Siirry suoraan sisältöön

Media-alan viestintätaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: 2E00GL62

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.

Sisältö

Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

10.07.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Media and Arts
  • Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Hirvonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Saarinen

Ryhmät
  • 24AVMA
    Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.

Sisältö (OJ)

Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.

Aika ja paikka

Perjantaisin 30.8. - 29.11. klo 10-12.30 Mediapoliksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei pidetä tenttiä. Arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma ja puhe-esitys.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana määräytyy pienoistutkielman (50 %) ja puhe-esityksen (50 %) perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali jaetaan Moodle-alustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joten opiskelijan työmäärä on 5*27 tuntia =135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Moodleen rakentuvan rungon mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely. Hyväksilukuhakemukset toimitetaan opintojakson opettajalle viimeistään 9.9.

Ilmoittautumisaika

13.07.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media and Arts

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Media and Arts
  • Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Touronen
Vastuuhenkilö

Mari Touronen

Ryhmät
  • 24MEDIAART
    Degree Programme in Media and Arts
  • 24SDMA
    Degree Programme in Media and Arts

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tutustuu tieteellisen kirjoittamisen käytäntöihin ja oppii tieteelliseen kirjoittamisen perusteet. Hän vahvistaa esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan sekä kehittää puheviestinnän osaamistaan osana kasvua alansa asiantuntijuuteen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan
• osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa sekä monikulttuurisissa työryhmissä - - osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta
• hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa
• osaa laatia johdonmukaisia suullisia esityksiä ja havainnollistaa niitä sekä kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.

Sisältö (OJ)

Puheviestinnän perusteet.
Ryhmätyötaidot.
Kielenhuolto.
Asiakirjaviestintä.
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeet.
Kirjoitelman laatiminen
Tiedonhankinta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetöntä. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.

Aika ja paikka

Tiistaisin 27.8. - 26.11. klo 15-17 luokka 30015 Mediapoliksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei pidetä tenttiä. Arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma ja puhe-esitys.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosana määräytyy pienoistutkielman (50 %) ja puhe-esityksen (50 %) perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali jaetaan Moodle-alustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joten opiskelijan työmäärä on 5*27 tuntia =135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Moodleen rakentuvan rungon mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely. Hyväksilukuhakemukset toimitetaan opintojakson opettajalle viimeistään 9.9.