Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessaLaajuus (10 op)
Tunnus: 8T00DQ60
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.
Sisältö
MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Ilmoittautumisaika
10.09.2024 - 22.10.2024
Ajoitus
23.10.2024 - 14.12.2024
Laajuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Sami Salonen
Vastuuhenkilö
Sami Salonen
Ryhmät
-
23MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.
Sisältö (OJ)
MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
25.10.2024 klo 8-16 etäopetus (opintojakson tehtävän esittely pe 25.10.2024 klo 8.00)
xx.xx.2024 Vapaaehtoinen etäohjauskerta
22.11.2024 8-11.30 etäopetus (pakollinen)
14.12.2024 8.30-14.30 lähiopetus/presentaatiot, TAMK kampus, lähi (pakollinen)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä:
Opintojakson tehtävän esittely la 14.12.2024 kampuksella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä:
Opintojakson tehtävän esittely la 14.12.2024 kampuksella + itsereflektio.
Opintojakson kirjallinen tuotos 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetusta, itsenäistä opiskelua, presentaatiot
Oppimateriaalit
Gerdt, B. & Eskelinen, S. 2018. Digiajan asiakaskokemus: oppia kansainvälisiltä huipuilta. Helsinki: Alma Talent.
Laihonen, H. ym. 2013. Tietojohtaminen. Tampere. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos.
Blomster, m., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. 2020. Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro ja PK-yrityksille. Oulun AMK
Zansen, J. Digilogistiikka. 2017. Kuluttajan ohjaamaa liiketoimintaa. Helsinki: Futugene.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta 17h, itsenäistä työskentelyä 253h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT- erikseen sovittavin menetelmin. Tee AHOT-hakemus ja osoita se Sami Saloselle. Ilmoita AHOT-hakemuksesta sähköpostilla myös sami.salonen@tuni.fi . AHOTtiin tulee ilmoittautua 11.10.2024 mennessä ja se tulee palauttaa 23.10.2024 mennessä. Mikäli AHOT-tehtävää ei hyväksytä, tulee osallistua opintojaksolle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävä tehdää kohdeyritykseen.
Ilmoittautumisaika
19.09.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
06.10.2023 - 16.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Marja-Liisa Timperi
- Sami Salonen
- Miina Kivelä
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.
Sisältö (OJ)
MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
Pe 6.10. 2023 Opintojakson ja tiimityöskentelyn aloitus (Lähi)
La 28.10. Tekoäly ja robotiikka (Etä)
To 16.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)
Pe 17.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)
La 18.11. Tiedolla johtaminen (Etä)
To 14.12. Tehtävien purku (Lähi)
La 16.12. Loppuhuipennus (Lähi)
Tentti ja Digitaalinen näyttely
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjatentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
35 % kirjatentti (yksilötentti)
35 % tiimitehtävä
20 % henkilökohtainen järjestelmäopas
10 % vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-lähi- ja verkko-opiskelu
-luennot ja vierailija luennoitsijat
-tiimityöskentely ja työskentelyn ohjaaminen
-esitykset, virtuaalinäyttely
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja/tai linkit ovat Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kurssin laajuus on 10 op
opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu etäluennoista tunti-/viikkotehtävien tekemisestä, materiaaleihin perehtymisestä, tiimityöskentelystä (tiimitehtävät),
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailevat luennoitsijat elinkeinosta