Svenska i mediebranschen, muntligLaajuus (1 op)
Tunnus: 2E00EW16
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö
Ammattialan terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät ja muut työelämän suulliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 10.05.2024
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 27
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät ja muut työelämän suulliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenteistä kurssin Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN PUHUMISEN (=SUULLINEN TUOTTAMINEN JA SUULLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistautua suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissayleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 10.05.2024
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 27
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät ja muut työelämän suulliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Lähiopetusta tai etäopetusta lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenteistä kurssin Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN PUHUMISEN (=SUULLINEN TUOTTAMINEN JA SUULLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistautua suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe. Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissayleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät ja muut työelämän suulliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Aika ja paikka
Lähiopetusta perjantaisin lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenteistä kurssin Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
RUOTSIN PUHUMISEN (=SUULLINEN TUOTTAMINEN JA SUULLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Suullisia esityksiä
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää ja valmistautua suulliseen tenttiin.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h työtä
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys vastuuopettajaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissayleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Sisältö (OJ)
Ammattialan terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät ja muut työelämän suulliset viestintätilanteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. puhelinviestintä, haastattelut, opetus- ja ohjaustilanteet, palaverit) ruotsin kielellä.
Arviointiasteikko
0-5