1-2
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Katso kurssin Moodle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjallisia ja suullisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä työelämäviestinnässä myös media-alalla.
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op= 54 tuntia työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: Tarvittavaa sanastoa selviytymiseen viestinnässä ruotsin kielellä
Toinen aihepiiri: Opiskelu korkeakoulussa ja media-alalla
Kolmas aihepiiri: Työelämä media-alalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 10.05.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 28
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmät 1-2
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Katso kurssin Moodle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjallisia ja suullisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä työelämäviestinnässä myös media-alalla.
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op= 54 tuntia työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: Tarvittavaa sanastoa selviytymiseen viestinnässä ruotsin kielellä
Toinen aihepiiri: Opiskelu korkeakoulussa ja media-alalla
Kolmas aihepiiri: Työelämä media-alalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Tunnit maanantaisin. 16.1. tasotesti ja ennakkotehtävät Moodlessa.
Lähiopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmä 1-2 ja ryhmä 3-4 jakoryhminä.
R 1 Isällinen yllätys
Aikioniemi Alisa
Baasousi Yasmin
Dahan Gizlan
Karsimus Aaro
Kinnunen Sallamari
Kivinen Jenni
Linho Sofia
Nissilä Elias
Pietarila Valle
Toijala Nea
Uusitalo Olga-Emilia
Virta Veeti
R 2 Puutarha
Alastalo Laura
Haataja Annika
Huura Tia
Järvinen Iina
Lindberg Leo
Loikas Anna
Petäjistö Edita
Pitkämö Minni
Puska Henri
Syrjä Juuli
Ugur Ayse
Visto Joona
R 3 Transsi
Alhoniemi Vira
Kakko Mikki
Kirjavainen Iida
Lehikoinen Hanna
Lehto Ella
Leinonen Siiri
Louhimo Pekka
Mustola Nelli
Niehaus Joel
Rantala Sini
Saarinen Riku
Suni Eveliina
R 4 Universumi tarjoilee
Keskinen Annika
Kunnas Benjamin
Laukkanen Elias
Liekkinen Lenni
Murto Joona
Nyberg Alex
Reunanen Veeti
Roschlau Julia
Seuranen Aino
Tuimala Emmi
Vesterling Joni
Virmavirta Varpu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Katso kurssin Moodle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjallisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä alan työelämässä
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op= 54 tuntia työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työ-
elämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja ala-
kohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Arviointiasteikko
0-5