Viestimällä tuloksiinLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00DQ96
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 09.09.2023
Ajoitus
12.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Lukuvuosi 2023 - 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.
Arvioitavat tehtävät asteikolla 0 - 5 ovat pienoistutkielma (painoarvo 60 %) ja portfolion kirjallinen ja suullinen esittäminen (painoarvo 40 %). Opiskelijan tulee palauttaa muut opintojakson tehtävät aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.
Sisällön jaksotus
Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Vuorovaikutus ja esiintyminen: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettvia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuuden ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 19.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
Vastuuhenkilö
Lotta Markkula
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, TAMK, pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Opettajan jakama oppimateriaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä vaatii 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Sisällön kuvaus annetaan kurssin alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kansainvälisyys
Mahdollinen yhteistunti kansainvälisen ryhmän kanssa
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023, TAMK, pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Opettajan jakama oppimateriaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä vaatii 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Sisällön kuvaus annetaan kurssin alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 07.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Martikainen
Vastuuhenkilö
Minna Martikainen
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022, TAMK, pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tehtäviin ja jatkuvaan näyttöön. Tehtävistä merkittävimpiä pienoistutkielma ja porfolio.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Opettajan jakama oppimateriaali Moodlessa ja TAMKin kirjallisen raportoinnin opas
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä vaatii 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Sisällön kuvaus annetaan kurssin alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kansainvälisyys
Mahdollinen yhteistunti kansainvälisen ryhmän kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei palauta tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä on huomattavan paljon korjattavaa. Viestinnässä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022, TAMK, pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei pidetä tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Opettajan jakama oppimateriaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 opintopistettä vaatii 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Sisällön kuvaus annetaan kurssin alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kansainvälisyys
Mahdollinen yhteistunti kansainvälisen ryhmän kanssa
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 12.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Satu Kylmälä
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (OJ)
MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Aika ja paikka
Lukuvuosi 2021 - 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Tehtävien aikataulutus täsmentyy opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.
Arvioitavat tehtävät asteikolla 0 - 5 ovat pienoistutkielma (painoarvo 60 %) ja portfolion kirjallinen ja suullinen esittäminen (painoarvo 40 %). Opiskelijan tulee palauttaa muut opintojakson tehtävät aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun ja annettuihin tehtäviin.
Sisällön jaksotus
Kirjallinen viestintä: asiatyylisen tekstin suunnittelu, tuottaminen ja viimeistely; oikeakielisyys
Raportointi: TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja; referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Vuorovaikutus ja esiintyminen: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
Opintojakson aikataulu, sisällöt ja tehtävät esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opettajan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettvia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuuden ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.