Nursing at a Health and Social Services CenterLaajuus (3 op)
Tunnus: 7Q00FP81
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
- Ella Hakala
Vastuuhenkilö
Tuuli Uusitalo
Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika
Orientaatiotunnilla läsnäolovelvoite. (etäopetus)
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti lähitenttinä TAMKilla. Ryhmätentti.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti (lähi). Tentti arvioidaan 0-5. Ryhmätentti
1. uusinta vko Examissa
2. uusinta vko Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 24.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
- Sanna Aalto
Ryhmät
-
22NURSEDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika
Orientaatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti lähitenttinä TAMKilla.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko Examissa
2. uusinta vko Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 02.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
Vastuuhenkilö
Tuuli Uusitalo
Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika
Orientaatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti lähitenttinä TAMKilla.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko Examissa
2. uusinta vko Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
31.12.2023 - 04.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Tuuli Uusitalo
Ryhmät
-
22TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika 4.3-22.4-2024
Orientaatiotunnilla 4.3.24 läsnäolovelvoite. (etäopetus)
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 22.4.2024 lähitenttinä TAMKilla. Ryhmätentti.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 22.4.2024 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5. Ryhmätentti
1. uusinta vko 19 Examissa
2. uusinta vko 22 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
- Nancy Kamau
Vastuuhenkilö
Tuuli Uusitalo
Ryhmät
-
22NURFILDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika 2.4.-25.4.2024
Orientaatiotunnilla 2.4.2024 läsnäolovelvoite. Etäopetus
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 25.4.2024 lähitenttinä TAMKilla.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 25.4.2024 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5. Ryhmätentti
1. uusinta vko 19 Examissa
2. uusinta vko 22 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
- Riikka Pelkonen
Vastuuhenkilö
Riikka Pelkonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21NURSEDegree Programme in Nursing
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika 1.8. - 1.10.2023.
Orientaatiotunnilla 17.8.2023 läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 27.9.2023 lähitenttinä TAMKilla.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 27.9.2023 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko 43-44 Examissa
2. uusinta vko 48-49 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Tuuli Uusitalo
- Riikka Pelkonen
- Miia Koskela
Vastuuhenkilö
Riikka Pelkonen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21NURKENDegree Programme in Nursing
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä digitaalisissa, etä- ja vastaanottotilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoitotyötä ja ohjausta näyttöön perustuvaa tietoa asiakaan dataa ja genomitietoa ja monialaista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa hyödyntää työssään kansallisia terveyspalveluita
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
- osaa reflektoida oppimaansa
Sisältö (OJ)
- the process of assessing the need for care in different client contacts
- urgency and customer assessment
- hoidon tarpeen arvioinnin prosessi erilaisissa asiakaskontakteissa
- kiireellisyys- ja asiakkuusarviointi
- hoitotyön dokumentointi vastaanotolla
- terveyden edistämisen, omahoidon tukemisen, motivoivan haastattelun, valmentava elintapaohjauksen ja ryhmäohjaus menetelmät, sekä moniammatillinen yhteistyö
- hoitotyö ja hoitotyön dokumentointi asiakaslähtöisessä hoitotyön prosessissa
- hyvinvointiteknologian ja genomitiedon hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omaolo, Terveyskylän hoitopolut, 116117, Hoitoketjut
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta ympäristöterveyden poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa tilanteissa
- osaa dokumentoida asiakaskäynnin perusterveydenhuollon dokumentoinnin ohjeita hyödyntäen
- tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida prosessinmukaisesti ohjeita hyödyntäen
- osaa nimetä asiakkaan prosessiin liittyviä ammattiryhmiä ja heidän roolejaan hoidossa ja ohjauksessa
- tietää kansalliset terveyspalvelut
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa ohjattuna arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ja dokumentoida hoitotyön asiakaslähtöisesti ja digitaalisia tietolähteitä ja genomitietoa hyödyntäen
- osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä käyttäen huomioiden asiakkaan hoitoon liittyvät monialaiset ammattilaiset
- osaa hyödyntää kansallisia terveyspalveluita ohjauksessa ja hoidossa
- osaa toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
- osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa monipuolisesti reflektoiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdessä asiakkaan kanssa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, yksilöllisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti monipuolisia tietolähteitä, mm. genomitietoa ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, moniammatillisuutta ja verkostoja hyödyntäen
- osaa soveltaa kansallista terveyspalvelutarjontaa monipuolisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaan ohjauksessa ja hoidossa
- osaa soveltaa toimintaperiaatteita erilaisissa ympäristöterveyteen liittyvissä poikkeustilanteissa
-osaa arvioida ohjaustaitojaan ja toimintaansa ja kehittää niitä luovasti ja asiakaslähtöisesti
Aika ja paikka
Toteutusaika 1.8. - 1.10.2023.
Orientaatiotunnilla 17.8.2023 läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoite orientoivissa harjoitteluissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tentti 20.9.2023 lähitenttinä TAMKilla.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 20.9.2023 (lähi). Tentti arvioidaan 0-5.
1. uusinta vko 43-44 Examissa
2. uusinta vko 48-49 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa - tentti, arviointi 0-5 ja lääkelasku, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely - 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät - Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty). Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella) - 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, muu itsenäinen työskentely, orientoivat harjoittelut
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vaaditaan 3 x 27h = 81 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksissa (teorialuennot ja tentti)
Osa 2: Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely
Osa 3: Itsenäinen työskentely ja tehtävät
Osa 4: Hoidontarpeen arviointi
Osa 5: Injektiot ja rokotukset (orientoiva harjoittelu TAMKilla)
Osa 6: Kliiniset taidot vastaanotolla (orientoiva harjoittelu Taitokeskuksella)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi täydentyä orientaatioon mennessä.
Pakollinen läsnäolo: orientaatio, ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, HTA-tunti, orientoivat harjoittelut TAMKilla ja Taitokeskuksella ja tentti.