Media-alan viestintätaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00GL62
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö
Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
10.07.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Media and Arts
- Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Hirvonen
Vastuuhenkilö
Kirsi Saarinen
Ryhmät
-
24AVMAAudiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö (OJ)
Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.
Aika ja paikka
Perjantaisin 30.8. - 29.11. klo 10-12.30 TAMK pääkampuksella
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä. Arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma ja puhe-esitys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana määräytyy pienoistutkielman (50 %) ja puhe-esityksen (50 %) perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali jaetaan Moodle-alustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joten opiskelijan työmäärä on 5*27 tuntia =135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Moodleen rakentuvan rungon mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely. Hyväksilukuhakemukset toimitetaan opintojakson opettajalle viimeistään 9.9.
Ilmoittautumisaika
13.07.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media and Arts
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Media and Arts
- Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
24MEDIAARTDegree Programme in Media and Arts
-
24SDMADegree Programme in Media and Arts
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö (OJ)
Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.
Aika ja paikka
Tiistaisin 27.8. - 26.11. klo 15-17 luokka 30015 Mediapoliksella.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä. Arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma ja puhe-esitys.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana määräytyy pienoistutkielman (50 %) ja puhe-esityksen (50 %) perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali jaetaan Moodle-alustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joten opiskelijan työmäärä on 5*27 tuntia =135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Moodleen rakentuvan rungon mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely. Hyväksilukuhakemukset toimitetaan opintojakson opettajalle viimeistään 9.9.