Av-projektin asiakaslähtöinen suunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00GL87
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tavoitteena on perehdyttää opiskelija av-tuotteiden suunnittelemiseen ja pitchaamisen asiakkaille. Jaksolla opiskellaan asiakaslähtöisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita, asiakastiedon keruuta ja tekoälyn hyödyntämistä suunnittelutyössä ja pitchaamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää asiakaslähtöisen suunnittelun periaatteet ja merkityksen av-alan asiakasprojekteissa
- osaa valita ja soveltaa menetelmiä ja työkaluja asiakastiedon keräämiseksi ja analysoimiseksi
- osaa huomioida tietosuojavaatimukset tiedon keräämisessä
- osaa arvioida av-alan jakelukanavien ominaisuuksia suhteessa asiakastarpeeseen
- osaa hyödyntää tekoälypohjaisia sovelluksia datan keruussa ja jalostamisessa
- osaa hyödyntää kerättyä tietoa av-konseptien kehittämisessä asiakkaille
- osaa rakentaa ja pitchata asiakaslähtöisen av-konseptin
Sisältö
Asiakaslähtöinen suunnittelu ja palvelumuotoilu.
Asiakastiedon kerääminen ja analysointi tietosuojavaatimukset huomioiden.
Av-alan jakelukanavien edut ja haasteet erilaisissa asiakasprojekteissa.
Tekoälyn soveltaminen asiakastyössä.
Av-konseptin suunnittelu ja pitchaus asiakkaalle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa tietävänsä asiakaslähtöisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita. Tiedonhankinta ja asiakaslähtöisten menetelmien soveltaminen ovat puutteellisia. Jakelukanavien arviointi ja tekoälypohjaisten sovellusten käyttö on pintapuolista. Konseptoinnissa asiakaslähtöisyys jää ohueksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää asiakaslähtöisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteet. Opiskelija valitsee ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä asiakastiedon keräämiseen ja analysoimiseen. Hän arvioi jakelukanavia asiakkaan näkökulmasta ja hyödyntää tekoälypohjaisia työkaluja suunnittelussa. Asiakkaan tarve on huomioitu konseptoinnissa selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä asiakaslähtöisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteisiin. Opiskelija valitsee ja soveltaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti menetelmiä asiakastiedon keräämiseen ja analysoimiseen. Hän arvioi ja vertaa jakelukanavia asiakkaan näkökulmasta ja hyödyntää sujuvasti tekoälypohjaisia työkaluja suunnittelussa. Asiakkaan tarve on huomioitu konseptoinnissa perustellusti ja kekseliäästi.