Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessaLaajuus (10 op)

Tunnus: 8T00DQ60

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Ilmoittautumisaika

10.09.2024 - 22.10.2024

Ajoitus

23.10.2024 - 14.12.2024

Laajuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Leila Kakko
  • Sami Salonen
Vastuuhenkilö

Sami Salonen

Ryhmät
  • 23MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö (OJ)

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Aika ja paikka

25.10.2024 klo 8-16 etäopetus (opintojakson tehtävän esittely pe 25.10.2024 klo 8.00)
xx.xx.2024 Vapaaehtoinen etäohjauskerta
22.11.2024 8-11.30 etäopetus (pakollinen)
14.12.2024 8.30-14.30 lähiopetus/presentaatiot, TAMK kampus, lähi (pakollinen)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä:
Opintojakson tehtävän esittely la 14.12.2024 kampuksella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä:
Opintojakson tehtävän esittely la 14.12.2024 kampuksella + itsereflektio.
Opintojakson kirjallinen tuotos 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetusta, itsenäistä opiskelua, presentaatiot

Oppimateriaalit

Gerdt, B. & Eskelinen, S. 2018. Digiajan asiakaskokemus: oppia kansainvälisiltä huipuilta. Helsinki: Alma Talent.
Laihonen, H. ym. 2013. Tietojohtaminen. Tampere. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos.
Blomster, m., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. 2020. Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro ja PK-yrityksille. Oulun AMK
Zansen, J. Digilogistiikka. 2017. Kuluttajan ohjaamaa liiketoimintaa. Helsinki: Futugene.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta 17h, itsenäistä työskentelyä 253h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT- erikseen sovittavin menetelmin. Tee AHOT-hakemus ja osoita se Sami Saloselle. Ilmoita AHOT-hakemuksesta sähköpostilla myös sami.salonen@tuni.fi . AHOTtiin tulee ilmoittautua 11.10.2024 mennessä ja se tulee palauttaa 23.10.2024 mennessä. Mikäli AHOT-tehtävää ei hyväksytä, tulee osallistua opintojaksolle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävä tehdää kohdeyritykseen.

Ilmoittautumisaika

19.09.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

06.10.2023 - 16.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Leila Kakko
  • Marja-Liisa Timperi
  • Sami Salonen
  • Miina Kivelä
Vastuuhenkilö

Leila Kakko

Ryhmät
  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö (OJ)

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Aika ja paikka

Pe 6.10. 2023 Opintojakson ja tiimityöskentelyn aloitus (Lähi)

La 28.10. Tekoäly ja robotiikka (Etä)

To 16.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)

Pe 17.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)

La 18.11. Tiedolla johtaminen (Etä)

To 14.12. Tehtävien purku (Lähi)

La 16.12. Loppuhuipennus (Lähi)
Tentti ja Digitaalinen näyttely

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

35 % kirjatentti (yksilötentti)
35 % tiimitehtävä
20 % henkilökohtainen järjestelmäopas
10 % vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-lähi- ja verkko-opiskelu
-luennot ja vierailija luennoitsijat
-tiimityöskentely ja työskentelyn ohjaaminen
-esitykset, virtuaalinäyttely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja/tai linkit ovat Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kurssin laajuus on 10 op
opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu etäluennoista tunti-/viikkotehtävien tekemisestä, materiaaleihin perehtymisestä, tiimityöskentelystä (tiimitehtävät),

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat elinkeinosta